Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verhouding lens analoog-digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verhouding lens analoog-digitaal

    Help mij even herinneren aub, hoe zat het alweer?
    Bij een Canon is een analoge 75-300 lens x 1,6 , wordt 120-480 ? klop dit?
    Dan zou ik nog een (zoom)lens moeten bijkopen van 35 of 50 -120 of 135. (luidopgedacht)
    Met lens bedoel ik objectief voor de puristen onder jullie
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: verhouding lens analoog-digitaal

    Elke Canon EF lens past op elke Canon camera met EF en EF-S vatting, daarbij maakt het niet uit of het een analoge of digitale camerabody is.
    Canon EF-S lenzen passen alleen op een 1,6x crop camera, en dat zijn allemaal digitale reflex camera's (er zijn ooit analoge APS-C camera's geweest, maar die hadden geen verwisselbare lenzen, ik heb er zo eentje gehad, dat was een heel compacte camera met heel kleine filmrolletjes, de beeldkwaliteit viel wel heel erg tegen).

    Bij elke lens (ook de specifieke lenzen voor crop camera's) wordt nog steeds de brandpuntsafstand opgegeven als zou het een full-frame lens zijn (voor een 24 x 36mm negatief of sensor).
    Als je die lenzen op een crop camera zet, dan moet je de brandpuntsafstand vermenigvuldigen met 1,3 / 1,5 / 1,6 /2 , naargelang het merk en model camera waar de lens op wordt gebruikt.

    Bij de 75-300 moet je, net zoals bij de EF-S 18-55 de brandpuntsafstand vermenigvuldigen met 1,6 als je die op een 16,x crop camera gebruikt (de 18-55 past niet op andere camera's).
    Maar die 75-300 is een heel slecht voorbeeld, die zou ik zelf nooit aanraden omdat de beeldkwaliteit bedroevend is (toch zeker tussen 200 en 300mm), de 55-250 IS STM is een veel betere keuze voor een EF-S compatibele camera.
    Voor een groter budget zijn er natuurlijk nog betere telezoomlenzen, maar als het budget eerder beperkt is, dan kan je niet veel verkeerd doen met een 55-250.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: verhouding lens analoog-digitaal

      Die 75-300 heb ik al bijna 20 jaar liggen, vroeger op de analoge was het verschil tussen 55 en 75 niet zo groot, dus kwam ik toe met 2 lenzen (Canon).
      En ik had (heb) nog steeds een lens van 35-135 of zoiets van Pentax . En nog veel andere vaste lenzen die ik nog heb voor Praktika, Minolta en Pentax .
      Vroeger wisselde ik gewoon van camera.

      Is daar nog een markt voor om mijn oud "gear" te verkopen ?
      Last edited by toerist; 6 november 2014, 17:36.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: verhouding lens analoog-digitaal

        Is daar nog een markt voor om mijn oud "gear" te verkopen ?
        Hangt ervan af wat het is.

        Comment


        • #5
          Re: verhouding lens analoog-digitaal

          zal volgende week 's rommelen...

          zeker dit werkpaard : http://kenrockwell.com/pentax/images..._6098-1200.jpg
          Last edited by toerist; 6 november 2014, 18:31.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: verhouding lens analoog-digitaal

            Moderator Note: In chit-chat kan iedereen converseren over alles wat niets met fotografie te maken heeft. Dit is de eerste regel uit het sticky en dus verplaatsen we dit naar een geschikt forum.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: verhouding lens analoog-digitaal

              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Help mij even herinneren aub, hoe zat het alweer?
              Bij een Canon is een analoge 75-300 lens x 1,6 , wordt 120-480 ? klop dit?
              Dan zou ik nog een (zoom)lens moeten bijkopen van 35 of 50 -120 of 135. (luidopgedacht)
              Met lens bedoel ik objectief voor de puristen onder jullie
              In deze gratis cursus staat ook uitleg over objectieven: http://cursus.natuurfotografen.org/n...ollin_2web.pdf

              Comment

              Working...
              X