Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hardeschijf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hardeschijf

    Tja, apple en hardeschijven...

    voor de 2de keer dit jaar gaat er een schijf defect doordat mn laptop blokkeert en ik hem opnieuw moet booten.
    (maw ik moet hem met de knop uitzetten en terug inschakelen )

    Ik kan nog steeds rekenen op mijn Nas, maar nu zoek ik nog een schijf om daar een backup van te maken.


    1.
    Wat / waar kopen jullie?

    2.
    Is online storage een beter idee?
    "http://Kevin-V.com
    [SIZ

  • #2
    Re: Hardeschijf

    Dat een schijf defect raakt dat ligt niet aan de fabrikant van de computer, het gebeurt bij alle merken wel eens (zelfs bij de duurste computers).

    Tot nu toe heb ik altijd externe harde schijven gekocht die "in reclame" stonden bij Makro of Carrefour, en daar heb ik eigenlijk nog geen problemen mee gehad.
    Alleen de eerste externe harde schijf die ik kocht is defect geraakt, maar dat kwam door de slechte verbinding (mini-USB), door die slechte verbinding werd de schijf zelf onleesbaar.
    De USB3 stekkertjes zien er (aan de kant van de harde schijf) wat degelijker uit dan de vorige.
    En USB3 is ook merkbaar sneller, zeker als je geregeld een heleboel foto's wil overzetten is dat een groot voordeel.

    In online storage heb ik zelf eigenlijk niet erg veel vertrouwen.
    Het bedrijf wat daarvoor zorgt zal voor de beveiliging moeten zorgen, maar het zijn net die bedrijven die erg aantrekkelijk zijn voor hackers.
    Niemand zal 100% garantie kunnen geven dat je bestanden ten alle tijde beschikbaar blijven (bedrijven gaan failliet, er kunnen defecten optreden...).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hardeschijf

      Er zijn wereldwijd nog 3 fabrikanten van harde schijven : voor de 3.5" dingen is dat Western Digital en Seagate, voor de 2.5" spullen zijn dat dezelfde + Toshiba.
      Alle vroegere merken zijn door die gasten overgenomen. Dus ook Apple koopt die zaken bij die gasten.

      De kwaliteit is bij alle merken ongeveer dezelfde. En omdat de prijs zo laag is geworden, gebeurt de kwaliteitscontrole bij de klant... Je kan nog altijd schijven met "echte" garantie kopen, maar die worden normaal enkel in servers gebruikt, want vele malen duurder dan de gewone harde schijven.

      Ik twijfel er wel aan de de harde schijf is stukgegaan omdat je laptop blokkeert : het is waarschijnlijker dat je laptop blokkeert omdat je harde schijf is gecrasht .

      Een mogelijke oplossing is je harde schijf door een SSD vervangen : de prijzen van die zaken beginnen nu eindelijk ook behoorlijk te dalen, en omdat er geen mechanische delen in zitten zijn ze betrouwbaarder.

      Nu : met zoiets weet je ook weer onmiddellijk wat de functie van een backup is. Externe storage heb ik ook geen vertrouwen in. Het uploaden van data gaat trouwens behoorlijk traag (dacht dat telenet zijn snelste oplossing voor privé gebruik 10Mb/s is, ik schijf naar mijn NAS aan 700 Mb/s).
      Persoonlijk heb ik ook een harde schijf op een externe plaats die ik om de 6 maanden ook up to date breng...

      Harde schijven blijven nog altijd zowel qua snelheid als betrouwbaarheid de bottleneck van een PC.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Hardeschijf

        Apple en harde schijven? Is het de interne HD van je laptop die de geest gegeven heeft?
        Ik heb op al die jaren met Mac (sinds 1987) slechts één interne HD verloren wegens crash; en dat was in een tweedehandse MacIICI, waarvan de interne HD zeker 5j oud was.
        Externe al enkele. Hoewel de meningen verdeeld zijn, ben ik tevreden van LaCie. Ik gebruik de rechtopstaande types (Quadra), zoals deze: https://www.lacie.com/be/products/product.htm?id=10554
        Heb sinds deze iMac ook een Thunderbolt "Little Big Disk" van LaCie (zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=vC1vT-18ozA), opslag gebeurt volgen RAID (waarover ik helaas niet veel meer weet - dus bijkomende uitleg (polleke?) is welkom). Alleen vind ik dit toestel (met een korte Thunderbolt-kabel vlak achter mijn iMac geplaatst) wat rumoeriger dan de andere HDs (USB3 en wat verder af - die USB3 zijn trouwens meestal offline, enkel voor cloning en andere backups worden zij gekoppeld en opgestart).

        PS: screenshotje bijgevoegd, zodat iemand met meer kennis van zaken eventueel wat meer uitleg kan geven. Het gaat om mijn 1TB Little Big Disk, dat blijkbaar in twee RAID-'slices' is opgedeeld:

        Last edited by LesC; 14 november 2014, 09:39.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Hardeschijf

          De levensduur van een harde schijf wordt in hoge mate beïnvloed door de temperatuur waar ze "onder" moet werken. Alles onder de 40°C is goed, vanaf 50°C wordt het kritiek en vanaf 55°C mag je zeker zijn dat het ding niet lang zal meegaan. Van een harde schijf is het ook meestal zo, dat als ze 1 maand werkt, ze gewoonlijk ook haar normale levensduur wel zal halen. Dat is zoiets als een jaar of 5, maar ik heb ook schijven die het 10 jaar en meer volhouden. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je die schijf belast. Dagelijks gans je harde schijf defragmenteren en ze dagelijks volledig scannen op virussen is echt geen goed idee...

          Wat je LaCie betreft : Lacie maakt dus zelf geen harde schijven. Dat zie je ook aan die ST-code (dat is een Seagate), en de rest geeft het type aan. In jou Raid-kastje zitten dus 2 2.5" Seagate Momentus 7200.4 harde schijven van 500 GB (Sata/300). Ze draaien op 7200 tr./min en hebben een cache van 16MB.
          Die RAID 0 zorgt ervoor dat zowel lezen en schrijven snel gaat (alle gegevens worden gesplitst over de 2 schijven, zodat dat ongeveer dubbel zo snel zou moeten werken (als de controller tenminste meekan). Ander voordeel : je verliest geen harddiskruimte met die RAID 0. Nadelen : als 1 schijf stuk gaat (bv. door die te hoge temperatuur) ben je de gegevens kwijt op beide schijven (want op 1 schijf staat telkens maar de helft van de info). Dat zo'n RAID 0 meer lawaai maakt is dus ook logisch : want je gebruikt altijd 2 schijven tegelijkertijd.
          Persoonlijk zou ik RAID 0 nooit gebruiken, behalve bv. als cache-schijf in een PC bedoeld voor videobewerking. Maar dat is een keuze natuurlijk.
          RAID 1 is bv. hiervan de tegenvariant : dat is Mirroring : hierbij wordt alle info op de 2 schijven gezet. Bij schrijven is dat dus even snel als 1 schijf, lezen gebeurt van de 2 schijven (en zou dus dubbel zo snel kunnen zijn). Hier mag dus 1 schijf stuk gaan, maar je verlies wel veel schijfruimte (2 harde schijven van 1 TB leveren maar 1 TB op, bij RAID 0 is dat 2 TB). Je hebt hier ook combinaties van (RAID 10 : maar dan heb je min. 4 schijven nodig), of tussenvormen zoals RAID 5 : minimum 3 schijven, er mag 1 stuk gaan en je hebt als ruimte, wat 2 schijven kunnen bevatten.
          Er bestaan ook vormen waar 2 schijven stuk mogen gaan, zonder dataverlies. Maar ook daar verlies je dan meer schijfruimte.

          Nu : als je die RAID 0 hebt moet je ook weer niet bang zijn : met wat geluk gaat dat ook behoorlijk lang mee. Maar zo'n schijf zou ik NOOIT als backup-schijf gebruiken, als snelle werkschijf is ze daarentegen dus uitstekend geschikt (als je er tenminste backups van maakt...).
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Hardeschijf

            Dank voor de bijkomende uitleg, Polleke. Ik gebruik die Thunderbolt Little Big Disk (RAID, waarover ik nu een iets beter beeld heb) als primaire opslag van mijn Canon-RAWs. Omdat de Thunderbolt-HD bovendien snel is, kan ik goed vanuit Lightroom, Aperture, Photoshop, e.d. de RAWs op die externe schijf bewerken, zonder ze naar intern te moeten kopiëren. Backup is dubbel: zowel (continu) naar de Apple TimeCapsule, als (op regelmatige tijdstippen) naar een offline LaCie.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Hardeschijf

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Er zijn wereldwijd nog 3 fabrikanten van harde schijven : voor de 3.5" dingen is dat Western Digital en Seagate, voor de 2.5" spullen zijn dat dezelfde + Toshiba.
              Alle vroegere merken zijn door die gasten overgenomen. Dus ook Apple koopt die zaken bij die gasten.

              De kwaliteit is bij alle merken ongeveer dezelfde. En omdat de prijs zo laag is geworden, gebeurt de kwaliteitscontrole bij de klant... Je kan nog altijd schijven met "echte" garantie kopen, maar die worden normaal enkel in servers gebruikt, want vele malen duurder dan de gewone harde schijven.

              Ik twijfel er wel aan de de harde schijf is stukgegaan omdat je laptop blokkeert : het is waarschijnlijker dat je laptop blokkeert omdat je harde schijf is gecrasht .

              Een mogelijke oplossing is je harde schijf door een SSD vervangen : de prijzen van die zaken beginnen nu eindelijk ook behoorlijk te dalen, en omdat er geen mechanische delen in zitten zijn ze betrouwbaarder.

              Nu : met zoiets weet je ook weer onmiddellijk wat de functie van een backup is. Externe storage heb ik ook geen vertrouwen in. Het uploaden van data gaat trouwens behoorlijk traag (dacht dat telenet zijn snelste oplossing voor privé gebruik 10Mb/s is, ik schijf naar mijn NAS aan 700 Mb/s).
              Persoonlijk heb ik ook een harde schijf op een externe plaats die ik om de 6 maanden ook up to date breng...

              Harde schijven blijven nog altijd zowel qua snelheid als betrouwbaarheid de bottleneck van een PC.

              Die betrouwbaarheid kan ik dan ook weer betwijfelen, mijn macbook pro late 2012 was na 1 dag(= 6 uren gebruiksduur) defect --> SSD had het al begeven
              (mn toestel werd niet hersteld ik kreeg direct een nieuwe mee, is ook logisch natuurlijk)



              De andere 2 harde schijven waren extern, lacie 2TB met voeding en een 500GB lacie zonder voeding, beide worden niet meer gevonden tijdens het aansluiten in finder en kunnen niet worden geformatteerd via schijfhulpprogramma


              Hier thuis zijn al 2 interne schijven ook defect gegaan bij een imac en mijn oude macbook pro ( telkens tijdens het eerste jaar )

              En nu is mijn late 2012 MBPr al reeds anderhalve week binnen voor herstel ( en dat met applecare ... ) gelukkig deze keer niet voor een hardeschijf probleem...
              Last edited by kevinva; 18 november 2014, 08:55.
              "http://Kevin-V.com
              [SIZ

              Comment


              • #8
                Re: Hardeschijf

                Oorspronkelijk geplaatst door kevinva Bekijk bericht
                Die betrouwbaarheid kan ik dan ook weer betwijfelen, mijn macbook pro late 2012 was na 1 dag(= 6 uren gebruiksduur) defect --> SSD had het al begeven
                (mn toestel werd niet hersteld ik kreeg direct een nieuwe mee, is ook logisch natuurlijk)



                De andere 2 harde schijven waren extern, lacie 2TB met voeding en een 500GB lacie zonder voeding, beide worden niet meer gevonden tijdens het aansluiten in finder en kunnen niet worden geformatteerd via schijfhulpprogramma


                Hier thuis zijn al 2 interne schijven ook defect gegaan bij een imac en mijn oude macbook pro ( telkens tijdens het eerste jaar )

                En nu is mijn late 2012 MBPr al reeds anderhalve week binnen voor herstel ( en dat met applecare ... ) gelukkig deze keer niet voor een hardeschijf probleem...
                Alles kan stuk gaan, dus ook een SSD. De SSD in mijn PC zit er nu een jaar of 2 in, en nog geen problemen. De kans dat een harddisk stuk gaat is groter, maar zowel harddisk als SSD zijn niet feilloos. Net zoals geheugenkaartjes voor je fototoestel het ook wel eens kunnen begeven.
                Zoals al gezegd : de klant is de kwaliteitscontrole, want het is te duur om dat nog af fabriek te doen. Levenslange garantie op die dingen zal je niet tegenkomen, behalve voor serverschijven : maar ik denk niet dat een gewone gebruiker dergelijke dingen wil betalen.
                Last edited by polleke_cgc; 18 november 2014, 11:49.
                Groeten,

                Polleke

                Comment

                Working...
                X