Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

    Hallo;

    Ik probeer het flitsen op zich en mn het draadloos flitsen bt[eter te begrijpen.
    ik heb een workshop gevolgd, interessant en leerzaam, maar dat roept meer vragen op.

    Ik heb een Nikon D700 en een SB700 flitser. Die had ik al enige tijd, maar tot nu toe te weinig mee gedaan.
    Het alg. flitsen begint wel te dagen, maar het draadloos flitsen, in dit geval het CLS, geeft wat problemen; wat is het geval:
    Als ik de ingeb. flitser als commander gebruik ( menu – e3) en de SB op remote/TTL werkt het.Totdat ik de belichting/ vermogen v.d./ flitser wiol aanpassen.
    In het menu v.d. camera (e3) kan ik het aanpassen van -3 tot + 3, zowel de ingeb. flitser, als de lossen flitser. Ook dat werkt goed, maar….
    Als ik de handleiding v.d. flitser lees op blz. C-6, dan heeft de SB700 7 ‘stappen’
    Ik heb geprobeerd, om in de M stand v.d. flitser deze op de gewenste waarde te zetten, maar dat geeft geen verschil. ook in de TTL mode maakt dat niet uit.
    De flitser blijft ‘luisteren’ naan de ingestelde waarde in de camera; ook al zet ik deze op nul, en de flitser op 1/1 of 1/128

    Wat doe ik verkeerd?
    Met vriendelijke groet

    Calisto
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

    Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
    Hallo;

    Ik probeer het flitsen op zich en mn het draadloos flitsen bt[eter te begrijpen.
    ik heb een workshop gevolgd, interessant en leerzaam, maar dat roept meer vragen op.

    Ik heb een Nikon D700 en een SB700 flitser. Die had ik al enige tijd, maar tot nu toe te weinig mee gedaan.
    Het alg. flitsen begint wel te dagen, maar het draadloos flitsen, in dit geval het CLS, geeft wat problemen; wat is het geval:
    Als ik de ingeb. flitser als commander gebruik ( menu – e3) en de SB op remote/TTL werkt het.Totdat ik de belichting/ vermogen v.d./ flitser wiol aanpassen.
    In het menu v.d. camera (e3) kan ik het aanpassen van -3 tot + 3, zowel de ingeb. flitser, als de lossen flitser. Ook dat werkt goed, maar….
    Als ik de handleiding v.d. flitser lees op blz. C-6, dan heeft de SB700 7 ‘stappen’
    Ik heb geprobeerd, om in de M stand v.d. flitser deze op de gewenste waarde te zetten, maar dat geeft geen verschil. ook in de TTL mode maakt dat niet uit.
    De flitser blijft ‘luisteren’ naan de ingestelde waarde in de camera; ook al zet ik deze op nul, en de flitser op 1/1 of 1/128

    Wat doe ik verkeerd?
    Met vriendelijke groet

    Calisto
    Staat je externe flitser op remote???

    M V G.
    BD1766BE

    Comment


    • #3
      Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

      Dag Droopie,

      Ja hij staat/stond op Remote

      MVG
      Calisto
      Met vriendelijke groet

      Calisto

      Comment


      • #4
        Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

        van het ogenblik dat je uw flits los van je toestel gebruikt via cls en op stand remote dan tellen de verdere instellingen van je flitser niet meer mee
        vanaf dan tellen de instellingen van je camera
        als je via uw camera ttl instelt dan zal uw flits via ttl werken
        ga je in uw camera voor de bijvoorbeeld groep A de M stand selecteren dan zal je flits automatisch om M stand werken
        wel met de instellingen die Jij ingeeft in de groep A van je camera bijvoorbeeld 1/125
        je moet dus via het menu van je camera de flitsen bijsturen en niet via de flits zelf
        dit is de hele opzet van die cls
        het is een ander verhaal als je gaat werken via bijkomende zenders en recievers
        maar als je uw flitsen gaat sturen via cls met de ingebouwde flits van je D700 moet je de instellingen van je externe flitsen doen via het menu van je camera
        externe flits wel op remote laten staan
        dus alles via het menu e-3 van je camera

        Comment


        • #5
          Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

          Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
          van het ogenblik dat je uw flits los van je toestel gebruikt via cls en op stand remote dan tellen de verdere instellingen van je flitser niet meer mee
          vanaf dan tellen de instellingen van je camera
          als je via uw camera ttl instelt dan zal uw flits via ttl werken
          ga je in uw camera voor de bijvoorbeeld groep A de M stand selecteren dan zal je flits automatisch om M stand werken
          wel met de instellingen die Jij ingeeft in de groep A van je camera bijvoorbeeld 1/125
          je moet dus via het menu van je camera de flitsen bijsturen en niet via de flits zelf
          dit is de hele opzet van die cls
          het is een ander verhaal als je gaat werken via bijkomende zenders en recievers
          maar als je uw flitsen gaat sturen via cls met de ingebouwde flits van je D700 moet je de instellingen van je externe flitsen doen via het menu van je camera
          externe flits wel op remote laten staan
          dus alles via het menu e-3 van je camera
          nu weet ik dus waarom mijn sb 900 overlaatst niet luisterde naar mij, op de camera stond hij op ttl ingesteld en ik werkte alsof hij om M stond...
          bedankt!
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

            @ Gert007

            Dag Gert, dank voor uw uitgebreide en duidelijke uitleg.

            Bij de 1e lezing wordt mij gelijk eea wel duidelijk.
            Mbt het manuaal werken ga ik het ff op mij laten inwerken en uitproberen

            Ik denk, dat ik dan misschien nog wel een vraagje heb.

            Ik wil eerst leren om met CLS te werken, om de eenvoudige redenen, dat ik nog een goede TTL/radio trigger moet gaan aanschaffen, die ook in HSS moet kunnen werken
            Ik denk aan Odin van Phottix, maar dat komt later wel.

            Ik heb geprobeerd om in e3 met groep A geselecteerd en met de Flitser in de M stand, maar..... ik zal vast wel iets verkeerd hebben gedaan

            Alvast bedankt

            MVG

            Calisto
            Met vriendelijke groet

            Calisto

            Comment


            • #7
              Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

              Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
              @ Gert007

              Dag Gert, dank voor uw uitgebreide en duidelijke uitleg.



              Ik heb geprobeerd om in e3 met groep A geselecteerd en met de Flitser in de M stand, maar..... ik zal vast wel iets verkeerd hebben gedaan

              Alvast bedankt

              MVG

              Calisto
              je moet je flits aller tijden op remote laten staan als je gebruikt wilt maken om deze te laten afgaan via je ingebouwde flitser!
              ook voor deze manueel in te stellen!!
              dus voor manuele stand:
              flitser op stand remote
              camera menu e3--> c symbool bliksem ---> stand ingebouwde flits -- of stand M geen TTL stand!!
              daarna groep A op stand M zetten dan bij de stand correctie ga je de stand van je flits aanpassen, hier ook geen TTL stand selecteren!!
              dit gaat van 1/1 tot 1/128
              bij kanaal moet je ook zien dat voor zowel je camera als je flits op hetzelfde kanaal staan
              zo ga je te werk om je externe flits volledig manueel via CLS te sturen
              Last edited by gert007; 2 december 2014, 20:28.

              Comment


              • #8
                Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

                Dag Gert

                Ik heb het geprobeerd, en dit is voor mij nog duidelijker.
                Geprobeerd en 't werkt !

                wel een vraagje:

                Ik heb Voor de camera flitser eerst de stand M gekozen. Het was me niet duidelijk, welke compensatie ik moest kiezen, of is dat afhankelijk hoeveel ik
                met de ingeb. flitser wil laten mee flitsen?
                Ik heb eerst maar de stand -- gekozen, en dat ging goed.
                Dat andere probeer ik morgen ik.

                Andere vraag:
                Op de flitser kan je een tussen stap doen 0.3 en 0.7 is dat niet mogelijk via de camera?

                uw evt. antwoord zal ik morgen beantwoorden
                alvast bedankt

                MVG

                Calisto
                Met vriendelijke groet

                Calisto

                Comment


                • #9
                  Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                  Dag Gert

                  Ik heb het geprobeerd, en dit is voor mij nog duidelijker.
                  Geprobeerd en 't werkt !

                  wel een vraagje:

                  Ik heb Voor de camera flitser eerst de stand M gekozen. Het was me niet duidelijk, welke compensatie ik moest kiezen, of is dat afhankelijk hoeveel ik
                  met de ingeb. flitser wil laten mee flitsen?
                  Ik heb eerst maar de stand -- gekozen, en dat ging goed.
                  Dat andere probeer ik morgen ik.

                  Andere vraag:
                  Op de flitser kan je een tussen stap doen 0.3 en 0.7 is dat niet mogelijk via de camera?

                  uw evt. antwoord zal ik morgen beantwoorden
                  alvast bedankt

                  MVG

                  Calisto
                  de tussenstanden die je via je camera doet kunnen verschillend zijn dan ten opzicht die van je flits
                  je zult het moeten doen met de standen van het menu op je camera ;-)
                  of een extra SB900(910) of SU800 kopen om die dan te gebruiken als master flits in plaats van je ingebouwde flits van je toestel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

                    welke compensatie je moet gebruiken hangt van zoveel omstandigheden af
                    de gebruikte iso waarde
                    je gebruikte diafragma
                    je gebruikte sluitersnelheid
                    de afstand van flits tov het onderwerp
                    de afstand van je onderwerp tov de camera
                    welke lens je gebruikt ....

                    ps wat wel nuttig is
                    iets in de zin van:
                    Sekonic L-758D Digital Master lichtmeter - De Sekonic L-758D Digital Master lichtmeter is een onmisbaar hulpmiddel voor perfecte belichting van uw onderwerpen!
                    Last edited by gert007; 2 december 2014, 22:29.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

                      Dag Gert;

                      Dank voor uw bericht.

                      Dus de comp. van 0.3/0.7 kan dus niet; ik heb dat ook ergens in de handleiding gelezen.

                      En ja, u heeft gelijk, en zijn veel meer mogelijkheden om de belichting te beïnvloeden, zoals u in dat rijtje noemt

                      Ik ben inderdaad van voornemens om een 2e flitser (2e hands) een SB800/900 erbij te nemen; ik kan op moment van iemand v.v. nikonclub een sb800 voor €175 kopen, misschien nog wat minder...

                      En ik ben mij ook aan 't orienteren op een sekonic, en denk aan de L758 DR . Iets duurder, maar dan kan je je camera calibreren met die meter, en nog wat extra's.

                      Dus qua gedachten komen we wel overeen ;-)

                      Nog een vraagje:

                      in menu e3 staat ook de optie AA . Ik de handleiding van de nikon d700 kan ik in ded index niets vinden hierover, maar al doordblderend kwam ik op pag. 194.
                      Een optie voor de SB800/900 Het heeft iets te maken met een lichtmeter; 't fijne weet ik er (nog) niet van

                      Daarnaast zit ik nog te denken over een goede TTL/radio trigger, en denk aan Odin van Phottix. Een mij bekende fotograaf waar ik een workshop heb gevolgd, gebruikte eerst Pocket wizard, maar het was zeer enthousiat over de Odin. Makkelijker te bedienen en meer mogelijkheden.
                      Ondank 't voordeel, dat de Sekonic kan samenwerken met de pocket wizard.

                      Leuk zo'n workshop flitsen....... i.d.g. bij Frank Doornhof, je leert er veel, maar roept nog meer vragen op en geld..... :-)

                      MVG

                      Calisto
                      Met vriendelijke groet

                      Calisto

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

                        Goeiedag.

                        mijn vorige antwoord was nogal kort, door tijdsgebrek en ik weet uit ervaring dat dit een nogal veel voorkomende fout is. Ondertussen heb je al voldoende antwoorden gekregen, lees ik. CLS is heel interessant, ik gebruik het vrij veel, mijn fotomaten hebben alles een Pocket wizard systeem, doch tot hiertoe is dat bij mij niet nodig geweest. Mijn flitsers 'zien' mekaar steeds en ook 'achter de hoek' flitsen kan je wel wat aansturen. Mits....

                        Ondertussen heb ik ook een Sekonic 758 aangeschaft, die leest af hoeveel flitskracht je geeft, ten opzichte van het aanwezig licht. Eens je aan die lichtmeter gewend bent, zul je merken dat die echt de moeite van het aanschaffen waard is geweest. Ik wil absoluut niet af haast niet laten merken in mijn fotografie, dat er geflitst is geweest, ik hou van het licht zelf te beheersen. Ik moet ook nog veel ervaring opdoen hiermee!!!

                        Succes nog.
                        BD1766BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vermogen op Nikon camera/Fliter instellen bij CLS flitsen

                          Dag Droopie

                          Leuk, dat u nog even reageert; dat doet mij goed.

                          Ja, ik ben goed op weg geholpen door Gert.
                          De SB700 heeft 2 jr nagenoeg ongebruikt in de tas gezeten; door de workshop 'Small flash' bij fotograaf Frank Doorhof (NL), ben ik 'helemaal om'
                          en was voor mij de aanleiding om hier mijn vraag te deponeren.
                          Nu vind ik het weer leuk om dat ding te pakken.

                          Dank voor de aanvullende info

                          MVG

                          Calisto
                          Met vriendelijke groet

                          Calisto

                          Comment

                          Working...
                          X