Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

    Probleem: Als de camera op de 3D-kop (Manfrotto type 029 met hexagonaal koppelplaatje) in de portretstand staat, dan gaat de camera door het grote gewicht van de lens naar voren/beneden wringen. De spanvijs mag nog keihard aangedraaid zijn, dan nog durft de rubber aan de onderkant van de camera wringen op de rubber van het koppelplaatje.

    Bestaan hier oplossingen voor om dit tegen te gaan?

  • #2
    Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

    Ik weet niet of Manfrotto koppelplaatjes maakt op maat voor verschillende camera's.
    Als die Manfrotto een koppeling heeft die Arca Swiss compatibel is, dan heb je voor de meeste camera's wel een passend plaatje dat niet kan verdraaien op de camera.
    Aan de 5D MKIII heb ik dit plaatje gemonteerd http://www.traumflieger.de/shop/Stat...2174eb9f4d97bb .
    Dat laat ik er altijd aan hangen, dan is er minder kans op beschadiging van de schroefdraad in de camera (die slijt als je de schroef er telkens opnieuw in draait).
    Door de speciale vorm kan dat plaatje onmogelijk verdraaien ten opzichte van de camera, je moet de schroef zelfs niet overdreven vast aandraaien.
    Met de standaardplaatjes heb je dat probleem wel gemakkelijk.

    Als je zwaardere lenzen gebruikt, dan hebben die meestal ook wel een statiefgondel.
    Als je dan de camera in de portretstand wil zetten, dan draai je de schroef van de statiefgondel een beetje losser, en verdraai je de camera ten opzichte van de gondel, zodat het geheel rechtop op de statiefkop blijft staan.
    Op die manier draait de camera ook niet naar beneden door het gewicht van de lens, de boel is dan veel stabieler dan wanneer alle gewicht aan de zijkant hangt.

    Een andere oplossing is een "L-Bracket", maar die beugels zijn wel vrij duur (toch veel duurder dan een op maat gemaakt plaatje dat onder de camera past).
    Die worden ook op maat gemaakt voor verschillende camera's (toch voor Arca-Swiss compatibele statiefkoppen).
    Last edited by Black B@ndit; 20 november 2014, 23:24.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

      Bart,
      Bestaan die plaatjes die u gebruikt ook voor de Nikon D800.
      Zo'n vlakplaatje wil nogal makkelijk verdraaien.

      Comment


      • #4
        Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
        Bart,
        Bestaan die plaatjes die u gebruikt ook voor de Nikon D800.
        Zo'n vlakplaatje wil nogal makkelijk verdraaien.
        Die bestaan ook voor een D800, dit is er eentje van Sirui, maar er zijn nog meer fabrikanten die zo'n plaatjes maken http://www.kamera-express.be/product...DescTabsAnchor .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

          Ik geloof niet dat manfrotto QR plaatjes arca-swiss compatible zijn. Ik denk dat er wel adapters bestaan voor de manfrotto koppen... misschien van Really Right Stuff?
          Een oplossing voor portretstand op statief is een L-plate. Doorgaans niet goedkoop, helaas...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

            Ik gebruik een L-plate, maar maak intussen allang geen gebruik meer van Manfrotto-koppen (behalve een kleine 234RC op de monopod).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

              Zo'n "TY" plaatje van Siriu lijkt wel interessant, al past deze helaas niet op Manfrotto... Dit zou betekenen dat ik een volledig nieuwe kop moet kopen.
              Een L-plate op zich is in dit geval geen oplossing, tenzij deze speciaal voorzien is om mogelijke torsie op te vangen.

              Comment


              • #8
                Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                Een L-plate op zich is in dit geval geen oplossing, tenzij deze speciaal voorzien is om mogelijke torsie op te vangen.
                Je wil toch vermijden dat er veel spanning komt te staan op de koppelplaat als je camera zijwaarts hangt ten opzichte van je statiefkop, of niet?
                De L-plate zorgt er net voor dat je toestel in portretstand staat terwijl de kop met het plaatje horizontaal blijft staan.
                Foto hier: http://raylarose.com/wp-content/uplo...rear-cable.png

                Als het dat niet is, welk probleem probeer je dan op te lossen?
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                  Als die koppelplaat aan de voor - of achterkant voorbij de onderkant van je toestel komt dan zou je daar evt een paar gaatjes kunnen in boren, daar boutjes doorheen steken waar je dan nog evt een plastic darmpje of iets dergelijks kan overheen trekken ?
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                    Als die koppelplaat aan de voor - of achterkant voorbij de onderkant van je toestel komt dan zou je daar evt een paar gaatjes kunnen in boren, daar boutjes doorheen steken waar je dan nog evt een plastic darmpje of iets dergelijks kan overheen trekken ?
                    Schitterend doe-het-zelf idee !! Vraagt wel een beetje handigheid.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Je wil toch vermijden dat er veel spanning komt te staan op de koppelplaat als je camera zijwaarts hangt ten opzichte van je statiefkop, of niet?
                      De L-plate zorgt er net voor dat je toestel in portretstand staat terwijl de kop met het plaatje horizontaal blijft staan.
                      Foto hier: http://raylarose.com/wp-content/uplo...rear-cable.png

                      Als het dat niet is, welk probleem probeer je dan op te lossen?
                      Het probleem is niet de zijdelingse kracht op de koppelplaat en de statiefkop (in dat geval kan een L-plate wel een oplossing bieden, vooral dan bij een balhoofd), maar de het gewicht van de lens dat de camera doet draaien op de koppelplaat zelf (torsie tussen koppelplaat en camera) met de spanvijs als draaipunt. Black B@ndit had dit reeds correct begrepen én aangegeven welke koppelplaatjes dit tegengaan, alleen passen deze niet op mijn Manfrotto-kop.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                        Welke lens gebruik je?
                        Bij zware telelenzen is er meestal een statiefvoetje aan de lens.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                          Het probleem is niet de zijdelingse kracht op de koppelplaat en de statiefkop (in dat geval kan een L-plate wel een oplossing bieden, vooral dan bij een balhoofd), maar de het gewicht van de lens dat de camera doet draaien op de koppelplaat zelf (torsie tussen koppelplaat en camera) met de spanvijs als draaipunt. Black B@ndit had dit reeds correct begrepen én aangegeven welke koppelplaatjes dit tegengaan, alleen passen deze niet op mijn Manfrotto-kop.
                          Ok, maar je vermeldde zelf de portretstand. Dan rust de camera niet op de koppelplaat maar hangt hij er zijdelings aan. Die torsie verdwijnt toch als je een L-plate gebruikt? Je hebt altijd steun onder de body op die manier.

                          Ik snap wel dat de plaatjes die BlackB@ndit aanhaalt de body voor- en achteraan vastgrijpen en het verdraaien tegengaan. Als je dat wil gebruiken op je manfrotto kop, dan lijkt het mij best om een adapterplaatje te zoeken dat de manfrotto arca-swiss compatibel maakt. Ik ben er vrij zeker van dat het bestaat, en het zal zeker goedkoper zijn dan een nieuwe statiefkop aan te schaffen.

                          Edit...
                          Manfrotto's eigen systeem: http://www.manfrotto.com/product/0/M...ete_with_plate
                          Een handige harry: http://www.ocabj.net/manfrotto-rc2-t...ss-conversion/
                          Last edited by Pieter G.; 27 november 2014, 12:49.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            Welke lens gebruik je?
                            Bij zware telelenzen is er meestal een statiefvoetje aan de lens.
                            Een zware breedhoeklens (14-24 2.8), dus zonder statiefgondel.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Ok, maar je vermeldde zelf de portretstand. Dan rust de camera niet op de koppelplaat maar hangt hij er zijdelings aan. Die torsie verdwijnt toch als je een L-plate gebruikt? Je hebt altijd steun onder de body op die manier.
                            Inderdaad in de portretstand. Dan staat de as van de bevestigingsschroef van de koppelplaat namelijk niet langer vertikaal, maar horizontaal, waardoor de camera rond die as kan draaien onder invloed van de zwaartekracht (een vertikale kracht) op de lens. In de landschapsstand heb je dat probleem niet, gezien diezelfde as dan vertikaal staat.
                            Een L-plate lost dat probleem niet op, gezien voornoemde as ook dan horizontaal staat. Dat is gewoon eigen aan het feit dat de statiefaansluiting aan de onderkant van de camera zit.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Ik snap wel dat de plaatjes die BlackB@ndit aanhaalt de body voor- en achteraan vastgrijpen en het verdraaien tegengaan. Als je dat wil gebruiken op je manfrotto kop, dan lijkt het mij best om een adapterplaatje te zoeken dat de manfrotto arca-swiss compatibel maakt. Ik ben er vrij zeker van dat het bestaat, en het zal zeker goedkoper zijn dan een nieuwe statiefkop aan te schaffen.

                            Edit...
                            Manfrotto's eigen systeem: http://www.manfrotto.com/product/0/M...ete_with_plate
                            Een handige harry: http://www.ocabj.net/manfrotto-rc2-t...ss-conversion/
                            Adapterplaatjes genoeg, alleen heb ik nog geen enkel gevonden dat past op mijn statiefkop. Deze van Manfrotto in de gegeven link zijn enkel compatibel met (bepaalde) balhoofden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                              Een zware breedhoeklens (14-24 2.8), dus zonder statiefgondel.


                              Inderdaad in de portretstand. Dan staat de as van de bevestigingsschroef van de koppelplaat namelijk niet langer vertikaal, maar horizontaal, waardoor de camera rond die as kan draaien onder invloed van de zwaartekracht (een vertikale kracht) op de lens. In de landschapsstand heb je dat probleem niet, gezien diezelfde as dan vertikaal staat.
                              Een L-plate lost dat probleem niet op, gezien voornoemde as ook dan horizontaal staat. Dat is gewoon eigen aan het feit dat de statiefaansluiting aan de onderkant van de camera zit.


                              Adapterplaatjes genoeg, alleen heb ik nog geen enkel gevonden dat past op mijn statiefkop. Deze van Manfrotto in de gegeven link zijn enkel compatibel met (bepaalde) balhoofden.
                              1) Ik ben van Manfrotto afgestapt nadat bleek dat de Manfrotto-kop die ik had (een 322RC2), mijn 'zware' combinatie (was toen -denk ik- de EOS 50D en een zware breedhoek, de EF-s 17-55 f/2.8) niet kon houden in PORTRAIT-stand.
                              2) Een andere kop (Markins Q3) had met dezelfde combo niet de minste moeite, in de 'moeilijke' portrait stand
                              3) Bij een L-plate (zit nu vast onder mijn 7D) is het zo dat de statiefaansluiting NIET aan de onderkant van de camera zit, maar aan de onderkant van de L-plate, dus zowel op de lange kant -landscape- als op de korte kant -portrait. Het is die L-plate die ik op mijn Markins Q3 zet.
                              Last edited by LesC; 27 november 2014, 19:02.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X