Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser

    Met mijn camera en lens kan ik vrij leuke buitenplaatjes schieten. Enkel binnen lukt dit (nog?) niet zoals het zou moeten. Vorige week was ik op het huwelijk van een tante van mij en ook daar zijn de indoorfoto's niet fantastisch (véél rode ogen enzo).

    Nu zag ik dat de beroepsfotograaf die aanwezig was een aparte flitser op zijn camera had.

    Zou dit eventueel een optie kunnen zijn om ook de kwaliteit van mijn foto's te beteren?

    Iemand tips?

    (Camera: Nikon D3000 + Objectief: Nikkor 70-300VR)

  • #2
    Re: Flitser

    Voor je eerste flits koop je best een merkeigen versie met TTL.
    simpel gezegd, je flits zal dan automatisch de sterkte van de flitskracht instellen naar gelang je onderwerp en afstand tot je onderwerp.
    Dat werkt zeer goed.

    MAAR...
    Ik zie ook dat je een telelens hebt en die is niet ideaal voor gebruik in huis.
    Je zou dan ook moeten investeren in een lens.
    Daar is veel keuze in merken en ranges.
    Bv: een 24-70 f2.8 is veel gebruikt voor reportage in huis, recepties etc etc maar er zijn massas veel ander merken en modellen die in die buurt zitten en die ook goed zijn. Daar moet je een beetje kopen in functie van je budget ook.

    DIE combinatie zal je zeker na wat oefenen geslaagde fotos laten nemen.

    Comment


    • #3
      Re: Flitser

      Ik had bij de lens inderdaad niet stilgestaan. Ik heb zelf ook nog een 18-55mm liggen maar ook deze is niet ideaal dan waarschijnlijk? Ik had eigenlijk niet gepland om ook heel veel uit te geven aan een nieuwe lens dus ga maar eens de 2e handsmarkt op kijken! Meer voorbeelden van lenzen zijn steeds welkom!

      Comment


      • #4
        Re: Flitser

        Oorspronkelijk geplaatst door hobbypaardefotograaf Bekijk bericht
        ........de indoorfoto's niet fantastisch (véél rode ogen enzo).
        gevonden:
        Oplossing

        Zet de camera-instelling op "rode ogen reductie".
        Met deze instelling geeft de flitser een voorflits, vlak voordat de hoofdflits afgaat.
        De pupil van het oog wordt dan ook kleiner voordat de hoofdflits de retina vastlegt.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Flitser

          Oorspronkelijk geplaatst door hobbypaardefotograaf Bekijk bericht
          Ik heb zelf ook nog een 18-55mm liggen maar ook deze is niet ideaal dan waarschijnlijk?
          Dat gaat zeker lukken. Je mag natuurlijk een betere lens kopen, maar het is zeker geen noodzaak
          Waar je met die 70-300 wellicht beter rechtstreeks kan flitsen als de afstand wat groter wordt, kan je met de 18-55 de externe flitser met de kop naar boven gericht fotograferen om een veel betere lichtverstrooiing te krijgen. Dat gaat natuurlijk het best met een (min of meer) wit plafond. Neem dus zeker een model flitser waarvan de kop in alle richtingen gedraaid kan worden.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Flitser

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Dat gaat natuurlijk het best met een (min of meer) wit plafond.
            de mijne heeft zo'n wit reflectorplaatje die je kan gebruiken als de kop omhoog staat, heeft ook al dienst gedaan op een feestzaal in een gerenoveerde oude schuur (met hoog en donker plafond).

            Comment


            • #7
              Re: Flitser

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              de mijne heeft zo'n wit reflectorplaatje die je kan gebruiken als de kop omhoog staat, heeft ook al dienst gedaan op een feestzaal in een gerenoveerde oude schuur (met hoog en donker plafond).
              Inderdaad, bij gebrek aan geschikt plafond
              Ook omnibounce of gelijkaardige diffuser kan al een groot verschil maken.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Flitser

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                gevonden:
                Oplossing

                Zet de camera-instelling op "rode ogen reductie".
                Met deze instelling geeft de flitser een voorflits, vlak voordat de hoofdflits afgaat.
                De pupil van het oog wordt dan ook kleiner voordat de hoofdflits de retina vastlegt.
                grt,bouk.
                en met gevolg van zo'n voorflits dat iedereen ofwel zijn ogen dichtknijpt, wegdraait en onnatuurlijke houding aanneemt
                heel goede raad dat je geeft (not)
                hou je maar bij wolken fotograferen ,die knijpen hun ogen niet dicht bij een voorflits

                Comment


                • #9
                  Re: Flitser

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Dat gaat zeker lukken. Je mag natuurlijk een betere lens kopen, maar het is zeker geen noodzaak
                  Waar je met die 70-300 wellicht beter rechtstreeks kan flitsen als de afstand wat groter wordt, kan je met de 18-55 de externe flitser met de kop naar boven gericht fotograferen om een veel betere lichtverstrooiing te krijgen. Dat gaat natuurlijk het best met een (min of meer) wit plafond. Neem dus zeker een model flitser waarvan de kop in alle richtingen gedraaid kan worden.
                  Ik sluit me hier bij aan
                  neem bijvoorbeeld een SB700 flits of een van een thirth party (sigma, ...) wel zien dat dit een Nikon versie is zodat je TTL ondersteuning hebt
                  dit is zeker handig voor als beginner

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitser

                    leuk is ook als je de flitser off-camera kan bedienen
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment

                    Working...
                    X