Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 mm en AI SERVO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 mm en AI SERVO

    Ik had gisteren problemen om een vliegende roofvogel in mijn zoeker scherp te krijgen op AI SERVO mode.
    De lens stond op 300 mm en het middelste focuspunt was gelocked.

    Ik kan het natuurlijk vandaag niet overdoen, maar zou de camera niet beter focussen, wanneer ik die lock op het middelste focuspunt ophef en de camera zelf tussen één van de zeven focuspunten laat kiezen ?
    Immers op 300 mm ben je je vliegend object al snel kwijt als het steeds onder dat ene focuspunt moet zitten.

    Zie ik dit correct of doe ik nog iets anders fundamenteel fout ?

  • #2
    ik zet die atlijd op 7 punts autofocus, je hebt er 7 dus gebruik ze... je kan dat afzetten als je een stilstaand object moet fotograferen, voor de rest, zou ik het 7 punts opzetten

    Comment


    • #3
      Ik heb hem meestal in 7 ...behalve bij actieshots, want anders mist hij er al eens eentje! Dus je keuze "center spot" is IMHO OK...

      En de 100-400 zou minstens even snel moeten zijn qua AF als mijn 35-350. Waarschijnlijk sneller ...dus daar zit hem het probleem ook niet.

      Volgens mij ligt de problemen bij AI servo zélf; allemaal tof, die modus ...voor bewegende objecten die "traag genoeg" zijn (lees; waarbij de cam kan berekenen in welke richting je subject beweegt, en waarbij hij de tijd krijgt om te herfocussen).

      Ikzelf heb AI Servo getest met de remote-plug trick (truukje om hem in AI servo te HOUDEN, was nodig op de 300D toen want firmware hack bestond nog niet), op een motorcross. En de resultaten vielen tegen. Wat ik nu doe; de laatste firmware geïnstalleerd (zo kan ik ook continu de mode kiezen ZONDER dat de 300D zelf kiest; éénmaal op "<" drukken - naast "OK" button - en hij staat in "One Shot" ). En dan maar richten en afdrukken zonder nadenken. Met een snelle lens zoals de mijne (en de jouwe, by the way) geeft dat (ik zweer het je) méér dan 95% spot-on shots.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Bedankt voor jullie (verschillende ) reply's.
        Ik denk dat ik de 7 punts AF toch eens ga proberen: de roofvogel vloog immers aan een bijna-constante afstand tot mijn lens; maar het vergt enige oefening om dat beest constant in je zoeker te krijgen, laat staan op het centrale focuspunt.
        Of zou ik toch maar onze wagen verkopen om een 2.8 prime aan te schaffen ?

        Comment


        • #5
          Als de afstand groot genoeg is, zet dan het schakelaartje van de lens op 6,5m-oneindig. Dan gaat het scherpstellen veel sneller.
          Als je die AI-servo wil gebruiken, dan kan je ook de "sport" stand inschakelen. Maar spijtig genoeg heb je dan geen controle op iso, sluitertijd en diafragma. Je toestel staat dan op iso 400, het diafragma op 7,1 en de snelst mogelijke sluitertijd, afhankelijk van de hoeveelheid licht.

          En vergeet bij dat soort foto's niet de "stabilizer mode" schakelaar op stand 2 te zetten. Die dient voor "panning" foto's.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Originally posted by CAN10NE
            Ik had gisteren problemen om een vliegende roofvogel in mijn zoeker scherp te krijgen op AI SERVO mode.
            De lens stond op 300 mm en het middelste focuspunt was gelocked.

            Ik kan het natuurlijk vandaag niet overdoen, maar zou de camera niet beter focussen, wanneer ik die lock op het middelste focuspunt ophef en de camera zelf tussen één van de zeven focuspunten laat kiezen ?
            Immers op 300 mm ben je je vliegend object al snel kwijt als het steeds onder dat ene focuspunt moet zitten.

            Zie ik dit correct of doe ik nog iets anders fundamenteel fout ?
            daarvoor heeft Canon een 1D op de markt. De lens is snel genoeg, maar de autofocus van de 10D is gewoon goed, bruikbaar in dagelijks werk, maar voor hoge snelhied / precisie is de 1D de oplossing.

            Comment


            • #7
              Dan toch maar mijn wagen verkopen...

              Comment


              • #8


                En vergeet bij dat soort foto's niet de "stabilizer mode" schakelaar op stand 2 te zetten. Die dient voor "panning" foto's.

                Wat is die mode? Ik heb ook een 300D maar voor mij is dit nieuw!!

                Robbert
                EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Robbert


                  En vergeet bij dat soort foto's niet de "stabilizer mode" schakelaar op stand 2 te zetten. Die dient voor "panning" foto's.

                  Wat is die mode? Ik heb ook een 300D maar voor mij is dit nieuw!!

                  Robbert
                  Dat schakelaartje zit bij een 100-400L IS op de lens, dus niet op de body
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X