Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flash-materiaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flash-materiaal

    Ik ben materiaal aan het verzamelen om een kleine thuisstudio op te bouwen.

    Ik zou eerst met combinatie externe flitser/paraplu willen beginnen, maar nadien via softbox.
    Ik zoek dus eerst triggers (niet via Nikon CLS dus) en een externe flitser, maar ik zou de sterkte van de flitser ook op afstand willen kunnen instellen, zeker als ik met een softbox wil werken. En op afstand een testflits laten afgaan moet ook kunnen.

    Wat raden jullie aan ? Liefst met beperkt budget aub

    Is een lichtmeter echt een must of zijn er apps op mijn smartphone met Android die dit kunnen ?
    Last edited by timdelma; 6 november 2014, 15:58. Reden: typo's!
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Flash-materiaal

    Nu investeren in een strobistsysteem en vervolgens nog eens investeren in studiosysteem is dubbel geld.

    Als je nog moet leren werken met off-camera flitsen gaat dit veel makkelijker met studioflitsen dan met speedlights (door het modellicht zie je al waar je licht valt of niet , bij speedlights is dit gissen).
    En 2 speedlights, statieven, swivels, paraplu's en triggersysteem kost bijna evenveel dan een set studioflitsers.

    Koop direct het juiste materiaal.
    Bvb Elinchrom D-light RX (200 of 400 Ws afhankelijk van de grote van je studio).

    Die hebben een ingebouwde ontvanger en de trigger wordt meegeleverd (je kan ermee je flits op afstand bedienen - tirggeren, sterkte aanpassen, modellicht aan of uit).
    Voor de Iphone of Ipad bestaat er een app die volledige bediening van de flitsen toelaat.

    Documentatie hier http://www.servix.be/images/phocadow...dlite_rx24.pdf
    en goede lichtmeter voor studiowerk is onontbeerlijk en nee, je kan dit niet met een appje op je smartphone
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Flash-materiaal

      Jawadde, dit is idd een veel betere oplossing.
      Ik zou het studiootje willen opzetten in mijn veranda, maar groot zal deze niet zijn. ik heb me een witte vinyl doek met ophangsysteem van 2m breedte besteld, dus denk ik niet dat de studiolichten heel krachtig moeten zijn.

      Zou deze set al voldoende zijn?
      IK heb er dit duidelijk filmpje bij gevonden en ik zie het wel zitten. Geen extra triggers & flitsers én alles op afstand in te stellen én mogelijk om met aparte groepen te werken, dus misschien wel betere oplossing?

      Een lichtmeter is idd aan te raden, maar ook kostelijk hé. Kan je in het begin zonder proberen?

      Ander kort vraagje: werk je in de studio altijd op de A/Av-stand?
      Last edited by timdelma; 7 november 2014, 08:20. Reden: link vergeten
      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
      Mijn fotoalbums

      Comment


      • #4
        Re: Flash-materiaal

        Nog ander vraagje: hoe kan je de sterkte van de flash vergelijken met deze van een studiolicht?

        Voorbeeld: ik heb een Nikon SB600. Is deze flits krachtiger dan bvb de 100watt van de Elinchrom RX One ?
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #5
          Re: Flash-materiaal

          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Jawadde, dit is idd een veel betere oplossing.
          Ik zou het studiootje willen opzetten in mijn veranda, maar groot zal deze niet zijn. ik heb me een witte vinyl doek met ophangsysteem van 2m breedte besteld, dus denk ik niet dat de studiolichten heel krachtig moeten zijn.

          Zou deze set al voldoende zijn?
          IK heb er dit duidelijk filmpje bij gevonden en ik zie het wel zitten. Geen extra triggers & flitsers én alles op afstand in te stellen én mogelijk om met aparte groepen te werken, dus misschien wel betere oplossing?

          Een lichtmeter is idd aan te raden, maar ook kostelijk hé. Kan je in het begin zonder proberen?

          Ander kort vraagje: werk je in de studio altijd op de A/Av-stand?
          A/Av-stand?
          In studio werkt men steeds manueel.
          Daar moet je geen rekening houden met omgevingslicht dus sluiters van 1/125ste zijn de meeste gebruikte daar.
          Je kan zonder lichtmeter werken maar dan zal je zeker in het begin veel test-shots moeten maken.
          Studioflitsen zijn deels praktischer omdat je inderdaad het modellicht hebt. Doch ben ik van mening dat je perfect kan werken met reportage-flitsen ook.
          Mij heeft het toch meer bijgebracht omdat je dan veel beter deels gaat onthouden welk effect iets heeft.

          Waarom moet perse altijd alles op afstand instelbaar zijn?
          Als je te lui bent om je te verplaatsen, pas dan je camera-settings aan
          Ik zie enkel een meerwaarde bij op afstand instelbaar als je flitsers echt zwaar in de hoogte staan en dus moeilijker bereikbaar zijn.
          Voor de rest is alles extra beweging en sport waar alleen maar positief is voor conditie en gezondheid. Reden waarom ik bij portret-shoots verkies om met een prime te werken.


          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Nog ander vraagje: hoe kan je de sterkte van de flash vergelijken met deze van een studiolicht?

          Voorbeeld: ik heb een Nikon SB600. Is deze flits krachtiger dan bvb de 100watt van de Elinchrom RX One ?
          Vermoedelijk niet.
          Er wordt meestal gezegd dat een reportageflits een 50-70 wattseconde genereert.
          Alles hangt dan natuurlijk nog af van welke flits en de zoominstelling natuurlijk.
          De vlaggenschippen zijn meestal krachtiger als de instapflitsers. Dat zie je aan de GN-specificaties van een flitsers.
          Bij canon heb je bvb de 430, 580 & 600. De 1ste 2 cijfers geven bij hen meestal de GN-waarde aan.

          Mss is het aangewezen om ergens eerst een paar workshops te volgen omtrent strobisme & studiofotografie.
          Zo leer je de verschillen tussen de 2 systemen kennen en hun mogelijkheden.

          Mijn studiomateriaal staat momenteel zelfs te koop omdat ik bepaalde domeinen heb teruggeschroefd en mijn grootste voorkeur nog altijd naar locatie-fotografie gaat.
          Als je info wenst, laat maar gerust weten. Je kan altijd gerust eens langskomen om alles te bekijken.
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Flash-materiaal

            Luiheid is hier niet aan de orde. Ik rijd elke week MTB/racefiets-tochten/marathons en ik loop en zwem ook. Fotografie geeft me eigenlijk wat de rust wat ik bij het sporten niet heb
            Ik ben trouwens van plan om in de studio uitsluitend met mijn 50mm f/1.8 prime te werken omdat ik geen lichtsterke standaardlens (bv 17-85mm f/2.8) heb.

            Ik weet dat je met reportageflitsen wss ook hetzelfde kan doen, maar de studioflitsers zijn voor mij iets universeler te gebruiken. Ik wil later ook HK fotografie doen en een studioflitser om de achtergrond constant te belichten is heel makkelijk.
            En daarbij, een deftige reportageflitser kost ook rap 300 euro dus voor 550 euro kan ik een volledige instapset hebben dat je gemakkelijk later kan uitbreiden...

            Merci voor de info over de manuele stand. Nu ik er over nadenk, hoe logischer het klinkt
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment

            Working...
            X