Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Administratieve rompslomp in la Douce France

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Administratieve rompslomp in la Douce France

    Dat ze in Frankrijk nog heel graag met papieren omgaan wist ik al. Maar dat het zover zou gaan, wist ik niet...

    Tijdens ons uitstapje naar Andorra vlug even boodschappen gaan in een warenhuis in Pas de la Casa.
    Bij het betalen met onze creditcard gaat het niet zo vlug meer. Drie keer code intikken, drie keer schudt de kassabediende zijn hoofd van "nee, het lukt niet"
    Ik begin al stillekes naar mijn echtgenoot te kijken. Zo van, welke grote aankoop heb je nu gedaan waardoor we geen betaling kunnen verrichten. Wordt me natuurlijk niet in dank afgenomen.
    De winkelbediende stelt voor om bij de andere kassa het nog eens te proberen. En eureka! het lukt. En hij zegt er nog dat ze oude machientjes hebben die soms wel eens willen haperen.
    Vlug alles inladen en vertrekken want er staat nog fotografeerwerk op het programma.

    Gisteren uittreksels gaan halen. Wat zie ik? Vier keer hetzelfde bedrag van mijn rekening!
    Sacoche ondersteboven gehaald en gelukkig had ik het kasticket nog met de bijhorende souche van de transactie van mastercard.

    Simpel hé, een mailtje met alle bewijsstukken naar de bank sturen met de vriendelijke vraag dit op te lossen.
    Tien minuten nadien belt de quichetbediende dat alles gaat geregeld worden en mijn teveel afgehouden centen gaan terugbetaald worden.
    Oef! Opgelost!

    Deze namiddag krijg ik terug een telefoontje van de bankbediende dat het allemaal niet zo simpel zal gaan...
    Vermits mijn aankoop gebeurt is in het buitenland moet ik officieel klacht gaan neerleggen bij de Gendarmerie.
    Met een copie van de klacht moet ik dan naar de bank en die leggen een dossier aan.
    Hij heeft me wel al verteld dat heel die historie wel een maand kan aanslepen...
    En ik moet een bedrag voorschieten van 50 Euro voor dossierkosten.
    Waar gaat dat in hemelsnaam naartoe????????????
    Is dat in België ook zo "eenvoudig" opgelost?

    Ik heb efkens genoeg van die franse mentaliteit en moet mijn zinnen gaan verzetten met de camera. of ik doe ongelukken.
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

    Dat komt ervan als je niet met een cheque betaalt. Nog zo iets typisch frans.

    Ik vrees dat het hier niet beter zal zijn. Gelukkig nog niet voorgehad.

    Comment


    • #3
      Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

      In Pas de la Casa (Andorra) mag je nergens met franse cheques betalen... Jammer want ik heb dus altijd dat chechboekske bij.
      Zelfs op mijn werk betalen ze hun entreekaartje voor de film (4 euro) met een cheque.
      Ik erger me blauw aan die boekjes maar je hebt ze toch overal nodig hier voor ingeval de winkelier nog niet in bezit is van een betaalmachine.
      Touch the Earth...Gently
      www.passionsenfrance.com

      Comment


      • #4
        Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

        Misschien ver gezocht maar het kon ook liggen bij Pas de la Casa.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

          Of cash betalen ..., nooit problemen.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

            Met MasterCard heb je toch een verzekering op zich, en gemakkelijk te traceren, zij kunnen het gebruik van je kaart tot op de seconde traceren en zien dat er iets niet klopt.
            Wij zijn ooit opgelicht voor in totaal bijna 4.000 € in Zuid-Afrika, was binnen een dag geregeld.
            Ik heb het hier reeds menig maal gezegd, haal al je rechtsbijstanden uit al je verzekeringen, zoals
            Brand, leven, auto's enz. en sluit één contract af bij DAS, dan heb je een deftige
            rechtsbijstand op alle vlakken met ervaren advocaten, doet hier normaal niets ter zake omdat je
            bij MasterCard en VISA een ingesloten verzekering hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

              Twee keer een probleem gehad met onze Mastercard. Twee keer in de US.
              Eerste keer, swipe aan de kassa van een restaurant en voor de transactie gedaan is tikt een tweede ober zijn rekening in.. Tweede swipe dus. Achteraf gezien dat het bedrag twee keer aangerekend was. Telefoontje naar BCC en het bedrag werd teruggeboekt.
              Tweede keer was iets ernstiger.Uitstap geboekt van thuis naar de top van Mount Kilauea (Hawai) voor zonsondergang en stargazing waarbij we opgepikt gingen worden aan een parking "in the middle of nowhere". Er ging maar aangerekend worden de dag zelf maar blijkbaar waren ze er niet in geslaagd om het geld van onze mastercard te halen. Gelukkig hadden we nog traveller's cheques en konden we toch mee. Op weg naar onze B&B "s nachts nog even gaan tanken.. kaart geweigerd.. Om 2 uur "s nachts naar BCC Brussel geskyped. Eerst de "gewone uitleg" dat we te veel hadden uitgegeven en over de limiet waren gegaan en dat we via onze bank die limiet moesten verhogen maar na wat aandringen (ik had een lijst van onze uitgaven en wist perfect dat we niet eens aan de helft zaten, wisten ze plots dat ze door een fout alles dubbel hadden aangerekend. Er werd ons verzekerd dat het onmiddellijk zou in orde gemaakt worden en inderdaad, na een paar uurtjes slaap gaan tanken en de kaart werkte weer.

              Dus beide fouten werden rechtgezet door een gewoon telefoontje.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                ..
                Dus beide fouten werden rechtgezet door een gewoon telefoontje.
                Als dat inderdaad juist is dan heb ik een heel andere lijdensweg gegaan vanochtend...
                Om 8.15u zat ik in het kantoor van de Gendarmerie. Vijf wachtenden voor mij. Om 10 uur sta ik terug buiten met een
                formulierke dat hoop en al 2 minuten werk gekost heeft. Blijkbaar zijn er hier standaardformulieren voor zulke gevallen gelijk ik.
                Dan naar de bank met dat attest. Weer een paar man voor mij. Bon, mijn ochtend is er toch aan, dus ik heb geduld...
                De bediende had het dossier nog niet klaar en moest alles nog invullen toen ik er was. En daarna vertelde hij me dat zulke dossiers maar eerst op maandagmorgen
                naar BCC doorgestuurd worden.
                Ik ben een hele ochtend kwijt, 75 km gereden, mijn hond heeft zijn wandeling nog niet gehad en ik ben pissig...
                En mijn centjes, dat zal nog wel even duren.
                Volgende keer neem ik cash geld mee

                PS : die 50 euro dossierkosten hebben ze wel al van mijn rekening afgehaald. Dat gaat wat vlugger
                Last edited by marie-anne; 27 november 2014, 11:03.
                Touch the Earth...Gently
                www.passionsenfrance.com

                Comment


                • #9
                  Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                  Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                  Als dat inderdaad juist is dan heb ik een heel andere lijdensweg gegaan vanochtend...
                  Om 8.15u zat ik in het kantoor van de Gendarmerie. Vijf wachtenden voor mij. Om 10 uur sta ik terug buiten met een
                  formulierke dat hoop en al 2 minuten werk gekost heeft. Blijkbaar zijn er hier standaardformulieren voor zulke gevallen gelijk ik.
                  Dan naar de bank met dat attest. Weer een paar man voor mij. Bon, mijn ochtend is er toch aan, dus ik heb geduld...
                  De bediende had het dossier nog niet klaar en moest alles nog invullen toen ik er was. En daarna vertelde hij me dat zulke dossiers maar eerst op maandagmorgen
                  naar BCC doorgestuurd worden.
                  Ik ben een hele ochtend kwijt, 75 km gereden, mijn hond heeft zijn wandeling nog niet gehad en ik ben pissig...
                  En mijn centjes, dat zal nog wel even duren.
                  Volgende keer neem ik cash geld mee
                  En dan stelen ze je handtas met het cash geld ...
                  En ik denk niet dat je het dan terugkrijgt mits wat papieren in te vullen .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Of cash betalen ..., nooit problemen.
                    juist.
                    voor mij nog steeds het ideale betalen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      juist.
                      voor mij nog steeds het ideale betalen.
                      grt,bouk.
                      Wel bouk, toen ik vorige zaterdag met mijn madam door de modestraat van Maastricht wandelde en zij vooral veel honger had, heb ikzelf bij een aankoop voor mijzelf, ik kon het mij ook niet laten, in één van die kledingzaken eens gedaan zoals de meesten dat doen. Ja.., je hebt het al geraden, ik heb "gepind" en dus eens gepocht met mijn bankkaart. Weet je, bij jullie gaat dat blijkbaar nog rapper dan bij ons. Even ademen en het is erdoor... Enfin, ik denk althans dat het rapper gaat, want in principe zijn wij beiden, mijn vrouw en ik, nogal voorzien van het nodige om voldoende aan te kunnen en geen kaarten te moeten gebruiken. Manier van doen natuurlijk. Het was een leuke ervaring.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        ..... Manier van doen natuurlijk. Het was een leuke ervaring.
                        wij hebben het soms bij een onbemand tankstation.
                        als dat de enige in de buurt is en je zit bijna zonder benzine, gebruiken we ons pasje wel eens.
                        we hebben het pasje dus alleen voor noodgevallen, voor de rest gaat alles casch.
                        hebben nu net weer twee maal een hotel geboekt voor december (Kerst+) en januari (huwelijk+).
                        betalen daar casch bij aankomst aan de inkombalie.
                        indien niet mogelijk...nemen we gewoon een ander hotel.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          wij hebben het soms bij een onbemand tankstation.
                          als dat de enige in de buurt is en je zit bijna zonder benzine, gebruiken we ons pasje wel eens.
                          we hebben het pasje dus alleen voor noodgevallen, voor de rest gaat alles casch.
                          hebben nu net weer twee maal een hotel geboekt voor december (Kerst+) en januari (huwelijk+).
                          betalen daar casch bij aankomst aan de inkombalie.
                          indien niet mogelijk...nemen we gewoon een ander hotel.
                          grt,bouk.
                          Het zou mij sterk verwonderen dat je in bemande zaken niet cash zou kunnen betalen of het zou moeten zijn omdat de coupures die je aanbied te groot zijn. Hier blijkt het in bepaalde zaken, waar het bedrag niet een beetje in evenredigheid is, "not done", met bvb. een briefje van 500€ te betalen. Begrijp dat wel in bepaalde mate hoor, maar dit zou voor mij meestal ook een breekpunt zijn.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                            In het voorjaar een auto gehuurd in Spanje voor de familie. Een maand later mail gekregen van de verhuurmaatschappij dat ze 300€ van mijn rekening gingen halen voor een ontbrekende hoedenplank. (40€ voor de hoedenplank en 260€ voor tijdelijke immobilisatie van de auto). Grote onzin want ik had de auto zelf terug ingeleverd met de hoedenplank op zijn plaats. Na 6 mails over en weer via de klachtendienst (mijn woord tegenover hun woord) ging de 300€ toch van mijn rekening. Mijn Belgische bank verwittigd die bij Visa een klacht indiende. Na een week stond de 300€ terug op mijn rekening.
                            Van de verhuurmaatschappij kreeg ik daarna een mail "Alhoewel wij de 300€ rechtmatig van uw rekening hebben gehaald, zijn wij door een administratieve procedurefout verplicht om het bedrag terug te storten"
                            Op Google eens gezocht, en gevonden dat ik niet de enige was die slachtoffer werd van de hoedenplank-truc.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Administratieve rompslomp in la Douce France

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              In het voorjaar een auto gehuurd in Spanje voor de familie. Een maand later mail gekregen van de verhuurmaatschappij dat ze 300€ van mijn rekening gingen halen voor een ontbrekende hoedenplank. (40€ voor de hoedenplank en 260€ voor tijdelijke immobilisatie van de auto). Grote onzin want ik had de auto zelf terug ingeleverd met de hoedenplank op zijn plaats. Na 6 mails over en weer via de klachtendienst (mijn woord tegenover hun woord) ging de 300€ toch van mijn rekening. Mijn Belgische bank verwittigd die bij Visa een klacht indiende. Na een week stond de 300€ terug op mijn rekening.
                              Van de verhuurmaatschappij kreeg ik daarna een mail "Alhoewel wij de 300€ rechtmatig van uw rekening hebben gehaald, zijn wij door een administratieve procedurefout verplicht om het bedrag terug te storten"
                              Op Google eens gezocht, en gevonden dat ik niet de enige was die slachtoffer werd van de hoedenplank-truc.
                              Ik heb geleerd in Spanje steeds mijn wagen te huren bij een gerenommeerd autoverhuurbedrijf als daar is bvb. AVIS. Daar heb je nooit problemen mee. Als je de wagen opnieuw gaat inleveren is er een bediende die de wagen bij degelijk controleert en je laat tekenen. Er zijn inderdaad van die maatschappijen die het niet zo nauw nemen met de opvolging van wagens die terug binnenkomen en dat kan je dan voorhebben. Ik neem ook altijd een wagen waarbij ik de 'franchise' afkoop. Dat kost je misschien een 50€ meer, maar toch een supplementaire geruststelling.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X