Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

storing op TV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • storing op TV

    dag,

    ik ben op zoek naar de oorzaak van storing in het beeld op TV.
    De storing is heel onregelmatig, en uit zich met blokjes horizontaal over het beeld, en ook nog in verschillende hoogtes. Het geeft zo wat de indruk dat er vertraging op zit, dat er iets niet kan volgen. Duurt fractie van een seconde tot enkele seconden, en vervolgens is het beeld weer OK; tot de volgende storing. Het is ook niet identiek voor alle zenders: TVOOST blijkt meer gevoelig. De ene dag verloopt alles probleemloos: geen beetje storing, perfect scherp beeld; de andere dag sporadisch eens een klein storinkje...

    Enkele feiten: abonnement via Telenet (Whop), sinds +/- 6 jaar geïnstalleerd. Sinds augustus 2014 nieuwe digicorder.
    TV is een JVC met beeldbuis (zo'n 11 jaar oud, vermoedelijk); deze is met SCART - kabel aangesloten aan de digicorder (die heeft één uitgang SCART)
    Gisteren volgend experiment gedaan: wat door de zenders gezapt, en bij Dobbit TV was er die storing; TV losgekoppeld van digibox; Samsung HD-monitor aangesloten via HDMI kabel aan dezelfde digicorder; de storing was ook zichtbaar op de monitor. (waardoor ik eigenlijk durf te besluiten dat het niet aan de leeftijd van de JVC - beeldbuis ligt, of vergis ik me toch?)

    Ik heb al eens naar de klantendienst van Telenet gebeld.............en een afspraak gemaakt om een technicus van hun te laten komen...........ik heb die afspraak vervolgens weer afgezegd, omdat (zeer toevallig ?) vanaf die dag dat de afspraak gemaakt was de storing zich niet meer voor deed. Nu is er het er soms eens terug, al is het niet zo frequent als in oktober voor ik de afspraak gemaakt had.

    Waar zou deze storing vandaan kunnen komen aub?
    alvast bedankt voor alle mogelijke tips

    Filip

  • #2
    Re: storing op TV

    Sterkte van het signaal van Telenet?
    Kan je zelf controleren via de digicorder.

    Druk op HOME > Instellingen > Digibox/Digicorder > Signaalsterkte >> Signaalkwaliteit is hier 99% > Signaalsterkte is hier 0,7dBmV
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: storing op TV

      Ik heb het verschijnsel hier (Lochristi) ook sporadisch, bijna uitsluitend op AVS (regionale zender).
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: storing op TV

        Controleer je internetsnelheid eens via de speedtest van telenet.

        Als die met een bedrade ethernet aansluiting kort bij de 60 Mbps ligt, dan lijkt dat OK.

        Misschien zit er een slecht contact in één van de verdeelkastjes.
        Heb je je eigen coax al eens vervangen?

        Comment


        • #5
          Re: storing op TV

          Waarschijnlijk slechte bekabeling. Sluit je TV rechstreeks op je AOP. Probleem aanwezig: provider contacteren. Probleem niet aanwezig : vervang kabels/connectors...

          Jan

          Comment


          • #6
            Re: storing op TV

            Wat je vermoedelijk ziet zijn mpeg fouten en zijn idd te zoeken bij het niet volledige doorkomen van een digitale stream.
            De decoder kan dan niet alle framesegmenten kunnen reconstrueren en zal er blokjes in de plaats zetten.
            Het probleem is ZEKER niet te vinden in je tv. Een analoge tv is niet in staat blokjes te maken. Wel ruis in de plaats.
            Ik zou mijn tv eens gewoon op analoog aansluiten en zien of alle analoge zenders daar goed doorkomen.
            Normaal zou je daar ook problemen moeten hebben die zich uiten in lichte ruis.
            Als dat het geval is, dan zit je met een probleem van de bedrading in huis waarschijnlijk.
            Ook oude coax en oude verdeeldozen zijn geen goed. Nu ben je beter af met splitters in de plaats.

            Ik zou zeggen, doe die test eens, en laat voor de zekerheid die technieker maar eens komen. Die mannen hebben materiaal om je signaal te meten en normaal kost het je toch niets.

            Nu.... Er is een hele keten van producent (tv station) tot aan jou huis. En onderweg worden veel signalen van en naar analoog/digitaal omgezet, versterkt etc... en bij uitzondering kan het voorkomen dat 1 zender eens raar doet. Je kan dat eenvoudig testen door bij de buren aan te bellen en vragen of je die zender daar eens mag bekijken. Hebben zij het ook dan zit het ergens in het distributienet en moet je toch weer klagen bij telenet.
            Die gaan dan zien waar het in de wijk of verder storing veroorzaakt.

            Maar ik denk dat het duidelijk is, je decoder zal geen afdoende signaal binnen krijgen. Telenet moet het maar oplossen.

            Comment


            • #7
              Net hetzelfde probleem gehad, bij mij lag het probleem bij de HDMI kabel die de TV verbond met de digicorder van Telenet.
              Kabel vervangen en probleem was opgelost.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: storing op TV

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Net hetzelfde probleem gehad, bij mij lag het probleem bij de HDMI kabel die de TV verbond met de digicorder van Telenet.
                Kabel vervangen en probleem was opgelost.
                En dan kunnen we nu weer beginnen over de kwaliteit van een hdmi-kabel: eentje van 7,49 euro of eentje van 74,90 euro.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: storing op TV

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  En dan kunnen we nu weer beginnen over de kwaliteit van een hdmi-kabel: eentje van 7,49 euro of eentje van 74,90 euro.
                  Denk het niet Theo, want de nieuwe kabel was precies dezelfde…. Ik had een pack van 3 gekocht….. Gewoon een foutje in de kabel zelf blijkbaar
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: storing op TV

                    iedereen bedankt voor de tips!
                    zal eens de verschillende tips uitvoeren. Ondertussen nog een probleem erbij: de (nieuwe) digicorder reageert nog amper op de afstandsbediening (batterijen al eens vervangen, leeg kunnen ze niet zijn). Als ik op de 'home' knop duw gebeurt er niets; er gebeurt ook niets als op de home knop duw die op de digicorder zelf gemonteerd is.


                    mvg
                    Filip

                    Comment


                    • #11
                      Re: storing op TV

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Denk het niet Theo, want de nieuwe kabel was precies dezelfde…. Ik had een pack van 3 gekocht….. Gewoon een foutje in de kabel zelf blijkbaar
                      Hmmm: het geluk zat in een 'packje'
                      Lees ik graag in deze tijd van het jaar
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: storing op TV

                        Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                        iedereen bedankt voor de tips!
                        zal eens de verschillende tips uitvoeren. Ondertussen nog een probleem erbij: de (nieuwe) digicorder reageert nog amper op de afstandsbediening (batterijen al eens vervangen, leeg kunnen ze niet zijn). Als ik op de 'home' knop duw gebeurt er niets; er gebeurt ook niets als op de home knop duw die op de digicorder zelf gemonteerd is.


                        mvg
                        Filip
                        Dan is het probleem duidelijk denk ik, naar de telenet winkel met je digicorder, daar kunnen ze deze testen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: storing op TV

                          Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                          iedereen bedankt voor de tips!
                          zal eens de verschillende tips uitvoeren. Ondertussen nog een probleem erbij: de (nieuwe) digicorder reageert nog amper op de afstandsbediening (batterijen al eens vervangen, leeg kunnen ze niet zijn). Als ik op de 'home' knop duw gebeurt er niets; er gebeurt ook niets als op de home knop duw die op de digicorder zelf gemonteerd is.


                          mvg
                          Filip
                          Hetzelfde gebeurt hier ook, soms.
                          Mijn digicorder is een ouder model.
                          1 stroomkabel uittrekken en even laten rusten.
                          2 af en toe kijk ik zelf of er nieuwe software is (alhoewel dit een automatisch proces is).

                          3 Je kan naar Telenet bellen en vragen of ze alles willen controleren.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment

                          Working...
                          X