Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

    Ik gebruik Windows7 Home Premium op mijn laptop.
    Mijn laptop reageert nadat ik hem uit sluimer- of slaapstand heb gehaald, heel erg traag op commando's via toetsenbord of muis.
    Dus ben ik al een tijd op zoek op het WWW naar een oplossing hiervoor.
    Veel meer dan wat lapmiddeltjes, à la Malwarebytes of CCleaner vind ik niet.
    Dus ben ik maar zelf aan het zoeken geslagen op mijn laptop.
    Nu heb ik dus ontdekt dat de Windows-map zo maar eventjes 35Gigabyte groot is.
    Is dat normaal?
    Zou dat de oorzaak van de trage opstart kunnen zijn?

    alvast bedankt voor de eventuele oplossing die je me aanreikt ;-)

  • #2
    Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

    Sla NOOIT bestanden op in uw bureaublad, aangezien dit onderdeel is van het profiel bij het laden van Windows. Plaats dit in documentenmap of ergens anders, zodat je bureaublad netjes blijft en overzichtelijk. Op het bureaublad mogen enkel verwijzingen staan (snelkoppelingen van o.a. programma's). Staat er een groot bestand of een map van enkel honderden megabytes, dan moet Windows dat allemaal inladen.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #3
      Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
      Sla NOOIT bestanden op in uw bureaublad, aangezien dit onderdeel is van het profiel bij het laden van Windows. Plaats dit in documentenmap of ergens anders, zodat je bureaublad netjes blijft en overzichtelijk. Op het bureaublad mogen enkel verwijzingen staan (snelkoppelingen van o.a. programma's). Staat er een groot bestand of een map van enkel honderden megabytes, dan moet Windows dat allemaal inladen.
      Dat doe ik inderdaad NOOIT.
      Dus dat is al uitgesloten als oorzaak.

      Comment


      • #4
        Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

        Ik gebruik de laatste versie van windows 8.1. PC is nu ongeveer 2 jaar oud en is enkel upgedate vanaf windows 8.0 (dus nog nooit opnieuw geïnstalleerd).
        Ben een redelijke poweruser als het over installeren (en de-installeren) van software gaat. Mijn windows-map is 30 GB groot...

        Nu : wat op je desktop staat, wordt niet opgeslagen onder de map "windows", maar staat in je userprofiel (meestal is dat zoiets : "C:\Users\Gebruiker\Desktop").
        Als je een nederlandstalige windows hebt, moet je trouwens niet zoeken naar "users" maar naar "gebruikers" : is 1 van die systeemmappen waarvan de naam vertaald wordt.

        Naast de windows en gebruikersmappen is er trouwens nog eentje (die gewoonlijk verborgen is) nl. ProgramData waar dus ook instellingen voor de software worden opgeslagen.

        Persoonlijk zou ik gewoon van de inhoud van die mappen afblijven. Draai nu en dan eens een Ccleaner (zodat oa. de "Temp-directory's eens opgekuisd worden), zorg dat de "mijn documenten"-bibliotheken op een voldoende grote harde schijf staan en voor de rest niet van wakker liggen. Die 35 GB voor je windows is inderdaad niet weinig, maar het ik denk niet dat het uitzonderlijk is... Wel zorgen dat op je harddisk(s) (zeker die waar de cache-files op zitten) altijd voldoende ruimte vrijblijft (laat ons zeggen min. een 10%). Een SSD bv. gebruiken tot er 239 van de 240 GB vol staat, is geen goed idee.

        Dat je PC na slaapstand trager is, is wel niet normaal. In principe zou die snelheid gelijk moeten blijven. Wat daar de oorzaak van is, is me ook niet duidelijk. Maar al eens gekeken of je processor dan niet 100% draait ?
        Last edited by polleke_cgc; 11 november 2014, 09:15.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

          Wie kan mij dan even verklaren hoe het komt dat, als ik bv. op de taakbalk "thunderbird" of "lightroom" (of om het even wat anders) aanklik, dat het dan gewoon soms minutenlang duurt vooraleer het programma wordt opgestart.
          Ik kan bij wijze van spreken net zo goed de laptop helemaal herstarten, dat gaat nog sneller dan vanuit slaapstand terugkeren naar actief werken...

          Comment


          • #6
            Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Wie kan mij dan even verklaren hoe het komt dat, als ik bv. op de taakbalk "thunderbird" of "lightroom" (of om het even wat anders) aanklik, dat het dan gewoon soms minutenlang duurt vooraleer het programma wordt opgestart.
            Ik kan bij wijze van spreken net zo goed de laptop helemaal herstarten, dat gaat nog sneller dan vanuit slaapstand terugkeren naar actief werken...
            Lees mijn laatste zin nog eens...
            En Malwarebytes en Ccleaner zijn geen lapmiddeltjes, maar ze zullen enkel maar helpen als je effectief malware hebt, of je PC helemaal vol staat... Als je een platte band hebt, dan zal het verbruik niet dalen door andere bougies te steken ...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

              Graag wat meer uitleg omtrent dat 100% draaien van de processor, Polleke..
              Waarvan kan dat het gevolg zijn, wat kan ik eraan doen??

              Comment


              • #8
                Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                .. nvt
                Last edited by Guest41; 13 november 2014, 16:22.

                Comment


                • #9
                  Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                  heb je al eens nagezien welke programma's er allemaal opstarten?
                  msconfig eens opstarten via kadertje als je op het windows icoontje klikt links onderaan (programma's en bestanden zoeken)
                  zet daar al maar eens alle onnodige programma uit zoals itunes , diagnoseprogrammas voor printers enzo...
                  enkel je besturingsprogrammas laten laden bij het op(her)starten
                  en ik heb juist eens gezien bij mijn laptop
                  windows home premium
                  computer:locale schijf c: windows
                  deze map is bij mij rond de 8gig groot
                  ik heb op deze laptop een goede maand geleden een nieuwe harde schijf gestoken dus clean installatie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                    Ik ben eens gaan kijken en bij mij is dat 15 GB. Win 8.1 up to date...

                    Ik heb lang geleden zo een probleem gehad, en ik heb toen iets gevonden dat keek welke programma opstarten; maar ik ken de naam niet meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                      Ik zie dat gert007 op het zelfde spoor zit

                      Comment


                      • #12
                        Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                        Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                        heb je al eens nagezien welke programma's er allemaal opstarten?
                        msconfig eens opstarten via kadertje als je op het windows icoontje klikt links onderaan (programma's en bestanden zoeken)
                        zet daar al maar eens alle onnodige programma uit zoals itunes , diagnoseprogrammas voor printers enzo...
                        enkel je besturingsprogrammas laten laden bij het op(her)starten...
                        dat systeem ken ik, maar heel dikwijls is het erg moeilijk om te achterhalen waarvoor al die zaken dienen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                          Ik ben eens gaan kijken en bij mij is dat 15 GB. Win 8.1 up to date...

                          Ik heb lang geleden zo een probleem gehad, en ik heb toen iets gevonden dat keek welke programma opstarten; maar ik ken de naam niet meer
                          Autoruns, van Sysinternals.
                          Met ccleaner kan het ook (in Tools).
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                            dat systeem ken ik, maar heel dikwijls is het erg moeilijk om te achterhalen waarvoor al die zaken dienen...
                            alles van microsoft of windows laten aanstaan
                            alles van itune, hp,canon,tomtom,java,adobe enzo afzetten
                            en heb je ook al eens een gewone schijfopruiming gedaan?
                            dus gewoon via mijn computer op de c schijf links clicken en eigenschappen selecteren
                            daarna in het midden staat er schijfopruiming
                            alle tijdelijke bestanden kan je gerust wissen, idem voor crashbestanden en degelijke
                            daar ga je geen persoonlijke bestanden of programma's mee wissen maar dat maak wel wat kuis in je windows map
                            Last edited by gert007; 13 november 2014, 14:51.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Windows7-map = 35GB groot. Is dat wel normaal?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              dat systeem ken ik, maar heel dikwijls is het erg moeilijk om te achterhalen waarvoor al die zaken dienen...
                              screenshot plaatsen?

                              Comment

                              Working...
                              X