Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma geblokkeerd : Nikon D800 + SB910

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma geblokkeerd : Nikon D800 + SB910

    Hallo,

    sinds enkel dagen heb ik een probleem.
    Met de flitser (SB 910) op mijn toestel (Nikon D800) en werkend in Mode P, kan ik het diafragma niet meer veranderen. Haal ik de flitser van het toestel : geen probleem.
    Gisterenavond, tijdens een reportage, was het diafragma geblokkeerd in F9. Ik heb al verschillende resets gedaan (zowel flitser als camera). Daardoor is het diafragem naar F4 versprongen, maar blijft nu daar geblokkeerd.
    Mode springt ook regelmatig naar P*. Maar als ik de camera dan uitschakel, en terug inschakel krijg ik hem terug in Mode P. Maar veranderen van het diafragma gaat nog steeds niet, en camera springt dan ook terug in P*.
    Zonder flitser werkt dus alles normaal.

    Iemand raad aub?

    Alvast heel erg bedankt!!

  • #2
    Re: Diafragma geblokkeerd : Nikon D800 + SB910

    In P-mode gaat je camera zelf sluitertijd en diafragma instellen (eigenlijk het zelfde als de volledige automaat (groen) op de lagere reeksen maar zonder flitsje), met het instelwieltje van je sluitertijd kan je dit voorstel aanpassen dan verschijnt er P* natuurlijk kan hij het diafragma niet groter maken dan het maximale diafragma van de lens en dan kan hij de sluiter ook niet meer verkorten. Volgens mij is het normaal dat het instelwieltje van het diafragma niets doet in P-mode zowel met flitser als zonder. Ik denk dat er niets mis is, ik heb het even geprobeerd op mijn D700 en daar is het net het zelfde zoals jij het beschrijft. ik ben het niet gaan na lezen maar ik denk dat P-mode niet volledig compatibel is met flitsen, dan kan je beter naar M, A of S gaan. Ik werk bijna altijd in M maar ik hoor van vele die anders A of S-mode gebruiken dat ze bij flitsfotografie ook naar M-mode gaan.

    Comment

    Working...
    X