Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infrarood mat tegen rugpijn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Infrarood mat tegen rugpijn

    M'n vrouw heeft door haar werk af en toe rugpijn en met de koude dagen dacht ik aan zo'n soort mat met infrarode lampen (ze hebben een aantal modellen in blokker zag ik)
    Misschien een goed cadeau met de kerstperiode, zijn er al mensen die dit getest hebben of weten als het werkt of types kunnen aanraden?

    Ik las dat er 3 soorten infrarood licht zijn, IR-A,IR-B,IR-C
    Enkel 2 ervan zouden dieper doordringen tot in de spieren (dacht de A & B)
    Vroeger kon dit nogal snel te warm worden hoorde ik, maar deze toestellen gaan wel al wat gëevolueerd zijn zeker?

  • #2
    Re: Infrarood mat tegen rugpijn

    Korte golflengten dringen beter door, IR-A dus.
    Is eigenlijk gewoon stralingswarmte. Zal hoogstens de pijn wat verzachten, maar dat is het zowat.
    Verwacht geen mirakels.

    Comment


    • #3
      Re: Infrarood mat tegen rugpijn

      Bij Lidl hebben ze binnenkort een verwarmingskussen voor rug en nek http://www.lidl.be/nl/angebote.htm?a...eLocaleAttr=nl .
      Of dat helpt, dat weet ik niet, voor sommigen misschien wel, voor anderen dan weer niet...

      Ik heb ook een slechte rug, maar dat wordt niet erger als het koud is.
      In beweging blijven is voor mij de beste oplossing, dat is voor mij een reden meer om de fiets te gebruiken voor korte verplaatsingen, dan heb ik het minste last van rugpijn (ik heb dus geen extra verwarming nodig voor mijn rug).
      Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen die last heeft van rugpijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Infrarood mat tegen rugpijn

        Probleem met rugpijn is dat die zeer vaag is naar de oorzaak.
        Er zijn heel veel verschillende oorzaken die tot rugpijn leiden.
        De ene mens is eerder wat stijf en stram en kan baat vinden in oefeningen en beweging. De andere kan in extremis zelfs totaal immobiel worden waarbij totale platte rust noodzakelijk is. In ergste geval moeten ze zelfs tot operatie overgaan.

        In mijn specifiek geval spreek ik over hernia met ichias. Voor mij is bewegen ok zolang het gaat. Soms heb ik pijnscheuten en maakt bewegen het alleen maar erger.
        Dan moet ik mij een paar dagen koest houden.
        Voor mij helpt warmte. Hiervoor gebruik ik een eenvoudig verwarmingsdeken in mijn bed die niet kan uitvallen.
        Die dekens met rode lichtjes in zijn puur brol zoals je op tv-winkel kan kopen en helpen totaal niet.

        Voorlopig red ik mij ook met af en toe een paar sessies te doen bij de osteopaat of chiropractor maar denk dat ik toch eens ga moeten overwegen een mri-scan te laten doen en zien of daar geen permanente oplossing voor kan gevonden worden want de laatste maanden gaat het wat slechter.

        Comment


        • #5
          Re: Infrarood mat tegen rugpijn

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Probleem met rugpijn is dat die zeer vaag is naar de oorzaak.
          Er zijn heel veel verschillende oorzaken die tot rugpijn leiden.
          De ene mens is eerder wat stijf en stram en kan baat vinden in oefeningen en beweging. De andere kan in extremis zelfs totaal immobiel worden waarbij totale platte rust noodzakelijk is. In ergste geval moeten ze zelfs tot operatie overgaan.

          In mijn specifiek geval spreek ik over hernia met ichias. Voor mij is bewegen ok zolang het gaat. Soms heb ik pijnscheuten en maakt bewegen het alleen maar erger.
          Dan moet ik mij een paar dagen koest houden.
          Voor mij helpt warmte. Hiervoor gebruik ik een eenvoudig verwarmingsdeken in mijn bed die niet kan uitvallen.
          Die dekens met rode lichtjes in zijn puur brol zoals je op tv-winkel kan kopen en helpen totaal niet.

          Voorlopig red ik mij ook met af en toe een paar sessies te doen bij de osteopaat of chiropractor maar denk dat ik toch eens ga moeten overwegen een mri-scan te laten doen en zien of daar geen permanente oplossing voor kan gevonden worden want de laatste maanden gaat het wat slechter.
          Hoe weet U dat U een hernia heeft indien er nog geen MRI is uitgevoerd ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Infrarood mat tegen rugpijn

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Hoe weet U dat U een hernia heeft indien er nog geen MRI is uitgevoerd ?

            grts
            Sieg
            Omdat een hernia duidelijk te zien is op normale foto's.
            Ik kan nooit meer onder de MRI omdat mijn rug vol metaal zit (6 bouten 2 spillen en een neurostimulator)


            Maar even terug naar topic starter,
            ga naar de Apotheek en vraag een rug verwarmings band,
            is een speciale band die je om je rug kan doen tijdens slapen of wandelen (werken iets moeilijker maar mogelijk)
            Heb ik ook en ik vind dit een goed product beter dan die lampen, je verliest hierdoor je bewegings-vrijheid en bij die band niet.

            Comment


            • #7
              Re: Infrarood mat tegen rugpijn

              Raar dat sommige mensen zoveel schrik hebben van een hernia-operatie.
              Mijn vrouw werd er van geopereerd in 1998 en ik in 2006 en wij hebben beiden geen echte klachten meer sedertdien.
              Wel een normale rugpijn na bvb. een dagje spitten in de tuin, dat kan nog wel eens.
              Er zullen altijd wel een paar andere gevallen zijn, maar dat heb je bij elke operatie, en mochten we ons daar aan spiegelen, dan mogen we geen enkele operatie meer laten uitvoeren.
              Als we soms nog eens wat rugpijn hebben, bvb. na het uitvoeren van bepaalde taken, waardoor we weten waar de rugpijn (van korte duur) aan te wijten is, dan kleven wij een Voltapatchpleister.
              Na een paar uren is de pijn bijna volledig weg, en de pleister is niet vervelend om dragen.
              Maar ieder zijn rug hé .
              Last edited by Guest17; 6 december 2014, 11:38.

              Comment


              • #8
                Re: Infrarood mat tegen rugpijn

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Hoe weet U dat U een hernia heeft indien er nog geen MRI is uitgevoerd ?

                grts
                Sieg
                Om een hernia te diagnosticeren heb je niet noodzakelijk een MRI nodig. Voor het bestaan van MRI kon men dat toch ook detecteren. Nieuwe technieken die zeer veel geld kosten aan de maatschappij en niet altijd noodzakelijk zijn. Het wordt tijd dat er bespaard wordt op onnodige diagnostische onderzoeken in klinieken. In zeer vele gevallen worden die te pas en te onpas gedaan om alleen de klinieken en de desbetreffende diensten te spijzen. Dit is een vaststelling van iemand die al 42 jaar in de medische sector actief is en in mijn lange carrière al zeer veel hernia patiënte heb gezien en behandeld. Dus ik denk dat ik recht heb van spreken.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Infrarood mat tegen rugpijn

                  De hernia was eigenlijk zonder foto al vast te stellen in de tijd. (meer dan 20 jaar geleden)
                  Ik had toen spookpijnen in mijn rechterbeen tot aan mijn tenen toe. De pijn was soms ondragelijk. Soms met zeer scherpe pijnscheuten in mijn dij.
                  Ze hebben toen gewone fotos genomen en de dokter zei me wat ik eigenlijk al vermoede. Hernia.

                  Ik ben niet zo aan opereren en zo en toen is na veel rust het probleem vanzelf opgelost.
                  Ze hadden me in die tijd ook wel wat bang gemaakt voor eventuele complicaties en dat niet bij alle mensen een plaat steken de goede oplossing zou zijn.

                  Af en toe had ik ook last van lage rugpijn door te sleuren en te vroeten maar dat hebben we allemaal wel eens denk ik. Dat is geen hernia.

                  Maar de hernia kwam soms zonder aanduidbare reden terug.
                  Ben ik doorverwezen geweest naar een goede chiropractor in gent (ik denk dat de man ondertussen al op pensioen is) Ze noemden hem de beul van gent omdat hij je relatief hard aanpakt, maar die man was echt zeer goed hoor.
                  Nog meer pijn even maar ik ben dan bijna 10/15 jaar verlost geweest ervan.

                  Nu na al die jaren van opkomen en weer weggaan van de pijn zit ik deze keer wel al langer er mee en overweeg ik een nieuwe evaluatie te laten maken vooral omdat die ichias er nu bijgekomen is. Ichias is een pijn in de heup en dij die blijkbaar veroorzaakt wordt door een zenuw die onder druk van die hernia van zich laat horen.
                  En dat maakt me nu nieuwe zorgen want vroeger had ik die specifieke pijn nooit.
                  Telkens ik opsta ben ik precies een oud peeke van 90, een relatief sterke pijn in de heup rechts telkens ik een voet verzet.
                  Na een uurtje koffie drinken en rustig op gang komen is de pijn weer weg.

                  Ik ben geen dokter, we gaan es zien na nieuwjaar wat ze ervan gaan zeggen.
                  Ondertussen zijn de technieken er ook al op vooruit gegaan denk ik.
                  Maar ik laat me niet op stang jagen door voor en tegenstanders want rugpijn kan zeer complex zijn.
                  Al met veel mensen er over gesproken die het ook gehad hebben. En daar hoor ik ook alle soorten van verhalen.
                  Er zijn er die ervan af zijn geraakt maar er zijn er ook waarbij er weinig verschil was na de operatie.
                  1 uitzonderlijk geval is toevallig mijn buurman (een visser van beroep met een maatje meer) die na operatie er invaliditeit aan over gehouden heeft.
                  Die operatie is van pakweg een jaar of 4 geleden dus redelijk recent.

                  Blijkbaar is die ongerustheid voor risicos niet zo ongegrond.
                  We zien wel wat het wordt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Infrarood mat tegen rugpijn

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Om een hernia te diagnosticeren heb je niet noodzakelijk een MRI nodig. Voor het bestaan van MRI kon men dat toch ook detecteren. Nieuwe technieken die zeer veel geld kosten aan de maatschappij en niet altijd noodzakelijk zijn. Het wordt tijd dat er bespaard wordt op onnodige diagnostische onderzoeken in klinieken. In zeer vele gevallen worden die te pas en te onpas gedaan om alleen de klinieken en de desbetreffende diensten te spijzen. Dit is een vaststelling van iemand die al 42 jaar in de medische sector actief is en in mijn lange carrière al zeer veel hernia patiënte heb gezien en behandeld. Dus ik denk dat ik recht heb van spreken.
                    Daar heb je gelijk in maar daarentegen zijn er ook veel dokters die zelf zonder enige radiografie een vaststelling doen van het zal wel een hernia zijn, en dat vind ik niet kunnen.
                    Trouwens mij moet U ook niet spreken over een Hernia, ik ken het spijtig genoeg uit eigen ervaring.
                    Zelf zit ik met 3 dicushernia's onder in de rug en nog eens 2 discushernia's in de nek, dus ik weet ook wel waarover ik spreek.
                    Dus spijtig genoeg heb ik dagelijks pijn tot soms veel pijn.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Infrarood mat tegen rugpijn

                      Op aanraden van mijn arts heb ik in het voorjaar dit aangeschaft : http://www.2origin.com/nl/content/pi...-met-infrarood.

                      Of dat nu daadwerkelijk infrarood is, laat ik in het midden, ik heb het niet gedemonteerd Je kan temperatuur en duurtijd instellen en tot nu toe ben ik er tevreden mee. Mijn rugpijn heeft diverse oorzaken. Een facet dat meespeelt is algemene spierzwakte. Als mijn spieren oa door de koude, stijver worden, heb ik navenant overal meer pijn, ook in die spieren. Dit warmtedeken helpt mijn spieren te ontspannen zodat ze niet verkrampen, waardoor mijn rug geblokkeerd geraakt. Voor mij ideaal.

                      Met de warmtespullen van de Lidl heb ik meerdere slechte ervaringen, gaande van helemaal niet werken tot kapot na een week. Ik kreeg wel m'n centen zonder problemen terug, dat was dan toch positief.
                      Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                      Be careful who you shoot; they may shoot back

                      Comment


                      • #12
                        Re: Infrarood mat tegen rugpijn

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                        Of dat nu daadwerkelijk infrarood is, laat ik in het midden.
                        IR een "breed" begrip. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Infrarood
                        Last edited by Guest42; 8 december 2014, 20:35.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Infrarood mat tegen rugpijn

                          Rugklachten of andere niet-ontstekingsgerelateerde klachten behandelen met warmte, waaronder IR, geeft een verzachtend, pijnsederend effect maar kan geen oplossing bieden mbt de oorzaak. Mensen met af en toe mindere of intensere rugklachten kunnen eveneens baat hebben door een kwartier in een goed warm bad te gaan liggen. Warmte werkt ontspannend op de spieren doordat het de bloedcirculatie stimuleert en aldus meer zuurstof naar de weefsels brengt.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment

                          Working...
                          X