Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW omzetting naar JPEG resolution?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW omzetting naar JPEG resolution?

    Ben nu al een aantal dagen in RAW aan het trekken met mijn Canon PRO1.

    Om ze na eventuele bewerkingen op te slaan wordt er een resolutie gevraagd die standaard op 180 pixels/inch staat.

    IS dit een goede instelling? Wanneer moet ik best aanpassen en op welk aantal en waarom??

    veel vragen maar heb hier nooit bij stil gestaan.
    Groetjes,
    Arvid


    Reis- en fotowebsite

  • #2
    De dpi waarde heeft weinig belang omdat die variabel is naar gelang de grote die je aan je beeld geeft.
    Het aantal beeldpunten blijft hetzelfde of je nu kiest voor 180 of voor 300 dpi.
    Ik zou ze dus maar opslaan op 180 dpi, wat ik wel zou overwegen is een opslag in Tiff omdat je dan geen compressie hebt het voordeel van Raw is dat je er altijd daarna nog jpeg's kan van maken.

    Wanneer je werkt in 16 bit tiff en pas na de laatse bewerking omzet naar 8 bit en dan eventueel er een jpeg van maakt behoudt je de maximaal haalbare kwaliteit.

    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Die 180dpi komt bij Canon wel vaker voor. Naast de reply van Digipics wil ik dit nog kwijt: de dpi is belangrijk als je nadien in Photoshop actions gebruikt om bijvoorbeeld een kadertje met tekst rond de foto te plaatsen. Bepaalde settings zijn namelijk resolutie-afhankelijk, en het beste voorbeeld daarvan is tekst. Een 12pt letter aan 72dpi is bepaald niet hetzelfde als aan 180dpi. Moet je maar eens proberen...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment

      Working...
      X