Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED versus TL.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #2
    Re: LED versus TL.

    Het is nog te vroeg om TL lampen te vervangen door led.
    Eigenlijk hebben ledlampen een aangepast armatuur nodig zodat de warmte goed wordt afgevoerd, een TL armatuur is daarvoor niet ontworpen.
    In een gesloten armatuur zal de levensduur van die lampen dus een heel stuk lager zijn dan de opgegeven 50.000 uur (dat kan zelfs minder dan de helft worden, en het rendement van leds gaat ook naar beneden als de temperatuur stijgt).
    Op heel wat plaatsen waar nu TL lampen hangen kan je niets doen met die ledlampen, want die stralen het licht niet rondom uit, je krijgt dan bijvoorbeeld "lichtstrepen" in de werkplaats in plaats van een zo egaal mogelijke lichtverdeling.

    Ik heb net nieuwe TL verlichting in mijn garage gehangen, en heb daarvoor ook gekeken naar led.
    De keuze ging tussen echte led armaturen (die ontworpen zijn voor led) en TL.
    Maar toen ik een folder van den Hubo kreeg waarin TL armaturen van 36W stonden voor net geen 10 euro was de keuze snel gemaakt (spatwaterdicht, elektronische ballast, lamp inbegrepen).
    Door die elektronische ballast gaat het licht ook meteen aan, zonder knipperen, het enige nadeel is dat het een tijdje duurt voor de lampen de volle lichtsterkte leveren (het lijkt wel of dat nu langer duurt dan met TL lampen met starters en een gewone ballast).
    Maar er is nu ruim voldoende licht om de auto binnen te rijden als de lampen net ingeschakeld zijn, en als ik een klusje moet uitvoeren in de garage, dan blijft het licht toch lang genoeg aan om de volle lichtsterkte te kunnen benutten.

    Het enige voordeel van die led-TL is dat die meteen 100% lichtsterkte levert (de lichtsterkte vermindert zelfs als de leds warmer worden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: LED versus TL.

      Die led-TL kosten ook makkelijk 10x dan een gewone TL , terwijl ze slechts 2x langer zouden meegaan.
      Leg mij eens uit hoe je dan "bespaart" ?
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: LED versus TL.

        De meeste mensen denken dat led in alle mogelijke toepassingen de zuinigste oplossing is.
        Als je dan een verkoper hebt die het goed kan uitleggen, dan krijgt die wel de duurste oplossing verkocht.

        Ledspots zijn wel zuiniger dan halogeen, maar het verschil in verbruik tussen spaarlampen en led is heel klein, terwijl led lampen meestal wel een stuk duurder zijn.
        Daar komt nog bij dat er te weinig rekening wordt gehouden met de warmte-afvoer van ledlampen, en dan wordt led nog een stuk duurder omdat die hun maximale levensduur nooit halen bij hogere temperaturen.
        De maximale levensduur van 20.000 tot 50.000 uren is berekend op een lamp of spot die nergens ingebouwd is, en dat bij een normale kamertemperatuur.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X