Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vol parket - onderhoud

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vol parket - onderhoud

    De kogel is door de kerk: we hebben beslist om vol parket te leggen in enkele kamers: houten ondervloer en daarop een eiken parket.

    De twee meest gebruiksvriendelijke opties inzake onderhoud waren:

    1) Een filmvormende olie. ( 1 X per jaar aanbrengen )

    2) Een matte vernis

    De vernis zou na ongeveer 20 jaar nog eens opgeschuurd moeten worden.


    We twijfelen nog een beetje tussen de twee opties.
    Voordeel van de filmvormende vernis is dat je ook tussendoor even kan "retoucheren".

    Onderhoud van beiden is licht vochtig kuisen met een speciaal product.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Vol parket - onderhoud

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    De kogel is door de kerk: we hebben beslist om vol parket te leggen in enkele kamers: houten ondervloer en daarop een eiken parket.

    De twee meest gebruiksvriendelijke opties inzake onderhoud waren:

    1) Een filmvormende olie. ( 1 X per jaar aanbrengen )

    2) Een matte vernis

    De vernis zou na ongeveer 20 jaar nog eens opgeschuurd moeten worden.


    We twijfelen nog een beetje tussen de twee opties.
    Voordeel van de filmvormende vernis is dat je ook tussendoor even kan "retoucheren".

    Onderhoud van beiden is licht vochtig kuisen met een speciaal product.
    Hier alvast met matte vernis Marc. Heel onderhoudsvriendelijk. Ligt er nu 18 jaar en is nog in perfecte staat. Als je het moet laten hervernissen moet gans de kamer dus opnieuw leeggemaakt worden. Daar zien "wij" althans tegen op. Ik denk dat die een stuk boven de 20 jaar zal liggen vooraleer er iets aan gebeurt. De kleur van de parket kan ook waar de zon eraan kan met de jaren aftrekken, dat is normaal en gebeurt even goed met meubelen waar de zonnestralen aankunnen. Dus tapijten, zoals er hier een tweetal, nog van die oosterse, in de living liggen moet je nu niet meer wegnemen, want de kleur van de parket eronder is duidelijk donkerder dan die erbuiten.
    Dus mijn advies is ook, neem een zo licht mogelijke kleur van parket, dan is het kleurverschil waar de zon eraan kan, na verloop van tijd toch veel minder dan bij donkere parketten.
    Onderhoud van onze parket gebeurt met licht bevochtigde dweil en speciaal product voor parket, één keer per week en verder tussenin met de skiffeur. (dit laatste aldus mijn vrouw)
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Vol parket - onderhoud

      Nadat de parket hier was gelegd werd die eerst vlak geschuurd.
      Daarna werd een product gebruikt dat in het hout dringt en daarna werd de vloer geboend.
      Dit product zou een harde laag vormen samen en in het bovengedeelte van het hout.
      Wat beter zou zijn weet ik niet
      Toch heb ik een paar gaatjes in de vloer en hier en daar gebruikssporen.
      Aan de vloer heb ik zelf nooit iets gedaan en dat vind ik niet goed van mij
      Wat moet gebeuren is de vloer vochtig (niet nat!) afvegen en daarna opnieuw boenen.
      Het valt niet echt op maar de vloer is toch een tikje vuil. Dus er moet iets aan gedaan worden.
      Tot nu toe was dit enkel stofzuigen en Swiffer.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Vol parket - onderhoud

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Hier alvast met matte vernis Marc. Heel onderhoudsvriendelijk. Ligt er nu 18 jaar en is nog in perfecte staat. Als je het moet laten hervernissen moet gans de kamer dus opnieuw leeggemaakt worden. Daar zien "wij" althans tegen op. Ik denk dat die een stuk boven de 20 jaar zal liggen vooraleer er iets aan gebeurt. De kleur van de parket kan ook waar de zon eraan kan met de jaren aftrekken, dat is normaal en gebeurt even goed met meubelen waar de zonnestralen aankunnen. Dus tapijten, zoals er hier een tweetal, nog van die oosterse, in de living liggen moet je nu niet meer wegnemen, want de kleur van de parket eronder is duidelijk donkerder dan die erbuiten.
        Dus mijn advies is ook, neem een zo licht mogelijke kleur van parket, dan is het kleurverschil waar de zon eraan kan, na verloop van tijd toch veel minder dan bij donkere parketten.
        Onderhoud van onze parket gebeurt met licht bevochtigde dweil en speciaal product voor parket, één keer per week en verder tussenin met de skiffeur. (dit laatste aldus mijn vrouw)
        Wel, dat is het enige "nadeel" dat men ons ook zo verteld heeft. Vernis is veruit let meest gebruiksvriendelijke, maar het zal "ooit" eens opgeschuurd moeten worden. En ja, hier zien wij ook zwaar tegen op. Weer alle kasten leeg en heel de boel in de garage....

        De kleur zal lichtbruine eik worden. En de plaatsing in visgraatmotief.

        Momenteel ligt er een vinyl met een "Versailles" parket-tekening, maar visgraat motief is toch ietwat rustiger.

        Stel dat we ook voor vernis zouden opteren moet ie in ieder geval "mat" zijn, anders krijg je weer een "plastic"-look, en dat zou zonde zijn...
        Last edited by Alfa Centauri; 12 november 2014, 21:28.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Vol parket - onderhoud

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Nadat de parket hier was gelegd werd die eerst vlak geschuurd.
          Daarna werd een product gebruikt dat in het hout dringt en daarna werd de vloer geboend.
          Dit product zou een harde laag vormen samen en in het bovengedeelte van het hout.
          Wat beter zou zijn weet ik niet
          Toch heb ik een paar gaatjes in de vloer en hier en daar gebruikssporen.
          Aan de vloer heb ik zelf nooit iets gedaan en dat vind ik niet goed van mij
          Wat moet gebeuren is de vloer vochtig (niet nat!) afvegen en daarna opnieuw boenen.
          Het valt niet echt op maar de vloer is toch een tikje vuil. Dus er moet iets aan gedaan worden.
          Tot nu toe was dit enkel stofzuigen en Swiffer.
          Dank U Theo. Ja boenwas is NOG een andere optie, zeker goed, maar ik vrees toch wat moeilijker.
          Superkleine putjes in een parket moet kunnen, je mag toch ook nog in je huis "leven". Niet ?

          De juiste producten gebruiken is inderdaad super belangrijk.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Vol parket - onderhoud

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Dank U Theo. Ja boenwas is NOG een andere optie, zeker goed, maar ik vrees toch wat moeilijker.
            Superkleine putjes in een parket moet kunnen, je mag toch ook nog in je huis "leven". Niet ?

            De juiste producten gebruiken is inderdaad super belangrijk.
            Als je alles vochtig wilt poetsen dan moet je ook alles verplaatsen.
            En daar zie ik ook tegen op.
            Tafels, zetels of stoelen of een kleine kast is geen probleem, de rest wel.
            Het boenen kan gebeuren met een boenmachine. Die kan je kopen op huren.
            Een Swiffer neemt niet alles op... dus zou ik eerst stofzuigen, dan swifferen, dan vochtig reinigen.
            De boel laten drogen en dan boenen. Dat ga ik hier doen
            Gaatjes kan je vullen maar je blijft het zien omdat je weet waar de gaatjes waren
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Vol parket - onderhoud

              Hebben Berger-Seidle olie+was systeem. Geen idee of het nu eerst olie en dan was is of omgekeerd. Ze hebben high-solid olie en top-wachs gebruikt. Olie om het hout te voeden en UV-filter en was om dicht te doen. Zijn nog andere mogelijkheden en combinaties mogelijk, waarschijnlijk ook afhangend van houtsoort en gebruik. Ziet er natuurlijk mat uit na aanbrengen. Kan je herdoen zonder de kamer leeg te halen. Als je wil/moet herschuren natuurlijk niet. Vind die producten wel niet direct op hun website behalve onder de referenties.

              Dat van gebruikssporen is een punt, maar die heb je altijd. Vroeg of laat heb je plekken, krassen of putjes. Of je nu parket, vinyl, tegels of beton legt. Wat wel handig is aan zo'n olie/was is dat als je een ongelukje heb dat je lokaal kan behandelen. Toen ik een schroevendraaier van de ladder heb laten vallen was het niet meer dan wat olie in dat putje te doen, na drogen eeven met was erover en gedaan. Was voor mij de reden om daarvoor te kiezen.

              Comment

              Working...
              X