Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod vs monopod/tripod combo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monopod vs monopod/tripod combo

    Gegroet,

    Ik ben op zoek naar de beste combinatie statieven voor natuur- en landschapsfotografie op reis (trekking met rugzak). Bij mijn voorgaande reizen heb ik gewerkt met een lichtgewicht (en goedkope) tripod. Het was vaak teveel gezeul en het opzetten duurde langer dan nodig. Voor meer flexibiliteit ben ik op zoek naar een monopod, maar ik wil nog steeds een tripod bij de hand (of in rugzak) hebben voor de momenten waar lange sluitertijd nodig is.

    Nu weet ik niet of het beter is mono- en tripod afzonderlijk te hebben omdat een monopod afkomstig van een tripod misschien zwaarder of onhandiger is dan een alleenstaande monopod (steeds poot af draaien, kop op plaatsen en omgekeerd is niet efficiënt). Anderzijds wil ik zo weinig mogelijk dragen en moet alles zo licht mogelijk, doch stevig zijn, dus een mono-tripod combo zou dan misschien wel ruimte besparen.

    Iemand raad?

  • #2
    Re: Monopod vs monopod/tripod combo

    Ik ben geen monopod fan, dus daar ga ik niet op reageren. Mijn arm lijkt niet zoveel te moeten onderdoen voor een monopod.
    Wat betreft statief en gewicht: als je het geld ervoor over hebt, kan je altijd een carbon statief in 4 secties gebruiken. Dat scheelt al snel een halve kilo tegenover aluminium. Wel opletten dat de kop niet teveel weegt.
    Een mogelijk alternatief is misschien zo een gorillapod met flexibele poten die je kan laten staan of ergens aan vasthangen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment

    Working...
    X