Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

super sync met reportage flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • super sync met reportage flitsers

    Ik denk erover om de yongnou YN-622N-TX met 2 YN-622 receivers te kopen. Mijn specifieke doel hiervoor is om de sluitertijd hoger dan 1/200 te krijgen. Mijn Nikon D5100 heeft geen HSS. Ik heb wel een HSS flash, alsook 2 manuele flashes. Ik lees dat met de triggers super sync zou kunnen en dat je werkt met een pre-sync die van de camera komt. Helemaal duidelijk is me het allemaal nog niet. Als je de trigger in super sync zet gaat dan de HSS flash een pulserend lichtsignaal geven ? of werkt dit enkel met de lengte van de lichtpuls en ga je met de trigger de puls gaan verleggen?
    In 't kort: geeft dit een aanvaardbaar resultaat op bvb. 1/1000 of is de winst beperkt tot bvb 1/320?

  • #2
    Re: super sync met reportage flitsers

    Oorspronkelijk geplaatst door Rolle150 Bekijk bericht
    Ik denk erover om de yongnou YN-622N-TX met 2 YN-622 receivers te kopen. Mijn specifieke doel hiervoor is om de sluitertijd hoger dan 1/200 te krijgen. Mijn Nikon D5100 heeft geen HSS. Ik heb wel een HSS flash, alsook 2 manuele flashes. Ik lees dat met de triggers super sync zou kunnen en dat je werkt met een pre-sync die van de camera komt. Helemaal duidelijk is me het allemaal nog niet. Als je de trigger in super sync zet gaat dan de HSS flash een pulserend lichtsignaal geven ? of werkt dit enkel met de lengte van de lichtpuls en ga je met de trigger de puls gaan verleggen?
    In 't kort: geeft dit een aanvaardbaar resultaat op bvb. 1/1000 of is de winst beperkt tot bvb 1/320?
    de YN-622's werken niet zo goed voor hetgeen jij wilt als het om manuele flitsen gaat mijn inziens.
    Dit heb ik mogen ervaren met mijn YN560 een tijdje geleden op een shoot in cadzand.
    Ik kan het ook niet verder meer testen want bij die shoot zijn die flits & een unit gesneuveld door het water

    Je kan deze 1ste versies ook niet instellen voor manuele flitsen.

    Want er moet eigenlijk een onderscheid gemaakt worden tussen HIGH SPEED SYNC & HYPERSYNC.
    d_oracle heeft hier al het verschil mooi van aangehaald en uitgelegd.
    Mss eens de moeite waard om op te zoeken
    Tegelijkertijd zal je wel een mogelijkheid kunnen tegenkomen om de kortere sluitertijden te bekomen met manuele flitsen
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: super sync met reportage flitsers

      Oorspronkelijk geplaatst door Rolle150 Bekijk bericht
      Ik denk erover om de yongnou YN-622N-TX met 2 YN-622 receivers te kopen. Mijn specifieke doel hiervoor is om de sluitertijd hoger dan 1/200 te krijgen. Mijn Nikon D5100 heeft geen HSS. Ik heb wel een HSS flash, alsook 2 manuele flashes. Ik lees dat met de triggers super sync zou kunnen en dat je werkt met een pre-sync die van de camera komt. Helemaal duidelijk is me het allemaal nog niet. Als je de trigger in super sync zet gaat dan de HSS flash een pulserend lichtsignaal geven ? of werkt dit enkel met de lengte van de lichtpuls en ga je met de trigger de puls gaan verleggen?
      In 't kort: geeft dit een aanvaardbaar resultaat op bvb. 1/1000 of is de winst beperkt tot bvb 1/320?
      Wat jij wil gaat niet werken. HSS of Auto-FP wordt niet ondersteund door jou camera.
      Super Sync (of Hypersync) is niet hetzelfde als HSS/Auto-FP.
      In Supersync modus gaat de trigger de flash 'vroeg' triggeren zodat eigenlijk je beeld wordt belicht met de (afnemende) staart van de flits.

      Het is één puls en door de constructie van reportageflitsers werkt het ook enkel maar goed bij 1/1 flitsoutput.
      Van zodra je lager gaat 1/2, 1/4, ... wordt de staart korter afgekapt zodat er geen T.1 tijd meer is en je flits dus niet lang genoeg nagloeit om je volledig beeld te kunnen belichten.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: super sync met reportage flitsers

        Bedankt voor de antwoorden. Ik had het idee dat de trigger vroeger kwam door de YN-622TX en als ik werkte met een flitser die hypersync aankon dat hij reageerde en pulserend flitste. Daar jullie zeggen dat het niet zo is zal ik maar afzien van deze zinloze aankoop. Bestaat er een andere mogelijkheid om kortere sluitertijden dan 1/200 te omzeilen met een D5100?

        Comment


        • #5
          Re: super sync met reportage flitsers

          Ik vrees van niet.
          Het enig dat je eventueel kan doen als er teveel omgevingslicht is, is gebruik maken van een grijsfilter.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: super sync met reportage flitsers

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Ik vrees van niet.
            Het enig dat je eventueel kan doen als er teveel omgevingslicht is, is gebruik maken van een grijsfilter.

            ik vermoerd dat je doelt op een ND-filter?

            de sync-tijd kan je omzeilen op verschillende manieren.
            Aangepaste triggers en flitsers gebruiken.

            Is het puur omdat je teveel 'omgevingslicht' hebt, dan kan je gewoon ook je diafragma gaan dichtknijpen.
            Meestal als het een zonnige dag is, plaats ik mijn model met het haar naar de zon om die als rim-light te gebruiken. Dan meet ik het licht dat op het haar valt en desbetreffend flits ik in zodat ik dezelfde F-waarde bekomen.
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: super sync met reportage flitsers

              Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
              ik vermoerd dat je doelt op een ND-filter?
              .
              inderdaad een grijsfilter wordt ook wel een Neutral Density filter genoemd.

              Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
              Is het puur omdat je teveel 'omgevingslicht' hebt, dan kan je gewoon ook je diafragma gaan dichtknijpen.
              Als je te ver moet dichtknijpen loop je al snel tegen difractie aan.
              Last edited by zunoel; 20 november 2014, 14:43.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: super sync met reportage flitsers

                Zoals jullie zeggen : een ND of grijsfilter kan gebruikt worden als je met langere sluitertijden werkt en er is een teveel aan licht. Wat ik echter wil is snel bewegende voorwerpen of mensen of dieren bevriezen, vandaar de wens van een kortere sluitertijd. SVIS zegt dat je de sync-tijd op verschillende manieren kan omzeilen, door gebruik van aangepaste triggers en flitsers. Kun je me hierover wat meer info geven, want ik dacht dat de YN-trigger die ik wou kopen dat deed, maar hier zeggen ze dat het niet mogelijk is. Bestaan er andere triggers die dit wel doen en hoe?

                Comment


                • #9
                  Re: super sync met reportage flitsers

                  dan is het probleem zeker geen grijsfilter en je sluitertijd moet niet per se hoger dan 1/200ste,
                  het flitslicht is zo'n korte burst dat je de beweging bevriest,
                  dit op voorwaarde dat er voldoende flitslicht is tov omgevingslicht
                  zeg eens wàt je wil fotograferen dat de beweging bevroren worden.... (mensen en dieren in wélk omgevingslicht bv)
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: super sync met reportage flitsers

                    Wat ik bvb. zou willen fotograferen is een ballon vol water die knapt en op dat moment fotograferen,
                    omgevingslicht : led zaklampje om te kunnen scherpstellen
                    achtergrond : witte muur
                    Ik heb dit al gedaan maar ik heb nog wat bewegingsonscherpte, vandaar mijn wens om kortere sluitertijden te kunnen gebruiken.
                    Dit is maar 1 voorbeeld van wat ik zou willen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: super sync met reportage flitsers

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Als je te ver moet dichtknijpen loop je al snel tegen difractie aan.
                      ND-filter / grijsfilter gebruiken om ervoor te zorgen dat je niet teveel moet gaan dichtknijpen.


                      Oorspronkelijk geplaatst door Rolle150 Bekijk bericht
                      Zoals jullie zeggen : een ND of grijsfilter kan gebruikt worden als je met langere sluitertijden werkt en er is een teveel aan licht. Wat ik echter wil is snel bewegende voorwerpen of mensen of dieren bevriezen, vandaar de wens van een kortere sluitertijd. SVIS zegt dat je de sync-tijd op verschillende manieren kan omzeilen, door gebruik van aangepaste triggers en flitsers. Kun je me hierover wat meer info geven, want ik dacht dat de YN-trigger die ik wou kopen dat deed, maar hier zeggen ze dat het niet mogelijk is. Bestaan er andere triggers die dit wel doen en hoe?
                      Het flitsen bevriest ook je beweging he. Dus kan je perfect met 'langere' sluiters gaan werken. Het enige wat je natuurlijk kan gaan voorhebben, is dat je halo's / beweging in je beeld krijgt rond je onderwerp / persoon.
                      Dat is de keerzijde bij heel snelle beweging.

                      High Speed Sync / HSS zoals de meeste het kennen, wordt gebruikt als je TTL gaat werken.
                      Hier heb je dus geen controle.

                      Dat is in jouw geval net hetgene wat je wilt natuurlijk dus moet je op zoek gaan naar triggers die je kan 'tweaken' om het zo te gaan zeggen.
                      In dat geval is het dus Hypersync zoals ik reeds had genoemd.
                      De kwestie is hier dat je flits moet afgaan op het correcte moment om de goede belichting te krijgen.
                      Daarom dat je moet kunnen 'tweaken'.
                      Dit gaat (nog) niet met de YN-622's (tenzij de nieuwe TX-units dit wel als mogelijkheid hebben waar ik geen weet van heb dus dat mss iemand anders kan bevestigen als dit wel zo zou zijn).
                      Je moet dus op zoek gaan naar triggers die dit wel kunnen.
                      In het radio-trigger wereldje is er al zeker zo een speler op de markt, nl ook de duurste.
                      PocketWizard biedt je deze mogelijkheid dus al zeker.
                      Je kan zelfs via hun app onmiddellijk gaan aanduiden bvb welke 'timeslot' je moet gaan gebruiken.
                      Dit kan je via verscheidene sites blijkbaar terugvinden welke je exact nodig hebt. Er bestaan ganse lijsten die de nodige combinaties hiervan bevatten, want het hangt af van het type toestel, eventueel lens en natuurlijk type flits.

                      Er is ook een manueel merk dat deze hypersync mogelijkheid bied, naam ben ik even kwijt.
                      Wat ik er wel van weet door het gelezen te hebben, is dat je moest testen door shots te maken en je kan het 'tweaken' door middel van een soort scroll op de trigger/receiver.

                      Je hebt intss ook natuurlijk de gekende Phottix Odinn & Pixel King (X). Of deze de mogelijkheid hebben om te hypersyncen, heb ik geen idee van.
                      Daar zal je de specs voor moeten bekijken of de mogelijkheid krijgen in de winkel om dit te raadplegen.
                      Ik weet wel dat pixel zijn king's heeft 'hertekend' en er ook een nieuwe benaming voor heeft, nl de King X.

                      Ik weet dat er hier zeker een lid is die veel met phottix werkt en je dus wel de info kan bezorgen vermoedelijk over de odinn's.
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: super sync met reportage flitsers

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rolle150 Bekijk bericht
                        Wat ik bvb. zou willen fotograferen is een ballon vol water die knapt en op dat moment fotograferen,
                        omgevingslicht : led zaklampje om te kunnen scherpstellen
                        achtergrond : witte muur
                        Ik heb dit al gedaan maar ik heb nog wat bewegingsonscherpte, vandaar mijn wens om kortere sluitertijden te kunnen gebruiken.
                        Dit is maar 1 voorbeeld van wat ik zou willen.
                        Daar heb je helemaal geen hss of hypersunc voor nodig.
                        Dit kun je bevriesen met een snelle flits.

                        Lees volgend artikel voor wat mee tips.
                        http://www.shoot.be/art/138472/hoge%...d102ee8bcd ://
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: super sync met reportage flitsers

                          Bedankt allemaal. Het artikel was zeer goed om mijn denkwijze een beetje te veranderen. Ik was al zover dat ik het in een donkere ruimte deed en werkte met de flits maar ik moet bekennen dat de flits te hoog stond (1/2) vandaar mijn bewegingsonscherpte. Triggeren had ik geprobeerd met triggertrap en een android tablet, maar dat was geen succes want er zit een vertraging op door de buffergrootte van de geluidsmodule in android. Ik zal eens de hier besproken trigger nazien.

                          Comment

                          Working...
                          X