Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naam of volgnummer met camera op opname

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Naam of volgnummer met camera op opname

    Een collega wil op een evenement meteen een naam of volgnummer op de opname plaatsen ,zodat hij deze zonder moeite kan terug vinden .Dit moet wel in een hoek van de opname duidelijk te lezen zijn ,dus geen watermerk . Iemand ervaring met welk merk toestel dit kan ? Dank bij voorbaat .
    Zo objectief als mijn objectieven.....
    bd 616 be MVG Jan

  • #2
    Re: Naam of volgnummer met camera op opname

    Ik denk dat die functie niet meer in digitale camera's terug te vinden is, gelukkig maar, want als je die foto's ooit eens voor iets anders wil gebruiken dan kan dat erg storend zijn.
    Als hij bepaalde foto's gemakkelijk wil kunnen terugvinden op zijn computer, dan is het veel beter om met mapjes te werken, en daar een degelijke structuur in te houden.

    En als hij (of zij) om een of andere reden toch tekst en uitleg wil zetten op de foto's, dan kan dat gedaan worden in een fotobewerkingsprogramma.
    In Photoshop Elements zit zo bijvoorbeeld een functie waarmee je een hele map foto's kan verkleinen, verscherpen, automatisch contrast verbeteren, en tekst op zetten (datum, naam, plaats...).
    De aangepaste foto's worden dan opgeslagen in een andere map (een kopie, je behoudt dus altijd de originele foto's).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Naam of volgnummer met camera op opname

      Ik kan Black B@ndit enkel maar bijtreden over dat plaatsen van storende elementen op de foto zelf.

      Eén mogelijkheid om foto's eenvoudig en snel "terug te vinden" (dixit TS) door al bij opname een indeling te maken:
      Met vele toestellen (ik keek even in mijn Canon 700D en bij die lukt dat bvb) kan je in het toestel zelf, of vanaf je computer, meerdere mapjes maken op de geheugenkaart.
      Als je dan zorgt dat de opname in een welbepaald mapje terecht komt bij maken van de foto, ben je op dat ogenblik al aan het klasseren zonder veel moeite. Bij het afhalen van de bestanden weet je dan uit welk mapje ze komen. Op je computer kan je dan in de EXIF de classificering definitief maken en bewaren. En... er staat niets op de foto zelf.

      Terwijl je aan de bestandnummering (en in de EXIF) ook nog eens kan zien in welke volgorde (en om welk uur) een foto gemaakt is voor wanneer er meerdere foto's in hetzelfde mapje zitten.

      Wel altijd de voorschriften uit de handleiding volgen voor mapjes-naamgeving!

      Ik weet natuurlijk niet of dit beantwoordt aan wat je zoekt.
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

      Comment


      • #4
        Re: Naam of volgnummer met camera op opname

        Dank voor de snelle reactie .
        Maar het is meer een embleem of letters vast programmeren op alle foto's die je maakt ,via het fototoestel .
        Zo objectief als mijn objectieven.....
        bd 616 be MVG Jan

        Comment


        • #5
          Re: Naam of volgnummer met camera op opname

          Oorspronkelijk geplaatst door je-es Bekijk bericht
          Dank voor de snelle reactie .
          Maar het is meer een embleem of letters vast programmeren op alle foto's die je maakt ,via het fototoestel .
          Dat is even goed storend als je die foto ooit af wil laten drukken.
          Daarom zit die functie in geen enkele camera, net omdat je zo'n zaken er achteraf zelf ook wel op kan zetten, en dat je dan nog een "zuiver" origineel overhoudt.
          De camerafabrikanten weten ook dat de meesten tegenwoordig wel een of ander programma hebben waarmee ze dat kunnen doen, en dan is er totaal geen reden meer om dat al in de camera zelf te doen.

          Bij de "Pro" modellen van Canon kan je voor de bestandsnaam wel zelf vier letters kiezen, dat zou je eventueel kunnen gebruiken om aan te geven waar je de foto's hebt gemaakt.
          Maar dat is vrij omslachtig, het is veel handiger om de foto's achteraf te klasseren in de juiste map met submapjes.
          De naam van die submapjes begint best met de datum, eerst het jaar, maand en dag, bijvoorbeeld in de map met familiefoto's "2014_12_06 Sinterklaas", op die manier kan je alles heel snel terugvinden, want de submapjes worden automatisch juist gesorteerd.
          Ik ken wel mensen die al hun foto's gewoon in de map "mijn afbeeldingen" gooien, en dan wordt het verschrikkelijk moeilijk om bepaalde foto's terug te vinden.
          Bovendien gaat de bestandsnummering van de meeste camera's maar tot 9999, en dan begint die terug op 0001, in dat geval zal je de oude foto's overschrijven als je niet goed oplet, en die ben je dan wel kwijt.


          Voor zover ik nog weet is er bij sommige compacte camera's met filmrolletjes ooit wel de mogelijkheid geweest om de datum automatisch op elke foto te zetten.
          Die stond dan bij op het negatief, en was niet meer te verwijderen.
          Maar emblemen (logo's) heb je er volgens mij nooit op kunnen zetten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X