Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mistboomhaard

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mistboomhaard


    Op weg naar Heverleebos, zondagmorgenvroeg in dag en dauw, zag ik in de omgeving van Opvelp opeens de papa van Bambi. Enorm hert met nog grootser gewei.
    Ik spring uit den otto met mijn kodakske, en, en, gewei weg, hert weg. Tsss...

    Maar, mijn lodderig oog valt wel op deze boomhaard. Sommige rijen bomen hadden nog hun blaadjes, deze rijen hadden ze niet meer.
    Toch fotooke van genomen want dit straalde wel de mist en de kou van het moment uit. Ook de innerlijke kou die in me overheerste op dat moment.
    Heel heel lang getwijfeld of ik van deze foto niet een crop zou nemen, maar uiteindelijk toch besloten om voor deze te gaan, tegendraads dat ik ben. De crop is trouwens te vinden (laat ons zeggen als vroegtijdige update?) op mijn flickr

    Waar ik wel wat van verbaasd was, was dat hoewel ik de witbalans op bewolkt gezet had, er toch nog een correctie nodig was met het pipet in Lightroom. De blauwzweem was veel te prominent aanwezig.


    Update (zonder verscherping in Lightroom bij exporteren, en deze keer met kwaliteit 100 - zie verder):




    Origineel (met dus inderdaad "verscherpen voor scherm, hoog" bij exporteren):




    Last edited by Iegienie; 1 december 2014, 12:39. Reden: update.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Mistboomhaard

    Je hebt teveel met de helderheid gespeeld, de takken lijken nu bijna ingebrand wat een onrealistisch beeld geeft.
    Ik gebruik de functie helderheid altijd bij mijn autoshoots waardoor de contouren sterker naar voor komen maar hier toont het onrealistisch.
    In ieder geval geen slechte foto maar ik zou de helderheid in LR wat omlaag halen zodat de contouren van de takken wat natuurlijker aantonen.

    Comment


    • #3
      Re: Mistboomhaard

      eum ?
      Ik ben niet aan de helderheid gekomen hoor, enkel aan de witbalans. Buiten dat (en het in lightroom verkleinen naar 1024pixels) komt de foto recht uit de camera.

      Heb er ook wel een paar genomen met belichtingscompensatie, maar ik vind die dan te donker.
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Mistboomhaard

        Hoe exporteer je de foto's uit LR ? Laat je ze nog bijscherpen en zoja hoe ?
        Ik heb dit ook eens voorgehad dat ik mijn uitgaande foto's liet bijscherpen voor prints en zette deze dan zo online.
        Zo kwam de foto eigenlijk onrealistisch scherp uit LR gerold terwijl hij in LR realistischer aantoonde.

        Comment


        • #5
          Re: Mistboomhaard

          Mooie foto, goeie kandidaat voor zwart/wit.
          D4VY bedoelt clarity, en niet hooglichten.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Mistboomhaard

            oeps.
            Inderdaad, in de exports van lightroom zet ik standaard "verscherpen voor scherm, hoog". Dat was ik over het hoofd gezien, sorry.

            Ik heb dat gedaan na een discussie van een paar weken geleden waar een foto (via een link van flickr naar hier gezet), eigenlijk niet scherp genoeg was.
            Heb (zal, effe geduld) de foto nogmaals geexporteerd en als update geplaatst. Nu met het vinkje "verscherpen voor" niet aangevinkt.
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment


            • #7
              Re: Mistboomhaard

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              Mooie foto, goeie kandidaat voor zwart/wit.
              D4VY bedoelt clarity, en niet hooglichten.
              onze berichten hebben elkaar gekruist...
              in LR dus enkel met de witbalans gespeeld, geen hooglichten, geen helderheid, geen contrast.
              Op uitzondering van "verscherpen voor scherm hoog".

              Al zou het kunnen dat bij de export van het origineel de export voor hoogglans papier inderdaad nog aanstond. Ik weet het eigenlijk niet meer, sorry!
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Mistboomhaard

                Nu zie je inderdaad duidelijk het verschil maar nu zou ik als ik jouw was die foto ook op FlickR plaatsen want nu zie ik dat de kwaliteit niet 100% is.
                Als je tussen de middelste takken kijkt zie je in het grijze gedeelte pixels, deze halen je scherpte ook omlaag. Even op FlickR en volgens mij staat hij dan een stuk scherper !
                Nu je kan altijd verscherpen vanuit LR maar ik zou dan de instellingen nemen: "Verscherpen aanvinken > Scherm/Screen aanduiden > Standard, low of high aanduiden.
                Kijk eens wat het met je foto doet, ik vind de nieuwe upload van je al stukken beter en veel realistischer weergegeven !

                Comment


                • #9
                  Re: Mistboomhaard

                  bedankt voor de opmerkingen, D4VY !

                  Maar toch twee vraagjes :
                  1.
                  Ik denk dat het ruis is wat je ziet waar de bomen wegduiken in de mist? Ook op LR met het origineel staat het zo op de plaat.
                  Foto is op 800iso genomen (met een D7100), had beter mijn statief gebruikt en de iso wat naar beneden gehaald.

                  2.
                  Kan dat eigenlijk op flickr : een foto vervangen door een andere, maar de commentaren er wel bij behouden ?
                  (als dit te veel off-topic is misschien antwoorden via pm, al vind ik dat een discussieforum dient om te discuteren en dingen bij te leren, maar ja)
                  Last edited by Iegienie; 1 december 2014, 11:40.
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mistboomhaard

                    Oorspronkelijk geplaatst door D4VY Bekijk bericht
                    Nu je kan altijd verscherpen vanuit LR maar ik zou dan de instellingen nemen: "Verscherpen aanvinken > Scherm/Screen aanduiden > Standard, low of high aanduiden.
                    toch nog even over deze : het was dus inderdaad dat wat ik gedaan had. Maar wel in "high". (en het zou kunnen dat per ongeluk - ben soms een beetje verstrooid-) de optie voor hoogglans papier nog aan stond. Maar ik denk het eigenlijk niet.
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mistboomhaard

                      Je kan je bestaande foto op FlickR vervangen zonder problemen.
                      Als je op de foto klikt en je gaat vervolgens naar "edit" staat hier bij om de foto te verplaatsen.
                      Dit kan je dus gemakkelijk en snel doen.

                      De ruis op de foto stoort me niet, dat heb ik ook meestal op ISO400 maar dat moet kunnen bij landschapsfotografie vind ikzelf.
                      Verder zie ik andere pixels aan je contouren, dit heeft te maken met het uploaden van je foto want dit is gewoon kwaliteitsverlies.
                      Hieronder zie je wat ik bedoel:



                      Ik zou hem gewoon nogmaals op FlickR zetten zonder de verscherping en je gaat zien dat je foto er beter uitziet en de kwaliteit ook 100% is !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mistboomhaard

                        Ik ben echt echt echt echt NIET goed bezig vandaag.

                        D4VY had dus 100% gelijk : de originele was per ongeluk geexporteerd met de LR setting "verscherpen voor hoogglans papier". Ik was gisteren aan het printen geweest, en was die setting uit het oog verloren.
                        Daarna heb ik vandaag dus een update geplaatst, maar bij het nakijken van de settings mijn originals verwoest, en bij het terug plaatsen had ik de "kwaliteit" op 50 laten staan. kieke.

                        Ik heb namelijk alles nog eens rustig uitgeprobeerd en in detail bekeken, en als je de pixelkes goed bekijkt (met de windows photo viewer in mijn geval) dan moet het dus zo gegaan zijn.

                        Ik heb de vrijheid genomen om de update te vervangen met een nieuwe versie. De opmerking van D4VY was dus echt wel to the point, maar op een vorige versie. Eigenlijk hoed af dat hij dat zo goed gezien had !!!
                        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mistboomhaard

                          Het kan altijd eens zijn dat je mist en vooral met instellingen, ik werk dagelijks met instellingen dus ben ik er sterk op gefocust en nog kruipt er soms een foutje in.

                          In ieder geval de foto ziet er nu stukken realistischer uit in mijn ogen ! Succes nog met je volgende foto's !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mistboomhaard

                            Update beter , maar zoals voorganger schrijft, je kunt niet altijd een perfecte foto vastleggen, het sluipt er altijd wel een beetje in. Soms denk je dat vind ik nu eens anders dan anders en achteraf denk je, tja.. Picasso was ook anders, maar die is er beter van geworden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mistboomhaard

                              picasso. jaja.

                              volg voor de moment de cursus DIGI1.
                              Eén van de dingetjes die aan bod komen is de beperkingen van je fototoestel, en hoe ze in je voordeel gebruiken. Dus juist het omgekeerde eigenlijk van HDR, waar je de beperkingen gedeeltelijk wegwerkt door meerdere opnames te combineren om tot een perfectie te komen.

                              De ruis in het perspectiefpunt is wat er voor mij de foto maakt. Voor mij persoonlijk he.

                              En eigenlijk de bovenkant van de foto ook. Daarom dat ik na wat twijfelen deze beter vind dan de crop (die dus op de flickr staat).
                              Of zie ik dat verkeerd ?
                              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                              Comment

                              Working...
                              X