Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

    Beste allemaal,

    Een lange tijd weggeweest, maar sinds een paar dagen weer druk bezig met het bewerken van foto's van afgelopen zomer. Bij het maken van een panorama liep ik tegen een probleem op. Photomerge geeft aan de foto's niet te kunnen stitchen. Ik denk zelf dat het komt doordat de foto's te contrast-arm zijn. Ik heb geprobeerd vooraf het contrast van de foto's vooraf op te hogen, maar ook dat had geen effect. Weet iemand hier een oplossing voor? Of zijn er (betaalde) programma's die dit wel voor elkaar kunnen krijgen?

    Hieronder een link naar een album met daarin een set van 5 foto's waar ik graag een panorama van wil maken. Ik heb nog enkele andere van zulke sets. Ik ben me ervan bewust dat de belichting bij de foto's met zon heel anders is. Ik heb ook geprobeerd te stitchen met de 3 meest rechtse foto's, dat lukte hier ook niet.



    Alvast bedankt!
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

  • #2
    Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

    Ik denk dat dit heel moeilijk zal zijn voor een programma om automatisch te stitchen, er zijn gewoon te weinig referentiepunten dat het programma zou kunnen gebruiken.

    Dit zal je dus waarschijnlijk manueel moeten gaan proberen te doen. (Heb ik zelf ook nog nooit gedaan!)
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

      Ja daar was ik al bang voor. Eens opzoek naar een goede handleiding daarvoor. Ik kan inmiddels wel een beetje Photoshoppen, maar 5 foto's stitchen...
      Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

      Comment


      • #4
        Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

        misschien helpt deze psd (29,7 Mb)


        de truck is om tussen 2 foto's een masker te maken met een gradiënt van zwart naar wit

        Comment


        • #5
          Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

          Oh wow! Wat goed zeg! Mooi duidelijk zo in die lagen Bedankt voor de moeite!
          Ik ga er direct mee aan de slag. Misschien plaats ik vandaag of morgen het resultaat in de landschappen-hoek.
          Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

          Comment


          • #6
            Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

            Als er één iemand is op BD die dat voor jou kan klaren, dan heb je de juiste persoon gevonden! Bedankt, ddavid, om je vaardigheden hier steeds opnieuw te willen blijven inzetten.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

              Weer wat bijgeleerd zie ! Heb dit probleem ook al eerder gehad maar dankzij ddavid heb ik nu ook de "truuk" (met succes) kunnen uitproberen.
              Eigenlijk logisch maar ik was er nog niet opgekomen om het nu net zo te doen.
              Bedankt beiden, enerzijds om het probleem te stellen, en anderzijds om niet zomaar een resultaat te tonen maar meteen ook de sleutel aan te bieden! Vind ik echt fijn. Merci.
              Luc
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

                Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                misschien helpt deze psd (29,7 Mb)


                de truck is om tussen 2 foto's een masker te maken met een gradiënt van zwart naar wit
                Ik ben ze nu zelf aan het stitchen en het gaat erg goed! Ik merk alleen wel, net als bij jou, dat enkele kleurovergangen redelijk duidelijk aanwezig zijn. Je hebt dat opgelost door met laag 5 'soft light' toe te passen. Bij mij gebeurt er dan alleen helemaal niets. Onder layer style - bleding options verandert de preview wel, maar er gebeurt niets met het panorama zelf. Enig idee?
                Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                Comment


                • #9
                  Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

                  zet het resultaat eens online als PSD zodat we kunnen zien wat er mis is (evt ietsje kleiner mag ook )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

                    Bij deze het resultaat (tot nu toe): https://www.dropbox.com/s/1ywn352eyb...no-BD.psd?dl=0 (20,7 MB)
                    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                    Comment


                    • #11
                      Re: Photomerge Panorama werkt niet, te weinig contrast?

                      ok probeer de gradiënt te leggen over heel het overlappende gebied
                      begin de gradiënt waar de foto1 eindigt met wit
                      eindig de gradiënt waar foto2 begint met zwart
                      dan is de overgang beter , enkel waar het overlappende gebied klein is heb je dan nog wat extra werk

                      Comment

                      Working...
                      X