Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het einde van Bhaalu

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het einde van Bhaalu

    De rechtbank van koophandel in Antwerpen heeft het Hasseltse bedrijf Right Brain Interface verplicht om de cloudvideorecorderdienst Bhaalu stop te zetten, zo werd dinsdag vernomen bij de rechtbank. Dit moet gebeuren binnen de maand na betekening van het vonnis. Blijft het bedrijf in gebreke, dan kan een dwangsom gevorderd worden van 1.000 euro per gebruiker per week.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Het einde van Bhaalu

    een collega legde me gisteren uit wat het was toen hij zei dat zijn kinderen het gebruikten en ik vond het al niet echt legaal klinken...

    Comment


    • #3
      Re: Het einde van Bhaalu

      Spijtige zaak maar men gaat de uitspraak bij Bhaalu onderzoeken en hopelijk vinden ze nog een uitweg om toch door te gaan.

      @Stefan_C
      Waarom zou dat niet legaal klinken?
      Je moet een geldig TV abo hebben (ze vragen dan ook je factuur door te mailen) en aangezien je het recht op thuiscopie hebt mag je perfect al je zenders opnemen om later te bekijken. Dit is exact wat je met Bhaalu doet, het enige verschil is dat je niet opneemt op je eigen recorder maar in "the cloud". Anderen kunnen niet naar jouw opnames kijken en omgekeerd kan jij ook niet naar de opnames van anderen kijken.

      De Vlaamse zenders vinden dat hun rechten geschonden worden maar ik zie bij het digitale aanbod eigenlijk alleen het inkrimpen van het recht van de consument op de thuiscopie. Waar men vroeger een programma op video opnam en op een andere TV kon bekijken wordt dit nu onmogelijk gemaakt (je digibox meenemen naar je buitenverblijf in de Ardennen om daar opnames te bekijken gaat niet).
      In de VS heeft een soortgelijke dienst wel gelijk gekregen van een rechter en in een ander proces gaf een Limburgse rechter Bhaalu ook gelijk.

      De wetgeving loopt gewoon hopeloos achter op de technologische vooruitgang en op deze manier worden innovatie weer de kop ingedrukt. Mocht dit definitief het einde betekenen van Bhaalu ga ik dat zeker hard missen want het gebruiksgemak is een verademing.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Het einde van Bhaalu

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Spijtige zaak maar men gaat de uitspraak bij Bhaalu onderzoeken en hopelijk vinden ze nog een uitweg om toch door te gaan.

        @Stefan_C
        Waarom zou dat niet legaal klinken?
        Je moet een geldig TV abo hebben (ze vragen dan ook je factuur door te mailen) en aangezien je het recht op thuiscopie hebt mag je perfect al je zenders opnemen om later te bekijken. Dit is exact wat je met Bhaalu doet, het enige verschil is dat je niet opneemt op je eigen recorder maar in "the cloud". Anderen kunnen niet naar jouw opnames kijken en omgekeerd kan jij ook niet naar de opnames van anderen kijken.

        De Vlaamse zenders vinden dat hun rechten geschonden worden maar ik zie bij het digitale aanbod eigenlijk alleen het inkrimpen van het recht van de consument op de thuiscopie. Waar men vroeger een programma op video opnam en op een andere TV kon bekijken wordt dit nu onmogelijk gemaakt (je digibox meenemen naar je buitenverblijf in de Ardennen om daar opnames te bekijken gaat niet).
        In de VS heeft een soortgelijke dienst wel gelijk gekregen van een rechter en in een ander proces gaf een Limburgse rechter Bhaalu ook gelijk.

        De wetgeving loopt gewoon hopeloos achter op de technologische vooruitgang en op deze manier worden innovatie weer de kop ingedrukt. Mocht dit definitief het einde betekenen van Bhaalu ga ik dat zeker hard missen want het gebruiksgemak is een verademing.
        Je kan het omgekeerd ook zien, als een beveiliging van de kopie:

        In je voorbeeld met de videoband is het zo dat je die kon doorgeven aan iedereen, zodat het geen "thuiskopie" meer is, maar een uitwisselkopie. Hier heeft de technologische vooruitgang, dmv de digibox, en stokje voor gestoken.

        Comment


        • #5
          Re: Het einde van Bhaalu

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Spijtige zaak maar men gaat de uitspraak bij Bhaalu onderzoeken en hopelijk vinden ze nog een uitweg om toch door te gaan.

          @Stefan_C
          Waarom zou dat niet legaal klinken?
          Je moet een geldig TV abo hebben (ze vragen dan ook je factuur door te mailen) en aangezien je het recht op thuiscopie hebt mag je perfect al je zenders opnemen om later te bekijken. Dit is exact wat je met Bhaalu doet, het enige verschil is dat je niet opneemt op je eigen recorder maar in "the cloud". Anderen kunnen niet naar jouw opnames kijken en omgekeerd kan jij ook niet naar de opnames van anderen kijken.

          De Vlaamse zenders vinden dat hun rechten geschonden worden maar ik zie bij het digitale aanbod eigenlijk alleen het inkrimpen van het recht van de consument op de thuiscopie. Waar men vroeger een programma op video opnam en op een andere TV kon bekijken wordt dit nu onmogelijk gemaakt (je digibox meenemen naar je buitenverblijf in de Ardennen om daar opnames te bekijken gaat niet).
          In de VS heeft een soortgelijke dienst wel gelijk gekregen van een rechter en in een ander proces gaf een Limburgse rechter Bhaalu ook gelijk.

          De wetgeving loopt gewoon hopeloos achter op de technologische vooruitgang en op deze manier worden innovatie weer de kop ingedrukt. Mocht dit definitief het einde betekenen van Bhaalu ga ik dat zeker hard missen want het gebruiksgemak is een verademing.
          Blauwe politiek, Maurice
          Bhaalu = ook werkgelegenheid he maar mag nu niet.
          (sorry voor de afwijk)
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Het einde van Bhaalu

            It ain't over 'till the fat lady (elke vergelijking met bestaande personen is volledig toevallig) sings.

            Bhaalu in beroep.

            Ondertussen gaat de stekker er waarschijnlijk binnen de 30 dagen uit (om de dwangsommen te vermijden).

            Voorspelling: Er komt een overeenkomst met de zenders, Bhaalu gaat €€€ betalen om de opnames verder mogelijk te maken, er komen restricties op wat en hoe lang je iets mag bekijken en het zal duurder worden dan Stevie... (Eens er genoeg kan aan verdiend worden wordt het ineens echt legaal)
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Het einde van Bhaalu

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              @Stefan_C
              Waarom zou dat niet legaal klinken?
              hij deed het iets minder legaal klinken dan wat ik nu lees hoe het werkelijk functioneert, dus mijn opmerking was gebaseerd op een foute beschrijving van die collega :-)
              bij deze mag je ze dus vergeten :-)

              Comment

              Working...
              X