Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geheugenkaart compact flash verus Microdrive

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • geheugenkaart compact flash verus Microdrive

    wie kan mij helpen om de voor en nadelen per type kaart op te geven.

    Beste dank

    Canon EOS 7D / Canon 28-80 + 75-300 / Sigma 17-35mm DG HSM 1:2,8-4 / Canon 100-400 L IS USM / /Canon 100 USM macro / Canon speedlite 580 EX II

  • #2
    Microdrive is Robuster , kan wat meer verduren , maar is wel over het algemeen iets trager dan een CF .

    http://www.dullaert.net

    Comment


    • #3
      Microdrive is traaaaaaaaaaaaaaag, 'k zit hier nu met een ibm 1gig micro drive en met een 1gig ridata ultra 52* cf'ke en die microdrive is verdomd traag, 'k heb hem al verbannen naar mijn pda...
      + microdrive is niet schokbestendig, cf kaartjes blijkbaar wel

      Laten we het zo zeggen, kies je voor de goedkope oplossing, koop een microdrive, hou er rekening mee dat dit spul traag is, en dat je het niet moogt laten vallen omdat je dan al je foto's kwijt bent
      Spendeer iets meer, en je hebt een cf kaart, die relatief snel is, en die al eens uit je pollen mag vallen als je 2 kaartjes verwisselt.
      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        Originally posted by dzjee
        Microdrive is Robuster
        euh dat zou ik juist niet zeggen. Een MD is echt een roterende ding, laten vallen kan al nefast zijn. Enige voordeel van een MD is de prijs/gig dacht ik
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Originally posted by Perrush
          euh dat zou ik juist niet zeggen. Een MD is echt een roterende ding, laten vallen kan al nefast zijn. Enige voordeel van een MD is de prijs/gig dacht ik
          ff kijke: volgens Toshiba/IBM (op http://www.hitachigst.com/hdd/support/micro/micro3k4.htm) kan de microdrive een schok weerstaan van 200G/2ms en 2000G/1ms. Ik weet niet hoe je toestelletje waar de microdrive inzit eruit zal zien als ie aan zo'n schok blootgesteld wordt, maar ik weet wel dat je daarna niet meer aan fotograferen zal denken...
          Dat van 'ff laten vallen en hij is al naar de knopen' is een cowboyverhaal dat iemand ooit op het internet heeft gelanceerd en iedereen heeft overgenomen.

          @Lucas:
          Wat betreft verschillen tussen microdrive en gewone CF:
          - microdrive is goedkoper per opslagcapaciteit,
          - alleen de snelste CF-kaarten (genre Sandisk Ultra II) zijn sneller dan een microdrive. Mijn microdrive is even snel op mijn EOS 300D als mijn sandisk Ultra (voorganger van Ultra II) en die is toch niet traag te noemen,
          - enige echte nadeel van een microdrive is het iets hogere stroomverbruik, maar laten we niet dramatiseren, een Ultra II is ook niet zuinig...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Hallo,

            Een microdrive is in wezen een kleine harde schijf ... met dus binnenin een ronddraaiend gedeelte en een lees/schrijf-pin ... bij het opstarten van het ronddraaiend gedeelte is er wat "tijdverlies", maar eens op volle toeren is ze behoorlijk snel ... niet werkend kan ze zoals MarcFoto aanhaalde heel wat verduren ... probleem zit hem in het feit dat wanneer ze aan het schrijven is, een plotse schok de schrijfpin kan doen bewegen en er een kras op het schijfje kan komen (vergelijkbaar met een crash van je harde schijf) ... compact-flash kaartjes hebben geen bewegend gedeelte ...

            Groetjes.

            Comment


            • #7
              Ik heb altijd voor CF kaarten gekozen, en nu ze aan het dalen zijn in prijs zou ik je zeker willen aanraden van met CF kaarten te werken. Is in mijn ogen véél bedrijfszekerder!

              my2cents
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Dank aan allen voor uw uitleg
                Canon EOS 7D / Canon 28-80 + 75-300 / Sigma 17-35mm DG HSM 1:2,8-4 / Canon 100-400 L IS USM / /Canon 100 USM macro / Canon speedlite 580 EX II

                Comment


                • #9
                  Originally posted by MarcFoto

                  Dat van 'ff laten vallen en hij is al naar de knopen' is een cowboyverhaal dat iemand ooit op het internet heeft gelanceerd en iedereen heeft overgenomen.

                  Dat van die cowboyverhalen zou ik toch ook sterk met een lepeltje zout nemen.... Hoe je het nu draait of keert, een microdrive werkt met bewegende onderdelen. Dat de koppen geparkeerd staan bij het niet gebruik van de microdrive klopt. Maar geparkeerd staan wil zeggen, dat de koppen gepositioneerd staan op een stuk van de hd die niet gebruikt wordt om info weg te schrijven. Hoe je het nu draait of keert, als je uw microdrive laat vallen zulle die koppen wel iets raken, niet dat je daarom bad sectors of dergelijke zullen onstaan, maar goed zal het in ieder geval niet zijn.

                  Ook die testen, van zoveel g kan dit aan, dit is ook onder bepaalde omstandigheden. Ok, laat een hd plat valen dat het gewicht, de schok evenredig verdeeld wordt No problems. Maar hoeveel keer, als je een hd laat vallen, valt die gewoon plat ? Bij mij valt die meestal op een punt, en 8/10 gevallen van als je een hd laat vallen zal die ergens op een hoek terecht komen. En in die omstandigheden gaat dat x aantal g ook niet meer op.

                  Ander punt, een hd is warmte gevoelig. Krijgt een hd geen koeling genoeg gaan die dingen ook gewoon kapot. Het moet nog maar na x aantal tijd zijn dat de rubberen dichting waarmee deze afgesloten is, door krimpen en uitzetten, het begeeft wel 1 keer. Een collega van mij heeft het ook voorgehad met nog een oude micro drive in zijn minolta 7i, die microdrive (ook cf kaartjes) werden in dat toestel veel te warm, die microdrive heeft het na 1 jaar ook opgegeven. Dit is misschien ook de reden van bovenstaand punt, als die hd's op hun kant vallen, dat het frame zich wat verzet, en dat er lucht inkomt (daar ga ik niet over discutieren... maar 't feit blijft, een hd die op een van zijn hoeken terecht komt, die is meestal kapot ongeacht wat aantal g's hij aankan)


                  Zodus wil je veiligheid, blijf van die microdrives af. 't blijven hd's. Het is de goedkopere oplossing, maar als je voor de goedkopere oplossing kiest moet je ook rekening houden met de risico's die eraan verbonden zijn.
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jdm
                    Dat van die cowboyverhalen zou ik toch ook sterk met een lepeltje zout nemen.... Hoe je het nu draait of keert, een microdrive werkt met bewegende onderdelen. Dat de koppen geparkeerd staan bij het niet gebruik van de microdrive klopt. Maar geparkeerd staan wil zeggen, dat de koppen gepositioneerd staan op een stuk van de hd die niet gebruikt wordt om info weg te schrijven. Hoe je het nu draait of keert, als je uw microdrive laat vallen zulle die koppen wel iets raken, niet dat je daarom bad sectors of dergelijke zullen onstaan, maar goed zal het in ieder geval niet zijn.

                    Ook die testen, van zoveel g kan dit aan, dit is ook onder bepaalde omstandigheden. Ok, laat een hd plat valen dat het gewicht, de schok evenredig verdeeld wordt No problems. Maar hoeveel keer, als je een hd laat vallen, valt die gewoon plat ? Bij mij valt die meestal op een punt, en 8/10 gevallen van als je een hd laat vallen zal die ergens op een hoek terecht komen. En in die omstandigheden gaat dat x aantal g ook niet meer op.

                    Ander punt, een hd is warmte gevoelig. Krijgt een hd geen koeling genoeg gaan die dingen ook gewoon kapot. Het moet nog maar na x aantal tijd zijn dat de rubberen dichting waarmee deze afgesloten is, door krimpen en uitzetten, het begeeft wel 1 keer. Een collega van mij heeft het ook voorgehad met nog een oude micro drive in zijn minolta 7i, die microdrive (ook cf kaartjes) werden in dat toestel veel te warm, die microdrive heeft het na 1 jaar ook opgegeven. Dit is misschien ook de reden van bovenstaand punt, als die hd's op hun kant vallen, dat het frame zich wat verzet, en dat er lucht inkomt (daar ga ik niet over discutieren... maar 't feit blijft, een hd die op een van zijn hoeken terecht komt, die is meestal kapot ongeacht wat aantal g's hij aankan)


                    Zodus wil je veiligheid, blijf van die microdrives af. 't blijven hd's. Het is de goedkopere oplossing, maar als je voor de goedkopere oplossing kiest moet je ook rekening houden met de risico's die eraan verbonden zijn.
                    We zijn hier wel serieus off-topic aan het geraken maar ik wil er wel nog even op wijzen dat het 'parkeren' van de leeskop niet gebeurt op een niet gebruikt deel van de drive (zoals bij een gewone HD), maar gewoon weggezet wordt zoals bij een naald van een platenspeler en gelocked.

                    Nog eens. als je je toestel laat vallen is ie ook kapot. En als een kaartje (of dat nu een gewone CF-kaart is of niet) valt zit daar meestal een toestel omheen. En een gewoon CF-kaartje zou ik ook niet laten vallen, net zomin als de RAM van mijn PC en alles waar geheugen in zit...

                    Wat betreft temperatuur en zo, die is niet gevoeliger dan andere CF-kaartjes.



                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      bwa off topic zou ik niet willen zeggen. topic starter wil de voor en nadelen van microdrive en cf weten.

                      Ik zit te beweren dat microdrive zuigt (ik denk niet dat er iemand het gaat tegenspreken dat microdrive veiliger is dan cf), als het erop aankomt, en dat het enige voordeel van microdrive is : het prijs verschil.

                      En als ik dan effectief ga vergelijken op het prijsverschil. Een microdrive 1 gig hitachi kost bij (klik op de banner hier rechtsboven) 169 euro, en een 1 gig cf kost in australie met verzendingskosten ongeveer een 150 euro (iets minder). Ja dan gaat het voordeel van die microdrive die goedkoper is ook al niet meer op. Dan zie ik zeker het nut niet meer in, om nog voor micro drive te kiezen.


                      2 gig micro drive kost dan maar 229 euro, 2 gig cf kost nog een 270 euro (bij bovenvermelde plaatsen), hier kun je dan al het risico van microdrive afwegen tov van cf.

                      Ik ga ook niet beweren, dat microdrive gaat falen (ik heb er hier ook 1 liggen van 1 gig), ik beweer gewoon als het gaat falen, dat microdrive vlugger zal falen gewoon omdat hij werkt met bewegende onderdelen, het is en blijft een hd.
                      To make your dreams come true, wake up

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by MarcFoto
                        [br
                        ff kijke: volgens Toshiba/IBM (op http://www.hitachigst.com/hdd/support/micro/micro3k4.htm) kan de microdrive een schok weerstaan van 200G/2ms en 2000G/1ms. Ik weet niet hoe je toestelletje waar de microdrive inzit eruit zal zien als ie aan zo'n schok blootgesteld wordt, maar ik weet wel dat je daarna niet meer aan fotograferen zal denken...
                        Dat van 'ff laten vallen en hij is al naar de knopen' is een cowboyverhaal dat iemand ooit op het internet heeft gelanceerd en iedereen heeft overgenomen.
                        die Marcfoto...wedden dat als je vanop 1 meter hoogte "100 MD's" en "100CF kaartjes" laat vallen dat er meer MD's defect zijn...... ehh jaja had jij niet eens een MD laten vallen

                        mvg,
                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                        Comment


                        • #13
                          Simpel, niet?
                          Een microdrive is (of was ) goedkoper dan een ramkaart. Maar, je moet er de nadelen bijnemen, schokgevoelig, oke, in de camera valt het wel mee, maar de meeste laten hem gewoon vallen bij het verwijderen uit de camera, of in de cardreader.
                          Nog een nadeel : mechanica is meer sleetgevoelig dan elektronica, en elke harde schijf zal ooit crashen. dan zijn de gevolgen mss niet te overzien.

                          Comment


                          • #14
                            Microdrive is een harde schijf, laten vallen kan het einde betekenen ...
                            Voor een microdrive doen ze zeer ambetant om garantie te geven, buiten op de electronica die er in zit geven ze meestal de schuld aan onzorgvuldig gebruik.
                            Microdrive is wel goedkoper dan een geheugenkaartje maar ook trager
                            En uw batterijen gaan minder lang mee, het vreet meer stroom dan een CF
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Het zit zo dat de nieuwste hitachi microdrive serie 3k4/2GB en 3k4/4GB pakken sneller zijn dan zijn voorganger.
                              De Sustained data rate is bijna dubbel zo snel dan de vorige serie waarvan de 1GB destijds de grootste was.
                              Zelf heb ik de hitachi 2 GB alsook een CF sandisk 256MB ultra II en deze laatste gebruik ik nog zelden, gewoon omdat de microdrive sneller is!!.... en natuurlijk veel praktischer omdat er gewoonweg gigantisch véél ruimte beschikbaar is en je zelden tekort zal komen.
                              Nogtans zou volgens de gegeven omstandigheden de ultra II met z'n 9MB schrijfsnelheid sneller moeten zijn dan de microdrive met 7,2 MB schrijfsnelheid. Doch is mijn ervaring met mijn 300D zo dat ik eerder vermoed dat het omgekeerd is.
                              Ik heb gekozen voor de microdrive omwille van de prijs/MB en deze gekocht in Duitsland bij digitalo voor 176 eurokes en als je die prijs vergelijkt met een 2 GB CF kaart à la rigata of ultra II tja..........
                              Hoedanook zal het steeds zo blijven dat je ofwel pro ofwel contra bent betreft microdrive's.
                              Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                              Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

                              Comment

                              Working...
                              X