Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

    Ik heb er ondertussen al veel over gelezen en al een en ander uitgeprobeerd... Maar ik krijg het toch niet helemaal voor mekaar. Ook hier op het forum staan dergelijke topics maar nergens heb ik de oplossing gevonden.

    Ik heb deze week een achtergrondsysteem opgehangen met een grijs/witte vinyl achtergrond van 6m * 2m70.
    Ik zou de studio zo willen opstellen dat ik met 2 flitsers (speedlights) of met 2 studiolampen de achtergrond wit kan krijgen ZONDER overstraling naar het onderwerp/portret. De flitser(s) die overblijven wil ik gebruiken voor het onderwerp of portret uit te lichten.

    Ik heb al vanalles geprobeerd... de achtergrond mooi overal even wit krijgen is geen probleem... maar wat ik ook probeer... ofwel is mijn achtergrond niet 'wit geflitst', ofwel is mijn onderwerp ook al bijna helemaal opgelicht door mijn 'achtergrondlichten'.
    Ik ga ervan uit dat de witte muren en het wit plafond de boosdoeners zijn... Die weerkaatsen een deel van het licht dat op de vinyl valt en zorgen voor 'teveel licht' of overstraling.
    De ruimte waar de achtergrond ophangt is overigens 4 meter breed en de doek hangt aan één zijde op ongeveer 40 cm van de witte muur (omdat het niet anders kon).

    Ik vraag me nu af of dit op te lossen valt door echt eraan te werken en de juiste instellingen op camera en flits te gebruiken... of dat ik eerder moet op zoek gaan naar een oplossing om de ruimte 'anders in te richten'... Vb zwarte gordijnen aan zijmuren. Probleem is hierbij dat de studio ook onze living is en mijn vrouw liever niet heeft dat ik die omtover tot rouwkapel

    Ik hier nog een interessante topic over gelezen hier op het forum waar er zelfs met bakken bier wordt gewed voor dé oplossing... maar die topic is jaren oud en een oplossing heb ik nergens kunnen vinden...
    http://forum.belgiumdigital.com/f99/...-278312-3.html

    Is er iemand die me hierbij wil helpen? Eventueel via tips langs dit forum of door me thuis te komen 'op gang helpen' (tegen betaling, een tas koffie of een paar bakken bier ).

    Materiaal dat ik ter beschikking heb... Zie handtekening, + een drietal speedlight, 2 studioflitsers (al dan niet met softboxen), witte paraplu's, softboxen, triggers van Yongnuo (Yn622) Een controller van Yongnuo (Yn 622TX), een lichtmeter (waar ik eerlijk gezegd nog niet veel van ken), reflectieschermen,... Volgens mij heb ik meer dan voldoende materiaal om het voor mekaar te krijgen maar het wil maar niet lukken. Ik ga er overigens van uit dat manueel werken hier de enige goede manier is... Ik heb wel TTL-triggers maar met TTL maak je het jezelf niet gemakkelijker in dit geval denk ik?

    Dit wil trouwens niet zeggen dat ik geen enkele fatsoenlijke foto gemaakt krijg. De foto hieronder vind ik persoonlijk niet mis... Maar ook hier is er overstraling. De invloed van de flits op het portret is zeer miniem. Ze wordt voor een groot deel belicht door de overstraling van de studio... En ik heb liever zelf de volledige controle.


    Is er iemand die wat hulp kan bieden? Alvast bedankt!
    Als eventueel iemand tot hier wil komen... Het is te doen in Dilsen-stokkem :-)
    Last edited by fenix; 16 november 2014, 16:11. Reden: info toegevoegd
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

    Hoeveel belicht je de achtergrond over en hoe gemeten?
    Wat is de afstand tussen model en achtergrond?

    Witte muren en plafond is niet ideaal maar ook niet onoverkomelijk.
    Je kan bvb een (zelfgemaakte) flag plaatsen tegen de muur waartegen de achtergrond komt voor de rest moet je zorgen dat je niet teveel spil hebt.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

      Bedoeling was om de achtergrond 2 stops over te belichten... maar dan was het potret ook al bijna genoeg belicht... zonder dat hier een flitser op was gericht... ik heb geprobeerd met karton een flag te maken zodat het licht zeker alleen richting achtergrond ging. Maar dat hielp niet echt.

      Maar ik moet toegeven dat ik niet goed overweg kan met lichtmeters... eerlijk gezegd gebruik ik hem nu pas voor het eerst.

      Jij spreekt van een flag tegen de muur waartegen de achtergrond komt... kan je dit even verduidelijken?

      Alvast bedankt voor het meedenken.
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

        Ik neem aan dat je opvallend gemeten hebt (met het witte bolleke) dan is 2 stops over véél te veel (normaal 2/3 stops over).
        Je model plaats je best ook een meter of 2 tot 3 van de achtergrond (de inverse square law zorgt dat er dan minder licht je model bereikt).

        Je zegt dat de wite achtergrond op 40 cm van een witte muur komt (waartegen je waarschijnlijk ook een hoop licht flitst).
        Een flag tegen de muur is bvb een groot stuk karton zwart geverfd zodat de muur geen licht gaat reflecteren.
        Of zoals sommige hun DIY flags maken:
        Je neemt twee grote piepschuimplaten en je verft 1 zijde ervan zwart( of je plakt er langs 1 zijde een stuk zwarte papieren achtergrond op.
        zet ze met de witte kant tegen elkaar en plak ze op de kant aan elkaar met gaffertape zodat je een soort scharnier krijgt als je ze openvouwt.

        Dit kan je dan gebruiken om te reflecteren (witte kant) of om licht te blokkeren (zwarte kant).
        Door de constructie krijg je een soort V die makkelijk blijft staan.
        Last edited by zunoel; 16 november 2014, 20:14.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Ik neem aan dat je opvallend gemeten hebt (met het witte bolleke) dan is 2 stops over véél te veel (normaal 2/3 stops over).
          Je model plaats je best ook een meter of 2 tot 3 van de achtergrond (de inverse square law zorgt dat er dan minder licht je model bereikt).
          Dat van die twee stops had ik gelezen op onderstaande website die ik wel 'handig' vond om me op weg te helpen.

          http://www.fotojeroen.nl/fotografiet..._in_studio.php

          Maar als je verkeerde info krijgt ga je er ook niet meteen wijzer van worden natuurlijk.

          Wat doe ik best met dat witte bolletje van de lichtmeter als ik dergelijke situatie wil uitmeten? In of uit? En gericht naar de camera of naar de lichten?

          Is het niet mogelijk om een soort van stappenplan uit te werken waardoor je uiteindelijk wel bij de juiste belichting uitkomt?

          Stel dat je wil werken met een iso waarde van 100 en een sluitertijd van 1/200 sec... Hoe begin je dan aan het meten met de lichtmeter? Eerst de achtergrond uitmeten? Stel dat je wil fotograferen met een diafragma van f9... dan moet je de lichten zo regelen dat je overal op de achtergrond f11 meet (2/3 stops overbelicht). Klopt deze redenering?

          De theorie lijkt me vaak zo eenvoudig maar als ik daar sta wil het meestal wel eens tegenvallen

          Goeie tip trouwens van die kartonplaten maar waar laat je die dingen weer hé... Ik heb speciaal een achtergrondsysteem opgehangen om van de 'rommel' af te zijn en dan komen er grote kartonplaten in de plaats Hoe groot zouden die dingen moeten zijn in deze situatie?

          Hoe dan ook, ik wil dit volledig onder controle krijgen... Al zal het misschien niet eenvoudig zijn
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

            Tja, sommige mensen halen alles door elkaar en schrijven dat dan neer als zijnde juist.

            2 tot 2+2/3 stops overbelichten is als je reflecterend gaat lichtmeten tussen de highlights van je model en de achtergrond.
            Bij reflecterend lichtmeting ga je dan werken met het zonesysteem.( zone 5 is middengrijs, een blanke huid zone 6 en de highlights gaan (bijna) zone 7 zijn. Wit zonder detail is zone 9).

            Bij opvallend lichtmeting daarentegen gaat bij een juiste belichting het oppervlakte de kleur hebben die het in werkelijkheid heeft. dus als je licht meet op je witte achtergrond en je hebt bvb F/5.6, wel als je dan je toestel instelt op F/5.6 gaat je achtergrond wit zijn (maar met detail). Door deze 1/2 tot 2/3 stop gaan over te belichten ga je het detail wegnemen.
            Meer dan dat overbelichten gaat voor overstraling zorgen. (of je moet je model véél verder van de achtergrond gaan plaatsen).
            Overstraling krijg je wanneer door het te veel overbelichten van je achtergrond het weerkaatste licht over de afstand van de achtergrond naar je model te kort in de buurt van je belichting komt, en dus begint bij te dragen in de (zij) belichting van je model.

            Hoe begin je eraan?
            Plaats links en rechts een flits op bvb 2 meter van je achtergrond en richt deze naar de tegenovergestelde zijde.

            Tweak je lichten tot je in alle 4 de hoeken + in het midden dezelfde hoeveelheid licht meet (2/3 stops over hetgeen je voor je hoofdlicht wil gaan gebruiken).

            Zet je model voor de flitsen en zorg dat het licht van de achtergrondflitsen je model niet kan raken (desnoods afschermen met een flag).

            Een grote misvatting is dat sommige een vrijstaand portret ergens zien en denken dat dit zo gefotografeerd is.
            Een vrijstaand portret (waarbij het model zweeft op een wit vlak) wordt meestal op een chromakey gefotografeerd en daarna in PS vrijstaand gemaakt en op een vit vlak geplakt en schaduw toegevoegd.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Hoe begin je eraan?
              Plaats links en rechts een flits op bvb 2 meter van je achtergrond en richt deze naar de tegenovergestelde zijde.

              Tweak je lichten tot je in alle 4 de hoeken + in het midden dezelfde hoeveelheid licht meet (2/3 stops over hetgeen je voor je hoofdlicht wil gaan gebruiken).

              Zet je model voor de flitsen en zorg dat het licht van de achtergrondflitsen je model niet kan raken (desnoods afschermen met een flag).
              Op deze manier had ik het ongeveer geprobeerd, alleen probeerde ik 2 stops over te belichten voor de achtergrond. Ik ga zo snel mogelijk een nieuwe poging doen en dan voor een overbelichting van 2/3 stop zorgen. Ik ben benieuwd of het deze keer wel allemaal lukt.

              Tot nu toe ben ik telkens als ik begon aan een studioshoot (nog niet vaak gedaan) begonnen met de lichtmeter... en uiteindelijk hem uit ellende aan de kant gezwierd en gewoon overgeschakeld op 'trial and error'... Terwijl de lichtmeter er net voor zou moeten zorgen dat de belichting keer op keer perfect is.
              Het licht ongetwijfeld aan mezelf en niet aan het materiaal

              Oefening baart kunst en de aanhouder wint zeker
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment


              • #8
                Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

                Een grote misvatting is dat sommige een vrijstaand portret ergens zien en denken dat dit zo gefotografeerd is.
                Een vrijstaand portret (waarbij het model zweeft op een wit vlak) wordt meestal op een chromakey gefotografeerd en daarna in PS vrijstaand gemaakt en op een vit vlak geplakt en schaduw toegevoegd.
                Staat een beetje los van deze discussie, maar is het met zo'n chromakey-achtergrond dan zoveel gemakkelijker om je portret vrij te maken dan met wit? Al zal het natuurlijk veel afhangen van de kledij, de kleur haar, enz...
                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                Comment


                • #9
                  Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

                  Chromakey is normaal een kleur (groen of blauw) die in de natuur normaal niet voorkomt.

                  In Ps kan je dan een masker maken op basis van die kleur en zo je model vrijmaken.
                  Op TV wordt dat bvb bijvoorbeeld bij het weerbericht gebruikt.
                  De weerman staat voor een Chromakey achtergrond en de weerkaarten worden softwarematig in het beeld ingevoegd.
                  Tenzij de weervrouw een jurk aanheeft van bijna dezelfde kleur
                  Last edited by zunoel; 17 november 2014, 18:55.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Chromakey is normaal een kleur (groen of blauw) die in de natuur normaal niet voorkomt.

                    Ik wist wel wat chromakey was, en ook waarvoor en op welke manier het gebruikt wordt. Maar wat ik niet weet is of het effectief zoveel beter werkt dan een witte achtergrond om een onderwerp vrij te maken (op voorwaarde dat dat onderwerp weinig witte delen bevat natuurlijk).
                    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

                      Zet de volgende keer gewoon uw model een paar meter naar voor en het zal opgelost zijn ;-)
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

                        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                        Zet de volgende keer gewoon uw model een paar meter naar voor en het zal opgelost zijn ;-)
                        In de titel staat duidelijk. ... 'kleine studio'.
                        Zo eenvoudig is het dus helaas niet.
                        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstraling in kleine studio met witte muren en wit plafond...

                          Een kleine ruimte gaat, maar is zeker niet aangeraden. Uw licht op de achtergrond goed afschermen.

                          Hier staat ook veel nuttige informatie:

                          http://forum.belgiumdigital.com/f99/...eg-278312.html

                          http://www.moorfotografie.nl/belichting-reflectoren/
                          Last edited by bvphotography; 26 november 2014, 09:43.
                          Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                          Comment

                          Working...
                          X