Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe PC

    Ik ben van plan een nieuwe computer te kopen bij iemand die die volledig zelf samenstelt met de software en geheugen en dergelijke helemaal zoals ik het wil.

    Nu heb ik wat vragen, wat zouden jullie er in steken aan geheugen (SSD of niet) en software om up to date te zijn en een hele tijd verder te kunnen.

    Op de PC die ik nu gebruikt staat Fotoshop CS6 en Lightroom 5 deze twee zou ik al zeker terug op de nieuwe PC willen maar ik zou er ook graag software op willen laten zetten om panoramafoto's in elkaar te zetten en ook om foto's te stacken.

    Welke programma's gebruiken jullie daarvoor,ik weet dat dit met fotoshop ook gaat maar dat heeft blijkbaar zijn beperkingen.

    Alvast bedankt voor jullie antwoord.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: Nieuwe PC

    Mijn keuze zou zijn
    i5 (i7 is overkill)
    1x 8GB CL 9-9-9 (dus niet 2x 4GB), je kan dan altijd nog bijsteken
    SSD 128GB
    HDD 2 x WD Red 1T in Raid 1
    software Raid is wat trager dan hardware Raid maar is makkelijker te herstellen bij problemen (schijven opsturen i.p.v. hele pc)
    Als alternatief kan je naar 3x HDD in raid 5 gaan maar dan heb je ook een moederbord met 6x SATA nodig

    Wat operating systeem betreft zou ik bij Windows 7 (64-bit) blijven omdat men bij Microsoft na elke degelijke versie een wat mindere versie uitbrengt.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe PC

      Ik zou juist wel 2 geheugenmodules steken bij een moederbord met i5 of i7 processor. Die systemen kunnen parallel uit twee geheugenkanalen lezen en 4+4 GB is dus sneller dan 1x 8 GB. Daarnaast moeten de modules in twee slots altijd gelijkaardig zijn - liefst hetzelfde type van dezelfde fabrikant. Als je nu 1x 8GB steekt bestaat de kans dat je later niet meer hetzelfde type geheugen vindt voor dat tweede slot. Uitbreiden kan trouwens nog altijd als je 4+4 GB steekt. De meeste moederborden hebben immers 4 slots. Ik zou de handen afhouden van een moederbord met maar 2 geheugenbanken.

      SSD zeker doen - dat levert een merkbaar responsiever systeem op.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe PC

        Cojon en Laurens heel hard bedankt voor jullie advies
        Ik zal het eens voorleggen aan de PC bouwer en zien/horen wat hij er van vindt.

        SSD komt er al zeker in want hoe sneller hoe liever
        Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

        https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe PC

          Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
          Ik zou juist wel 2 geheugenmodules steken bij een moederbord met i5 of i7 processor. Die systemen kunnen parallel uit twee geheugenkanalen lezen en 4+4 GB is dus sneller dan 1x 8 GB. Daarnaast moeten de modules in twee slots altijd gelijkaardig zijn - liefst hetzelfde type van dezelfde fabrikant. Als je nu 1x 8GB steekt bestaat de kans dat je later niet meer hetzelfde type geheugen vindt voor dat tweede slot. Uitbreiden kan trouwens nog altijd als je 4+4 GB steekt. De meeste moederborden hebben immers 4 slots. Ik zou de handen afhouden van een moederbord met maar 2 geheugenbanken.

          SSD zeker doen - dat levert een merkbaar responsiever systeem op.

          Helemaal eens,

          2 x 4Gb geheugen kan je aanspreken op 128 bit, dus het dubbele van 1 x 8Gb (is dan op 64 bit te benaderen).
          Dat geeft geen dubbele snelheid maar gaat toch aanzienlijk sneller.
          Aan de prijs van de huidige WD RED Raid schijven zou ik een SSD steken met het OS (mag Windows 8.1 64 bit zijn) + alle belangrijke programma's, daarvoor volstaan een 250 Gb exemplaar, en alle opslag doen op een RAID 1 bestaande uit 2 x 3 terra WD Raid RED schijven. Soft Raid is daarvoor goed genoeg.
          Dat lijkt veel maar een fototheek neem ENORM veel plaats in. Als je toch van scratch begint kan je daarmee beter rekening houden.

          Ginne.
          Not all who wander are lost ...
          EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe PC

            Je kan inderdaad beter 2x4GB of 2x8GB steken, dan heb je nog 2 geheugen banken vrij voor eventuele latere uitbreiding.
            Persoonlijk heb ik altijd al Kingston HyperX geheugen gebruikt maar ik zou niet weten of anderen minderwaardig zijn.

            Een SSD van 128GB volstaat maar een 250GB geeft je wat extra ruimte voor data (m.a.w. keuze i.f.v. budget)
            Vergeet niet dat je bij een SSD het defragmenteren moet afzetten (help niet en gaat de schijf sneller doen 'slijten')
            Computerbeheer/Services/Disk Defragmenter op Handmatig instellen

            Bij een moederbord met 4 SATA poorten zit alles vol en een bord met 6 SATA poorten heeft dan ook echt de voorkeur.
            -> 1 x SSD , 1 x DVD, 2x HDD
            Wat de grootte van de HDD betreft is 3TB de meest economische (€/GB) maar op 1TB kunnen ook reeds 40000 foto's van 25Mb.
            M.a.w. op welke manier wil je archiveren ?
            Alles behouden of filteren ?
            intern op je PC of extern op USB drive (geen raid) of NAS ?
            Met 3 HDD kan je een Raid 5 opzetten. Je hebt dan een dubbele snelheid (Raid 0) en dubbele data (Raid 1)
            Je wint ook wat plaats want 3x 1TB geeft 1.3TB in Raid 5

            Aanvankelijk had ik geen grafische kaart gekocht en de in het moederbord ingebouwde grafische kaart gebruikt.
            Waarom ik nadien toch eentje met 2GB geheugen geďnstalleerd heb weet ik niet meer. Het kan met een computerspel te maken hebben i.p.v. met CS5.

            Bij de keuze van de voeding zou ik alvast rekening houden met het vermogen van een eventuele grafische kaart alsook extra HDD.
            Kijk echter ook naar het geluidsniveau.
            Dit geld ook voor de koeler op de processor. De door Microsoft geleverde ventilator is verre van de stilste.

            P.S. Voor het samenbouwen van mijn laatste PC heb ik alles bij Alternate (Boom) uitgekozen en gekocht.
            Ze hebben een heel ruim assortiment, een goeie website en een goeie service.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe PC

              Wat operating systeem betreft zou ik bij Windows 7 (64-bit) blijven omdat men bij Microsoft na elke degelijke versie een wat mindere versie uitbrengt.
              Als je de tegels wegdenkt is Windows 8.1 een heel efficient en betrouwbaar OS.

              M.a.w. op welke manier wil je archiveren ?
              Alles behouden of filteren ?
              Als je eerlijk bent kan je 90% van je opnamen beter deleten.
              Ik heb 2TB, en als die vol geraken bekijk ik de oudste opnamen en verwijder alles wat ik toen niet aangemerkt had.

              Aan welke schermresolutie had je gedacht ?
              Lightroom en Photoshop schijnen geen gebruik te maken van de grafische processor, maar ik heb de indruk dat ze trager werken op een groter scherm en dus meer CPU kunnen gebruiken.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe PC

                ik gebruik momenteel de Ultra sharp u2711 met 2560x1440 resolutie en zou er nu de Dell ultrasharp u2713 bij nemen omdat ik er heel tevreden over ben en ik blijkbaar niet aleen

                Lees ook onze uitgebreide review: http://nl.hardware.info/reviews/3193/dell-u2713hm-review-superresolutie-met-laag-verbruikDell bracht onlangs een nieuwe hog...


                Ik koop sinds vorig jaar alles hier: http://www.vgcomputers.be/

                Ben daar heel tevreden over.

                Goede prijzen, toffe man om mee te 'handelen' maar wat ook heel belangrijk is een letterlijk 24 uur service

                Kortom een echte aanrader.
                Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe PC

                  Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                  ik gebruik momenteel de Ultra sharp u2711 met 2560x1440 resolutie en zou er nu de Dell ultrasharp u2713 bij nemen omdat ik er heel tevreden over ben en ik blijkbaar niet aleen

                  Lees ook onze uitgebreide review: http://nl.hardware.info/reviews/3193/dell-u2713hm-review-superresolutie-met-laag-verbruikDell bracht onlangs een nieuwe hog...


                  Ik koop sinds vorig jaar alles hier: http://www.vgcomputers.be/

                  Ben daar heel tevreden over.

                  Goede prijzen, toffe man om mee te 'handelen' maar wat ook heel belangrijk is een letterlijk 24 uur service

                  Kortom een echte aanrader.
                  Ik heb even wat research gedaan naar die vgcomputers. Kan je daar ook de medeklinkers voor je toetsenbord krijgen ?
                  Op het eerste zicht hebben die enkel klinkers (google street view )
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe PC

                    Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                    Ik heb even wat research gedaan naar die vgcomputers. Kan je daar ook de medeklinkers voor je toetsenbord krijgen ?
                    Op het eerste zicht hebben die enkel klinkers (google street view )
                    Euh, dat snap ik niet hoor

                    Dit moet een vergissing zijn want dat is niet waar ik geweest ben.

                    Zal eens navraag doen hoe dit kan.
                    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe PC

                      Dat er ergens iets niet klopte had ik al door toen ik op het reclamepaneel (via google street view) zag staan "Uw betrouwbare partner sinds 1945"
                      Heb het adres nochtans gewoon van hun website gehaald.
                      Nu kan het wel zijn dat ze met meerdere mensen samenwerken (24/24 7/7) en dus meerdere hebben.

                      Kan je nog iets laten weten ?
                      Ik heb een vriend in Leuven die wel zo'n degelijke support partner kan gebruiken en dan zou ik hem het adres wel eens doorgeven.

                      Grtz
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe PC

                        Windows 7 is gedaan. Vergeet da en ga mee met je tijd.
                        Windows 8.1 loopt super, en de tegels kan je zo van af door het gratis programma classic-shell te instaleren.
                        Je hebt dan een desktop net zoals je wil van XP-look tot 7 en je kan de tegels in nood nog altijd oproepen.

                        Een goei pc kopen is een beetje zoals een auto kopen. Alle zijn ze goed als ze passen in het doel dat je ermee voor ogen hebt.
                        Zelf geef ik liever iets meer uit maar wil dan ook kwaliteit en performance.
                        Ik wil niets lager dan i7, SSD als systeemdisk is zeker een aanrader maar je moet er ook geen 2 in raid 0 zetten zoals ik nu heb gedaan want het verschil is hooguit een paar seconden in opstart. Mijn systeem start op in 1 seconde
                        Maar visual studio start niet veel sneller op dan wat ik bij colegas zie.

                        Jij wil vooral fotobewerking doen, fotoshop, ik zou i7 steken want somige bewerkingen zuigen wel.
                        16Gig ram en je zit goed voor een paar jaar.
                        Dan een extra schijf voor je data. Neem die niet te groot want die grote schijven zijn niet zeer betrouwbaar.(veel uitval de laatste tijd)
                        Maar niet onbelangrijk is een goed scherm, ga voor IPS of PVA en je hebt de betere kleurweergave (games spelen doe je niet op dergelijk scherm, is er te traag voor)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe PC

                          @ Cojon,

                          Je krijgt inderdaad geen sjieke voorgevel van een moderne winkel te zien maar je betaald die dan ook niet mee af en dat zie je aan de prijzen
                          Het is inderdaad zo dat zij 24/24 en 7/7 dagen service geven en dat is voor mij nog altijd het belangrijkste.
                          Als ik achter mijn computer aan het genieten ben van wat voor mijn geld gekregen heb ben ik de voorgevel al lang vergeten

                          Ik kan maar een ding zeggen je kan je vriend met een gerust geweten naar die 'winkel' doorsturen.
                          Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                          https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe PC

                            Ik geef mijn hobbygeld liever aan fotogerief en reizen, dat de verwerking iets langer duurt deert me niet.

                            Heb 6GB in mijn oude Dell en zelfs met LR en Photoshop Elements open geraakt die niet vol.
                            Ik blijf bij sRGB, maar mijn Dell 1905 PVA heb ik vervangen door een Eizo 2336 (koopje), meer dan 1080x1920 trekt de PC toch niet.

                            Eén van de voordelen van WIN 8.1 is dat het snel opstart (ttz uit hibernatie komt).
                            Maar aan de huidige prijzen van SSD denk ik ook aan een hybride schijf.

                            Maar het heeft weinig zin nog geld in mijn oude systeem te steken, ik vraag me af of ik niet beter een niet te grote maar toch krachtige laptop koop en er thuis een extern scherm aanhang.
                            Last edited by palombian; 27 november 2014, 07:57.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe PC

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus
                              Voor zover ik begrijp werken noch windows noch Fotosoep, full time in live memory, je kan er voor de performance dan beter een 256 GB SSD in stoppen als swap schijf ...
                              weeral een foutje
                              photoshop gebruikt eerst uw ram geheugen om bewerkingen uit te voeren
                              indien dit niet volstaat dan zal photoshop uw scratsh disk aanspreken
                              When your system does not have enough RAM to perform an operation, Photoshop uses a proprietary virtual memory technology, also called scratch disks. A scratch disk is any drive or drive partition with free memory. By default, Photoshop uses the hard drive on which the operating system is installed as the primary scratch disk.
                              Tweak your operating system, hardware, and application settings to help your computer run Photoshop stably at the optimum speed. If Photoshop is running slower than expected on your computer, or if you're experiencing system freezes, lags, or delays while using Photoshop, try the tips and techniques outlined in this document.

                              als je bijvoorbeeld 2gig ddr3 geheugen hebt steken en een 240gig ssd zal dezelfde bewerking trager zijn dan bij een 32gig ddr3 geheugen en een 120gig ssd om maar een voorbeeld te geven
                              aangezien dat de aanspreek snelheid van een ssd nog altijd minder snel is dan dat van het onboard geheugen

                              Comment

                              Working...
                              X