Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

    Het is hier al meermaals aan bod gekomen, en ik weet dat LED vooral een puntverlichting geeft, maar misschien zijn er ondertussen wel nieuwe dingen op de markt ?

    Mijn bejaarde vader is onlangs 's avonds eens ongelukkig ten val gekomen bij de achterdeur van zijn huis.
    Er staat wel een lamp die hij meestal aanzet als hij weggaat, maar 1 keer vergeten is natuurlijk te veel....

    We willen er daarom een halogeenlamp met bewegingssensor installleren, zodanig dat de lamp aangaat ls hij in de buurt komt.

    1) Zou dit ook met een LED straler kunnen of geeft die geen breed lichtveld ?
    2) Reageert dit even snel als een halogeenlamp ? Of is een LED straler niet geschikt voor die toepassing ?


    Andere denkpiste:

    Een sterke "spaarlamp" installeren, die aangaat bij valavond, en dus de hele nacht blijft branden tot de ochtend ?

    Wat denken jullie ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

    Een led straler is beter voor die toepassing dan halogeen, een halogeenlamp kan er niet zo goed tegen dat ze geregeld aan en uit gaat, dat is voor led helemaal geen probleem.
    Als het licht goed verspreid moet worden, koop dan geen ledspot met allemaal kleine ledjes, want op elk van die ledjes zit een "lensje" om het licht zoveel mogelijk naar voor uit te stralen.
    Ik heb hier zo'n oplaadbare led spot (kleine ledjes) met een zonnepaneeltje, voor mij mocht het licht ook beter verdeeld worden over een grotere oppervlakte.
    Verder werkt die spot eigenlijk wel prima, aan het zonnepaneeltje zit een kabel die lang genoeg is om dat aan de zuidkant te monteren zodat het maximaal zonlicht opvangt.
    Er zit een gel accu in, en die houdt het gemakkelijk een paar dagen uit als de zon zo goed als niet heeft geschenen (eerder deze week dus).
    Die oplaadbare led spot komt van de Lidl (het merk is Livarno, maar die zijn ook te koop als Brennenstuhl, bij de Makro heb ik die ooit gezien).

    Maar je hebt daar een elektriciteitsaansluiting, dan kan je bij Hubo (of een andere doe-het zelf zaak) een 30W ledspot met sensor halen (in de Hobo folder staan die al een paar weken).
    Let er dan op dat er een grote led in het midden zit als je zo'n lamp koopt, bij die spots wordt het licht veel beter in de breedte uitgestraald (die "grote led" bestaat gewoonlijk ook wel uit kleinere ledjes die samen op één chip gemonteerd zijn, maar daar zitten geen lensjes op).
    Ik hoop dat de link werkt, onderaan pagina 11 staat zo'n led spot met sensor http://folders.hubo.be/201447_nl/page/10-11 .
    Hang eventueel een tweede lamp als hij eerst nog langs de zijkant van het huis moet, en als het daar ook donker is.
    En geef hem een compact zaklampje (led met AAA batterijtje, die zijn compact genoeg en de batterijtjes zijn gemakkelijk te vinden) dat hij als sleutelhanger kan gebruiken, dan geraakt hij ook veilig binnen als de stroom binnenkort uitgeschakeld wordt (je kan beter op veilig spelen).

    Aan de garagepoot heb ik deze hangen http://www.dx.com/p/xunruixing-yy-00...9#.VG-N3el0xhE .
    Die gaat zwak branden als het donker wordt, en feller als je dichterbij komt.
    Dat die zwak blijft branden zorgt ervoor dat de accu het niet de hele nacht uithoudt (in de zomer wel, toch als de zon de hele dag heeft geschenen, maar nu zijn de nachten veel langer).
    Ik heb er een tweede zonnepaneeltje parallel over gezet, daardoor blijft het nu ook nog een hele nacht werken, op voorwaarde dat de zon een paar uren per dag wil schijnen.
    De voorbije week was het licht s' avonds soms al heel snel terug uit, want zeker in het begin van de week was er bijna geen zon te zien.
    Vandaag zal die wel voldoende geladen zijn voor de hele nacht.
    Dat lampje geeft eigenlijk wel veel licht, en het licht wordt ook heel goed verdeeld.
    Als ze die zouden maken dat die alleen maar aan gaan als het nodig is, dan zouden ik ze zo aanraden (dan is het kleine ingebouwde zonnepaneeltje groot genoeg).
    Last edited by Black B@ndit; 21 november 2014, 19:28.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

      Ik dacht dat halogeen ondertussen verboden was om nog te produceren in de EU.
      LED is best ok, je moet op 1 ding goed opletten en dat zijn de lumen per watt.
      want er zit veel brol tussen wat ze links en rechts verkopen, en op de prijs kan je niet afgaan want soms zie ik zeer goed materiaal aan spotprijs en brol kweetnie hoe duur.
      goede LEDs geven +- 100lumen per watt, dus koop je eentje van 10 watt dan zouden er ongeveer 1000 lumen moeten uitkomen en dan zit je goed.
      die cijfers staan normaal op de verpakking.
      maar 10 watt is wel aan de magere kant vind ik, je zal voor die toepassing best een 30watt kopen die dan +- 3000 lumen afgeeft.

      tussen losse leds en 1 puntled zit niet zoveel verschil qua lichtopbrengst of rendement maar het is wel een HEEL groot verschil als je er eens per ongeluk in kijkt.
      die puntleds zijn verdomme fel hoor, zal lang op je netvlies achter blijven als een vlekje.

      Verder kan ik alleen maar zeggen wat bart (black bandid) al zei.

      Comment


      • #4
        Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

        Hier hangen een paar van onderstaande, volledig roestvrij en voorzien van inox vijzen en een echte pro koelplaat (zie meer foto's), echt wel perfect afgewerkt en niet zoals veel van die goedkope Aldi rommel.
        Last edited by Guest42; 22 november 2014, 07:05.

        Comment


        • #5
          Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Hier hangen een paar van onderstaande, volledig roestvrij en voorzien van inox vijzen en een echte pro koelplaat (zie meer foto's), echt wel perfect afgewerkt en niet zoals veel van die goedkope Aldi rommel.
          http://designled.be/shop/br-fl-pro-30w.html
          Dat zijn waarschijnlijk betere armaturen, je moet die wel combineren met een losse sensor, maar zo'n sensor is ook niet duur.
          Voor iemand die er niet veel van kent wordt het dan wel wat moeilijker om aan te sluiten.
          Het voordeel van de aparte sensor is dat je het licht eerder aan kan laten gaan door die op een andere plaats te hangen (dan moeten er wel kabels tegen de muur gehangen worden om alles aan te sluiten).
          Je kan ook meerdere sensors parallel zetten waardoor het 100% zeker is dat het licht aangaat, van welke kant je ook komt (dat kan eventueel ook inbrekers afschrikken, die werken niet graag in een goed verlichte omgeving).

          De led spot aan laten kan ook, als er nu een halogeenlamp van 300W hangt, dan kan een led lamp van 30W 10 keer langer branden voor hetzelfde verbruik.
          Als hij nu de halogeen spot een paar uur laat branden terwijl hij weg is, dan zal dat zeker een heel stuk goedkoper worden als hij hetzelfde doet met een led lamp.
          In dat geval is de halogeenspot vervangen door een ledspot de goedkoopste oplossing (en een zaklampje meenemen voor het geval dat hij vergeten is om de lamp aan te doen voor het vertrek).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Dat zijn waarschijnlijk betere armaturen, je moet die wel combineren met een losse sensor, maar zo'n sensor is ook niet duur.
            Voor iemand die er niet veel van kent wordt het dan wel wat moeilijker om aan te sluiten.
            Het voordeel van de aparte sensor is dat je het licht eerder aan kan laten gaan door die op een andere plaats te hangen (dan moeten er wel kabels tegen de muur gehangen worden om alles aan te sluiten).
            Je kan ook meerdere sensors parallel zetten waardoor het 100% zeker is dat het licht aangaat, van welke kant je ook komt (dat kan eventueel ook inbrekers afschrikken, die werken niet graag in een goed verlichte omgeving).

            De led spot aan laten kan ook, als er nu een halogeenlamp van 300W hangt, dan kan een led lamp van 30W 10 keer langer branden voor hetzelfde verbruik.
            Als hij nu de halogeen spot een paar uur laat branden terwijl hij weg is, dan zal dat zeker een heel stuk goedkoper worden als hij hetzelfde doet met een led lamp.
            In dat geval is de halogeenspot vervangen door een ledspot de goedkoopste oplossing (en een zaklampje meenemen voor het geval dat hij vergeten is om de lamp aan te doen voor het vertrek).
            Daarvoor heb ik onlangs een radiogestuurde ontvanger met een paar zenders van Elro geplaatst, pas wel op
            dat je de zenders met 4 kanalen kiest, deze zijn voorzien van 12 volt batterijen en dragen echt gemakkelijk 30 meter,
            terwijl de kleinere sleutelhanger zendertjes maar voorzien zijn van een CR2032 batterij en in werkelijkheid maar 10 à 15 meter
            ver geraken, terwijl ze ook wel 30 meter opgeven, maar dat halen ze niet.
            één straler is gekoppeld aan de drie motoren van mijn garagepoorten, zodat bij het openen van een van de poorten deze
            aan gaat, dat heb ik geschakeld via drie solid state relais met parallel geschakelde uitgangen, de ingangen van die solid states
            heb ik gewoon afgetapt van de ledverlichtingen die reeds in deze poortmotoren zaten, dat omdat ik niet wist hoeveel die
            uitgang belast mag worden.

            Comment


            • #7
              Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Je moet die wel combineren met een losse sensor, maar zo'n sensor is ook niet duur.
              Mijn voeten Bart niet duur..... ik heb er hier één hangen van Busch-Wächter KLIK, heeft dik boven de 100€ gekost,
              maar is zeer simpel aan te sluiten, en kan je afregelen zoals het hoort, totaal niet vergelijkbaar met die goedkope
              bewegingsmelders die zeer afhankelijk zijn van temperatuur en weersomstandigheden.
              Last edited by Guest42; 22 november 2014, 09:38.

              Comment


              • #8
                Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                Voor 100 euro kan je een 30W lamp al heel veel uren laten branden, en zo'n sensor heeft ook een klein verbruik (en die blijft meestal 24 uur per dag ingeschakeld).
                Dan is het voor de toepassing hierboven waarschijnlijk goedkoper om de 30W led spot een aantal uren te laten branden zoals ze dat altijd al deden met de halogeenlamp (van 300W of 500W?).

                Als de elektriciteit 0,25 euro per KWh kost, dan kan je een lamp van 30W 555 dagen (24h per dag) laten branden voor 100 euro.
                Als die lamp maar 2 of drie uren per dag moet blijven branden, dan duurt het meerdere jaren om tot 100 euro te geraken (ik heb nu even geen zin om dat uit te rekenen, want als er een dubbeltariefmeter hangt, dan moet daarmee ook rekening gehouden worden, het zal dan nog langer duren voor de kostprijs van de sensor opgebruikt is).
                Het is ook mogelijk dat die lamp maar een paar keer per week een paar uur moet branden...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Andere denkpiste:

                  Een sterke "spaarlamp" installeren, die aangaat bij valavond, en dus de hele nacht blijft branden tot de ochtend ?

                  Wat denken jullie ?
                  Als je deze denkpiste zou bewandelen, dan zou ik een astroklok aanbevelen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Voor 100 euro kan je een 30W lamp al heel veel uren laten branden, en zo'n sensor heeft ook een klein verbruik (en die blijft meestal 24 uur per dag ingeschakeld).
                    Dan is het voor de toepassing hierboven waarschijnlijk goedkoper om de 30W led spot een aantal uren te laten branden zoals ze dat altijd al deden met de halogeenlamp (van 300W of 500W?).

                    Als de elektriciteit 0,25 euro per KWh kost, dan kan je een lamp van 30W 555 dagen (24h per dag) laten branden voor 100 euro.
                    Als die lamp maar 2 of drie uren per dag moet blijven branden, dan duurt het meerdere jaren om tot 100 euro te geraken (ik heb nu even geen zin om dat uit te rekenen, want als er een dubbeltariefmeter hangt, dan moet daarmee ook rekening gehouden worden, het zal dan nog langer duren voor de kostprijs van de sensor opgebruikt is).
                    Het is ook mogelijk dat die lamp maar een paar keer per week een paar uur moet branden...
                    Als je het zo bekijkt 100% gelijk Bart, maar die sensor hangt er van toen de verlichting nog halogeen was.
                    Die led verlichting hangt er maar sinds verleden jaar, maar ik reken ook wat op het schrikeffect tegenover personen die hier niets te zoeken zouden hebben,
                    bij het aanslaan via de bewegingsmelder krijg ik hier binnen ook een korte melding, gewoon omdat het totale huis ook nog eens voorzien is van
                    rolluiken en we dat anders niet merken als het licht aangaat (gaat trouwens maar over dat ene lichtpunt), de rest is via schakelaar/afstandsbediening
                    en het andere op de poortmotoren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                      Hier is bijna alles vervangen door LED en wat licht betreft geen verschil buiten het feit dat je met minder vermogen meer licht kunt hebben.
                      Een goed merk van buitenlicht en sensors is Steinel, degelijke Duitse kwaliteit.
                      Onder andere deze : http://www.steinel.de/nl/Sensorspots...e-3-zwart.html
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Hier is bijna alles vervangen door LED en wat licht betreft geen verschil buiten het feit dat je met minder vermogen meer licht kunt hebben.
                        Een goed merk van buitenlicht en sensors is Steinel, degelijke Duitse kwaliteit.
                        Onder andere deze : http://www.steinel.de/nl/Sensorspots...e-3-zwart.html
                        Heb jij zo eentje hangen, Freddy ?
                        Waar zijn die te koop ?

                        Op de site zie ik een link naar een bedrijf in Geel, maar ik zie niet zo direct dat je ze daar kan kopen ?
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                          Deze ziet er ook wel voldoende krachtig uit, aleen de sensor ziet er weer "cheap" uit....

                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Heb jij zo eentje hangen, Freddy ?
                            Waar zijn die te koop ?

                            Op de site zie ik een link naar een bedrijf in Geel, maar ik zie niet zo direct dat je ze daar kan kopen ?
                            Goed letten op de prijs, die kan van winkel tot winkel enorm schelen (tot 150€ verschil).
                            Ge kunt ze op verschillende sites online kopen of in Haasrode in het industrieterrein (ken naam van winkel en straat niet uit het hoofd), maar in Haasrode zijn ze veel te duur.
                            Doe eens een uitstap naar Luxemburg, in de Cactus staan ze met hopen en aan heel goede prijs.
                            Maar Online zal je ze vermoedelijk het goedkoopst hebben.
                            Er is ook een Pro reeks, kost dan wel stukken meer, maar dan kan je ze ook instellen dat zodra het donker wordt ze op bijvoorbeeld 10% branden en op 100% na beweging.
                            Ze zijn duurder dan de gemiddelde merken, maar een Steinel heeft dan ook wat meer garantie dan 2 jaar en de afwerking is uitstekend.
                            Er zullen nog wel merken zijn die goed zijn, maar ik blijf bij Steinel, kwestie van tevreden te zijn van het Merk.
                            In Kortenberg kan je die ook bekomen bij Topp-Lighting mits die het merk ook verdeelt, maar die zijn prijzen hangen af van de wind ... soms spotgoedkoop en soms extreem duur op andere types.
                            Ik zou aanbevelen online te zoeken.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Outdoor halogeen straler vervangen door LED straler ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Goed letten op de prijs, die kan van winkel tot winkel enorm schelen (tot 150€ verschil).
                              Ge kunt ze op verschillende sites online kopen of in Haasrode in het industrieterrein (ken naam van winkel en straat niet uit het hoofd), maar in Haasrode zijn ze veel te duur.
                              Doe eens een uitstap naar Luxemburg, in de Cactus staan ze met hopen en aan heel goede prijs.
                              Maar Online zal je ze vermoedelijk het goedkoopst hebben.
                              Er is ook een Pro reeks, kost dan wel stukken meer, maar dan kan je ze ook instellen dat zodra het donker wordt ze op bijvoorbeeld 10% branden en op 100% na beweging.
                              Ze zijn duurder dan de gemiddelde merken, maar een Steinel heeft dan ook wat meer garantie dan 2 jaar en de afwerking is uitstekend.
                              Er zullen nog wel merken zijn die goed zijn, maar ik blijf bij Steinel, kwestie van tevreden te zijn van het Merk.
                              In Kortenberg kan je die ook bekomen bij Topp-Lighting mits die het merk ook verdeelt, maar die zijn prijzen hangen af van de wind ... soms spotgoedkoop en soms extreem duur op andere types.
                              Ik zou aanbevelen online te zoeken.
                              Waar zie je die Pro series ? En kan je me een idee geven van de prijzen ?
                              Topp, daar kom ik geregeld voorbij.

                              Maar we zullen waarschijnlijk online bestellen, want als je in een winkel moet bestellen, wacht je wellicht nog langer.
                              Last edited by Alfa Centauri; 23 november 2014, 08:35.
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X