Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrotoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrotoestel

    Besten
    ik ben iov kennis op zoek naar een compact of ander toestel dat zou moeten dienen voor all-rounddiensten, maar met nadruk op heldere, scherpe en 'makkelijke' macromodus. Zelf hanteer ik daartoe een reflex en macrolens, ik weet dat die 'beter' zijn in theorie. Mijn kennis over compacte of systeemtoestellen is echter beperkt.
    Het merk doet er eigenlijk niet zo toe, wel de makkelijke hantering en dus uiteraard scherpe macrofuncties.
    Iemand een idee, of nog beter, een goede ervaring? Zo ja, zijn dan voorbeeldfoto's te bezichtigen?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: macrotoestel

    Ik heb geen specifiek voorstel maar wel een bedenking: ben je niet beter af met een bridge camera voor het gebruiksgemak bij macro? Je hebt automatisch grote scherptediepte met een kleinere sensor, en je hoeft je geen zorgen te maken om verwisselbare lenzen. Dan wordt het een kwestie van het toestel te vinden dat de beste vergrotingsfactor geeft bij een comfortabel brandpunt (afhankelijk van de beoogde scherpstelafstand).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: macrotoestel

      Dag Pieter
      mag ik je even vragen wat je met bridge camera wil zeggen? Ben een leek op dat vlak....

      Comment


      • #4
        Re: macrotoestel

        Oorspronkelijk geplaatst door etumientje Bekijk bericht
        Dag Pieter
        mag ik je even vragen wat je met bridge camera wil zeggen? Ben een leek op dat vlak....
        Sorry
        Met een bridge-toestel bedoelen we het gamma tussen de echte compacte toestellen en de toestellen met grotere sensor (reflex en mirrorless systeemcamera's).
        Een typische bridge is een beetje gebouwd als een reflex, heeft doorgaans vergelijkbare instelmogelijkheden, maar is een stuk kleiner. De meeste toestellen van dit type hebben een vrij ruim zoombereik in een vaste lens, en zijn daardoor te groot om in een jaszak te stoppen.

        Dit is een typisch voorbeeld: http://www.dpreview.com/products/pan...asonic_dmclz40
        Edit: dit lukraak gekozen voorbeeld heeft geen kantelbaar scherm of zoeker, maar ze bestaan wel.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: macrotoestel

          alvast bedankt, ondertussen 'googlede' ik ook en vond her en der meer info. Ik bekijk het eerdaags wat van naderbij.
          Bedankt alvast

          Comment


          • #6
            Re: macrotoestel

            De Panasonic FZ200 bridge camera is goed in het nemen van macro foto's.
            Hier enkele voorbeelden:

            Rudi

            Comment


            • #7
              Re: macrotoestel

              die Panasonic FZ200 wou ik ook aankaarten ken enkele macro vrienden die hem ook gebruiken die hier ook op BD foto's plaatsen oa Lilybie, Rosie zijn er zeer tevreden over
              groetjes Ingrid

              Comment


              • #8
                Re: macrotoestel

                Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                die Panasonic FZ200 wou ik ook aankaarten ken enkele macro vrienden die hem ook gebruiken die hier ook op BD foto's plaatsen oa Lilybie, Rosie zijn er zeer tevreden over
                Met dat toestel zal je moeten leren werken, maar levert verbluffende macro opnames! Ik geloof dat je er dan wel een macro lensconverter moet opzetten. Zie topic.
                http://www.paulvanrooy.be

                Comment


                • #9
                  Re: macrotoestel

                  o, fijne info en bekeek de doorgestuurde suggesties van naderbij. Ondertussen liet ik al horen dat er enthousiasme is over die FZ200, die in prijs ook nog es lijkt mee te vallen en over een 2.8-lens beschikt. Allemaal alvast bedankt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrotoestel

                    Als occasioneel gebruiker van de FZ-150 kan ik wel begrijpen dat mensen hier de FZ-200 aanbevelen.
                    Het overkomt mij geregeld - net als vele anderen hier wellicht - dat mensen mij vragen om raad voor de aanschaf van een toestel. Als het niet over SLRs gaat, vermeld ik altijd Panasonic wegens de prijs/kwaliteitsverhouding die zowat in hun volledige aanbod uitstekend is.

                    Edit: ik heb even de review van DPreview doorgenomen, en nu heb ik zin gekregen om onze FZ150 eens in raw uit te proberen Wellicht levert het nog wat op, al vind ik de jpegs al heel goed. De constante f/2.8 is overigens een fantastische verbetering ten opzichte van de FZ150. Niet zozeer voor macro maar uiteraard voor algemeen gebruik bij 200mm en langer. Daar zit ik al op f4 of zelfs iets meer, en dat scheelt toch een hap in sluitertijd of ISO.

                    Het is wel zo dat je de grootste vergroting krijgt op het langste brandpunt in macro AF op 1 meter van je onderwerp. De constante lichtsterkte van de lens zal bij het scherpstellen dus ook wel voordeel opleveren bij macro-opnames.
                    Last edited by Pieter G.; 20 november 2014, 11:49. Reden: extra info en vergelijking met FZ-150
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment

                    Working...
                    X