Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Canon EOS 700D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met Canon EOS 700D

    Vrijdagavond wou ik van een aantal verlichte gebouwen in mijn woonplaats 3 foto's maken in AEB-mode: -2EV, 0EV & +2EV. Om er achteraf een HDR-foto van te kunnen maken.
    Mijn instellingen waren: Av-stand, iso 100 & f11. Ik maakte gebruik van mijn statief & mijn Canon afstandsbediening.
    Soms wou de camera geen foto's maken, dan knipperde de sluitertijd (30'') op de display. Is er een oplossing voor dit probleem?
    Ik heb dit via een workaround kunnen oplossen, de ingebouwde HDR-stand van de camera via de SCN-stand. Hij maakt dan zelf een aantal foto's & voegt deze samen tot 1 JPG. Maar ik maak liever zelf mijn HDR-foto d.m.v. 3 foto's...

  • #2
    Re: Probleem met Canon EOS 700D

    Dat klinkt alsof je een sluitertijd nodig had die langer is dan de maximale 30 seconden. Langer belichten is enkel mogelijk in bulb mode, dus vermoed ik dat de exposure bracketing functie daarop vastloopt.
    Oplossing: ofwel manueel de foto's maken en zelf sluitertijden berekenen, ofwel proberen op ISO200 om de maximale sluitertijd niet te overschrijden.

    Ik spreek niet uit ervaring hier. Het lijkt mij een logische verklaring maar er kan ook iets anders zijn waar ik niet aan gedacht heb...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met Canon EOS 700D

      waarschijnlijk heb je op AV stand gewerkt? Dan is het probleem idd dat hij meer dan 30sec wil belichten, maar dat gaat niet.
      Probeer eens op de M stand. Dan kan je echt alles zelf invullen. Het vraagt natuurlijk wat meer werk. Het kan dan zijn zoals Pieter te kennen gaf dat je voor de _2EV op BULB gaat moeten werken. Dus ook dat vraagt iets meer trial en error. Maar zo je leer je er natuurlijk wat van.

      Wat soms (eigenaardig genoeg) ook kan helpen is je AF op MF te zetten. Heb dit zelf dit weekend gehad. 30' pinkte bij een nachtelijk strandshot. De AF op MF gezet en toen lukte het wel. Foto was wel te donker (dus bulb was aangewezen).

      Zoals Pieter ook aangaf kan je ook je ISO verhogen. Hem op 100 zetten voor een nachtelijke foto is een beetje gek. Duidelijke ruis gaat pas opduiken vanaf ISO800 bij de 700D (toch in mijn geval).

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met Canon EOS 700D

        Ook in de manuele stand kan de sluitertijd niet langer zijn dan 30 seconden, tenzij je de "Bulb" mode gebruikt (die beperking zit in bijna alle camera's, bij compacte toestellen is de langst mogelijke sluitertijd doorgaans nog korter dan 30 seconden).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met Canon EOS 700D

          Ik kan dan best in het vervolg de iso verhogen Pieter, zoals je voorstelt. Hopelijk moet ik hem dan niet te hoog zetten.

          Hoe kan je zelf sluitertijden berekenen als de f- & de iso-waarde gekend is?

          Ja fhuppel, ik heb de Av-stand gebruikt.

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met Canon EOS 700D

            Oorspronkelijk geplaatst door JohnDoe8 Bekijk bericht
            Hoe kan je zelf sluitertijden berekenen als de f- & de iso-waarde gekend is?
            Ik zou de ISO niet meteen heel hoog zetten, maar liever bulb mode gebruiken dan, om langer dan 30 seconden te kunnen belichten.
            Het enige voordeel van ISO verhogen is dat je dan automatisch bracketing kan gebruiken in plaats van zelf te gaan rekenen.

            Sluitertijd berekenen is een kwestie van stops licht(verlies) tellen. Je begint met settings waarvoor je toestel een belichtingstijd kan berekenen, dus minder dan 30 seconden.
            Stel dat je met ISO800 en f/4 een sluitertijd van 3 seconden krijgt, maar je wil naar ISO100 en f/8, dan moet je 3 stops winnen om de ISO te laten zakken en 2 stops om het diafragma dicht te draaien.
            Dat wordt dus belichtingstijd aanpassen voor in totaal 5 stops extra, dus moet je je sluitertijd 5x verdubbelen: 3 seconden x2x2x2x2x2 = 96 seconden.

            Als je dan manueel bracketing moet doen, kan je ook nog zelf beslissen hoeveel stops meer of minder. Elke stop meer licht is verdubbelen, en elke stop minder licht is halveren.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met Canon EOS 700D

              Bedankt om de berekening van de sluitertijd uit te leggen Pieter.

              Ik denk dat ik een bug heb gevonden in het Operating System van de camera.
              Wanneer ik in de Av-stand (manuele bracketing) met iso 100 & diafragma f8 een foto (+2EV) wil maken, knippert de sluitertijd (30'') op de display. Als ik de ontspanknop helemaal indruk, maakt de camera toch een foto. Een bug in de software?

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met Canon EOS 700D

                Oorspronkelijk geplaatst door JohnDoe8 Bekijk bericht
                Ik denk dat ik een bug heb gevonden in het Operating System van de camera.
                Wanneer ik in de Av-stand (manuele bracketing) met iso 100 & diafragma f8 een foto (+2EV) wil maken, knippert de sluitertijd (30'') op de display. Als ik de ontspanknop helemaal indruk, maakt de camera toch een foto. Een bug in de software?
                Met het knipperen van de sluitertijd in de zoeker geeft de camera aan dat de foto onderbelicht zal worden als je met die instellingen een foto maakt.
                Dat kan je dan toch geen fout van de camera noemen?
                De camera geeft aan dat jij zelf een fout maakt omdat er met de instellingen die jij hebt gekozen geen correct belichte foto kan gemaakt worden in die omstandigheden (als er te weinig licht is, dan kan de camera daar toch niets aan doen?).
                De enige oplossing is dan om de iso net hoog genoeg te zetten zodat de sluitertijd niet meer knippert.
                Als je toch langere sluitertijden wil dan 30 seconden, dan moet je de Bulb mode gebruiken, maar die zit niet op een 700D (wel op de 70D, 7D en alle Full-Frame camera's van Canon).

                Die limiet van 30 seconden heb je bij elke DSLR, maar dat had ik ook al eerder geschreven.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met Canon EOS 700D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De enige oplossing is dan om de iso net hoog genoeg te zetten zodat de sluitertijd niet meer knippert.
                  Als je toch langere sluitertijden wil dan 30 seconden, dan moet je de Bulb mode gebruiken, maar die zit niet op een 700D (wel op de 70D, 7D en alle Full-Frame camera's van Canon).
                  Als dat klopt dat de 700D geen bulb mode heeft, dan vind ik dat een serieuze beperking, en ook een zinloze.
                  Weet je zeker dat het niet kan in M (doordraaien voorbij 30"), eventueel door een afstandsbediening eraan te hangen?

                  Niet iedereen maakt star trails van 20 minuten tot een paar uur, maar soms wil je wel eens tot een paar minuten gaan om een heel donkere omgeving op te trekken en eventueel te verwerken in een HDR beeld. Bij mij wordt het af en toe gebruikt, en onze topic starter zou er ook voordeel uit halen. Ik denk toch dat een ISO100 beeld van 2 minuten er beter uit zal zien dan een ISO400 beeld van 30s.

                  Overigens, ik zou ook liever hebben dat het toestel geen foto maakt als het in Av of Tv tegen de limiet aanloopt, eventueel instelbaar via C.Fn. In M vind ik het wel normaal. Anderzijds kan ik met de knipper-indicatie ook wel leven
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met Canon EOS 700D

                    700D bulb mode.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met Canon EOS 700D

                      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      Het is dan toch mogelijk.
                      Ik had het hier even in de sluitertijdvoorkeuzestand geprobeerd, en dan is 30 seconden de langst mogelijke sluitertijd.
                      In de manuele mode had ik het niet geprobeerd.
                      Bij de duurdere modellen kan je de Bulb mode inschakelen via de draaiknop bovenaan "B".
                      Tot nu toe heb ik zelf nog nooit een langere sluitertijd dan 30 seconden nodig gehad, daarom heb ik er ook nog niet naar gezocht.

                      In de AV en TV stand is 30 seconden wel de langst mogelijke sluitertijd, en voor zover ik weet geldt dat ook voor andere cameramerken, dat is geen beperking die Canon alleen toepast.
                      Geen enkele Canon die ik heb (of gehad heb) laat een langere sluitertijd toe dan 30 seconden in de AV en TV mode.
                      Bij een compactje is de langst mogelijke sluitertijd in de AV mode gewoonlijk nog een heel stuk korter.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met Canon EOS 700D

                        Ja Bart, eigenlijk vind ik dat wel een softwarefout. In de AEB-mode maakte hij geen foto wanneer de sluitertijd (30") knipperde & in de Av-stand met manuele bracketing wel. Dat vind ik persoonlijk onlogisch.

                        De 700D heeft inderdaad een bulb mode.

                        Iemand ervaring met Magic Lantern en/of een intervalometer om dit probleem te omzeilen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met Canon EOS 700D

                          hallo iedereen.
                          Waar kan ik een foto posten om jullie te kunnen vragen waar ik de ruis in deze foto moet gaan zoeken?

                          Ps: ik werk ook met een 700d.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met Canon EOS 700D

                            Als ik problemen had bij nachtfoto's was dat altijd omdat hij niet precies kon scherpstellen. Dan weigert de ontspanknop dienst. Met mijn 400D, 50D, zelfs met mijn 7D had ik dat regelmatig.
                            Oplossing: op statief (natuurlijk) en MF (in live-view en uitvergroten laat u toe om zeer precies scherp te stellen).
                            Met mijn 6D tot nu toe geen probleem en met mijn 5DIII ben ik 's nachts nog niet op pad geweest.
                            Voor wat betreft ISO kun je met de huidige toestellen gerust tot 800-1600 gaan met goed bruikbare resultaten. Het beetje ruis haal je eruit met nabewerking.
                            5DIII met deksel op (donker dus) op f/22 geeft op ISO 3200 een tijd van 30 seconden, op ISO 1600 max f/16, op ISO 100 max f/5
                            Dus voor iets dat toch een beetje licht heeft moet je al een heel klein diafragma gebruiken om er niet te komen met 30 seconden.
                            Als het toch langer moet dan 30 seconden gebruik ik ook bulb.
                            Last edited by philippeDeli; 12 februari 2017, 15:30.
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem met Canon EOS 700D

                              Hoi,

                              ík heb nog nooit nacht (avond) foto's gemaakt met sluitertijden van 30 seconden of meer.
                              Normale instelling, M-stand; ISO 200; F8; tussen de 8 en 13 seconden.
                              Meestal werk ik met afstandbediening of timer, scherpstellen handmatig via live-view.
                              Soms gebruik ik ook eerst spiegelopklappen daarna afdrukken.
                              Voorbeeld:
                              Picture of the centre of Gent, a very nice city in Belgium. This picture did it very well at our last year exhibition. Of course using a tripod, Live View, Mup (Mirror Lockup), remote control and all settings at manual in my cam. Sharpness is very good, with the picture at 200 or 300 % I can read the name of the shop in the middle behind the second bridge... (Mille & Kamille...)

                              Comment

                              Working...
                              X