Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mondfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mondfotografie

    Nu worden de foto's genomen met een Nikon D200 + Micro Nikkor 105 + ringflits SB29. Het resultaat is zeer goed, alleen stelt zich het probleem dat mijn assistentes die combinatie absoluut te zwaar vinden. Zeker wanneer je dat al eens met één hand moet vasthouden om met de andere hand een wang of spiegel vast te houden.
    Heeft iemand een suggestie voor een (veel) lichtere combinatie, zonder al te veel op kwaliteit in te boeten (vooral dat laatste maakt het moeilijk).

    Is hier bv een bridge zoals panasonic dmc FZ200 bv een mogelijkheid? Of via een systeemcamera met een echte vaste macrolens?
    Ik heb een sony nex 7 met macro 30mm en ringleds, maar het lukt me niet om hiermee voldoende kwaliteit te halen. Bovendien moet ik hiermee zo dicht op het onderwerp komen dat het genant wordt
    Belangrijk is dat je kan fotograferen met een klein diafragma (F22-F36) om voldoende DOF te krijgen. Vandaar dat het haast uitgesloten is om zonder flits of macrolicht aan de slag te gaan.

    In plaats van allerlei combinaties te gaan aankopen om vast te stellen dat ze niet voldoen, reken ik op jullie deskundigheid om mij op weg te zetten,


    Dank voor jullie inbreng,

    Luc
    verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

  • #2
    Re: Mondfotografie

    En met ringflits op nex7 (manueel, zonder ttl)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Mondfotografie

      Ik weet niet of dit een grote hulp gaat zijn, maar heel vroeger had contax/yashica een "100 mm dental" lens .
      Daar was de flits ingebouwd rond de voorste lens van het objectief.
      Die kwam als een kit met accu enz..., en kon mits adapter op een modern toestel geplaatst worden.
      De contax was heel duur, de yashica goedkoper. Je ziet ze heel af en toe op ebay.
      Maar om te zeggen dat dit soort toepassing al heel lang bekend is, er er industriële oplossingen voor bestonden (bestaan?).
      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Mondfotografie

        Klinkt misschien belachelijk, maar reeds eens de test gemaakt met bv. een IPhone of betere smartphone ? Die dingen maken voortreffelijke macro's

        Comment


        • #5
          Re: Mondfotografie

          En hier.....

          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Mondfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht
            Het resultaat is zeer goed, alleen stelt zich het probleem dat mijn assistentes die combinatie absoluut te zwaar vinden. Zeker wanneer je dat al eens met één hand moet vasthouden om met de andere hand een wang of spiegel vast te houden.
            Statief? Het andere materiaal heb je al..

            Comment


            • #7
              Re: Mondfotografie

              Dank voor jullie suggesties.

              Nex met ringflits: blijft het probleem dat die 30 mm macro vereist dat je op enkele cm van je onderwerp moet komen, wat in deze zelfs bedamping op de lens geeft + zeer oncomfortable werkt.

              Die yashica hadden we indertijd aan 't unief en was zeer handig; Echter nooit geëvolueerd naar digitaal...

              Met statief: inderdaad ook al aan gedacht, maar dat wordt bijzonder omslachtig, foto linker zijde, foto rechter zijde, foto in front etc... Je zou al een statief met een lange arm nodig hebben.

              Doctoreyes: misschien wel een oplossing zeker die nu met een nieuwe camera aangeboden wordt. De versie met de canon G12 geeft toch maar zwakke beelden.

              Zoektocht gaat verder... zal zeker die doctorseyes eens gaan testen bij een leverancier.

              thx

              Luc
              verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

              Comment


              • #8
                Re: Mondfotografie

                De macro 60mm van olympus mft is goed.
                Komt overeen met beeldhoek van een 120mm op ff.

                Licht en stabilisatie van de pen of omd is ook nog eens goed.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Mondfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  De macro 60mm van olympus mft is goed.
                  Komt overeen met beeldhoek van een 120mm op ff.

                  Licht en stabilisatie van de pen of omd is ook nog eens goed.
                  Bedoel je dan OMD em1 of 10 met oly (of welke pen) + macro 60 mm. Welke flits past hierop? Is deze lens manueel (mechanisch?) te focussen?

                  Dit lijkt inderdaad een zeer lichte combinatie te zijn.



                  Luc
                  verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mondfotografie

                    Omd e-m1 heeft waat betere grip.
                    Qua resolutie zijn de em1/5/10 gelijk. Em1 vind ik wat toegankelijker om in te stellen dan de em5.
                    Idd, dat macro objectief. Is manueel te focussen.
                    Olympus macro flash:

                    Last edited by paly; 10 december 2014, 19:54.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mondfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht
                      Nu worden de foto's genomen met een Nikon D200 + Micro Nikkor 105 + ringflits SB29. Het resultaat is zeer goed, alleen stelt zich het probleem dat mijn assistentes die combinatie absoluut te zwaar vinden. Zeker wanneer je dat al eens met één hand moet vasthouden om met de andere hand een wang of spiegel vast te houden.
                      Heeft iemand een suggestie voor een (veel) lichtere combinatie, zonder al te veel op kwaliteit in te boeten (vooral dat laatste maakt het moeilijk).

                      Is hier bv een bridge zoals panasonic dmc FZ200 bv een mogelijkheid? Of via een systeemcamera met een echte vaste macrolens?

                      Belangrijk is dat je kan fotograferen met een klein diafragma (F22-F36) om voldoende DOF te krijgen. Vandaar dat het haast uitgesloten is om zonder flits of macrolicht aan de slag te gaan.



                      Luc
                      begrijp het probleem; maar met een kleinere sensor heb je zelfde scherptediepte met groter diafragma, en dus meer licht ter beschikking.

                      bijv nikon 1 met een 40mm nikon macrolens en adapter. ( cropfactor +-2.8)

                      heb je voldoende licht om bv 400asa/ 1/60 / diafragma 8 te halen zonder flits ?

                      hopelijk heb je er iets aan, Geert.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mondfotografie

                        Dank voor de suggesties,

                        ik ben momenteel aan het kijken voor de Olympus OMD EM1/10 met macro 60 mm f/2.8mm.
                        Blijkbaar is de bijhorende ringflits FS- SRF 11 niet meer leverbaar en moet ik op zoek naar alternatieven. Zonder flits lijkt mij geen optie daar dit nooit een egale belichting kan opleveren. Mondfotografie gebeurt eigenlijk in een kleine donkere ruimte (mond). Onze operatielamp geeft uiteindelijk een belichting aan één zijde en werpt schaduwen, zodat ik ze uiteindelijk die liever afzet. Andere ringflitsen (nikon, sigma etc...) zijn blijkbaar niet compatibel met een olympus camera.
                        Mijn gedachten staan nu op de metz MB 15 MS Digital, omdat deze draadloos gestuurd wordt als slave van de invulflits op de camera én uiteindelijk niet zo prijzig is (299€) en bovendien zeer licht is. Wel een beetje buiten proportie, wat meer door de compacte camera komt dan door de grote van de flits denk ik.



                        Denken jullie dat dit het proberen waard is? Ik ben er al uit dat ik een 46mm-52mm step up ring zal nodig hebben.


                        dank,

                        Luc
                        verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                        Comment

                        Working...
                        X