Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsers, degelijke merken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsers, degelijke merken

    Ik lees hier en daar dat je best een merkeigen flitser koopt, maar laat die nu net bij Sony vrij prijzig zijn. Zijn de alternatieven dan echt minder goed?

    Falcon eyes en Metz blijken namen te zijn die regelmatig terugkomen, ook zelfs Nissin.

    De voornaamste negatieve redenen die ik vind zijn o.a. te traag, te snel verhitten, geen aansluiting voor extra battery pack,... Kloppen die dingen echt?

  • #2
    Re: Flitsers, degelijke merken

    Ik heb destijds Metz gekozen. Mijn eisen zijn wel niet professioneel, en ik kan niet vergelijken, maar ik heb er nog geen spijt van. Een compatibiliteitsprobleem heb ik ook nog niet opgemerkt.
    Later heb ik nog een goedkope flits bijgekocht die ik zelden gebruik. Als ik ze gebruik is het als slave (reageert op flitslicht).
    Daar heb ik ook geen klagen van.
    Voor remote flitsen gebruik ik een cactus IV.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

    Comment


    • #3
      Re: Flitsers, degelijke merken

      Tegenwoordig zijn er verschillende flitsers waarbij je zelf de firmware kan vernieuwen, en dat kan vooral bij niet merk-eigen flitsers een groot voordeel zijn als je die flitser in de toekomst op een nieuwe camera wil blijven gebruiken.
      Flitsers van hetzelfde merk als de camera blijven doorgaans wel perfect werken op een nieuwere camera, dat is dus niet altijd zo met flitsers van een ander merk.

      Als een flitser te snel warm wordt, dan moet je eens proberen om de iso wat hoger te zetten, dan moet die een heel stuk minder vermogen geven.
      Meestal komt dat voor bij fotografen die schrik hebben om de iso hoger dan 100 of 200 te zetten.
      Het zijn gewoonlijk ook die fotografen die met een extra accupack rondlopen.

      Gebruik alleen accu's met een lage zelfontlading, dan ben je er bijna altijd zeker van dat je begint met volle accu's (gewone accu's zijn soms na een paar dagen al vanzelf leeg door zelfontlading).
      Alkalinebatterijen leveren ook minder vermogen dan goede accu's, daardoor wordt de herlaadtijd langer (alleen lithium AA batterijen overtreffen low selfdischarge nimh-accu's in een flitser, maar die batterijen zijn wel héél erg duur).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Flitsers, degelijke merken

        Hieruit mag ik dan concluderen dat je een niet merk eigen flitser best kan vertrouwen. Op voorwaarde dat je die kan updaten dan.

        Blijven toch nog ernorme prijsverschillen.

        Comment


        • #5
          Re: Flitsers, degelijke merken

          Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
          Hieruit mag ik dan concluderen dat je een niet merk eigen flitser best kan vertrouwen. Op voorwaarde dat je die kan updaten dan.

          Blijven toch nog ernorme prijsverschillen.
          Inderdaad.
          Op mijn Metz heb ik al 1x nieuwe firmware geïnstalleerd en dat verliep probleemloos. Waarvoor dat was weet ik niet meer, ik had ook nog geen problemen ondervonden.

          Op het vlak van lenzen vindt men voldoende betrouwbare info online.
          Daar zie je dat merkeigen lenzen zelfs niet altijd de beste zijn, maar wel steevast de duurste.

          Zoals eerder gezegd kan ik niet beoordelen of er kwaliteitsverschil is. Ik vond destijds het prijsverschil het 'risico' waard.
          Zo had ik voor hetzelfde geld een flits van een hoger niveau (lees: deftig vermogen en futures)
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment

          Working...
          X