Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T1 en Sport?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-T1 en Sport?

    Hallo allemaal,

    Mijn fotografie is over de laatste jaren serieus anders geworden en ik zou dus van systeem willen veranderen.

    Maar regelmatig neem ik foto's van mijn zoon die voetbal speelt en dat zou zeker ook nog goed moeten lukken. Momenteel doe ik dit met een 5DII die alhoewel ook geen sportcamera dit meer dan behoorlijk doet. Maar of de fuji dit kan??? Als iemand weet waar ik een camera wat uitgebreider kan testen(lees meenemen naar een wedstrijd) dat zou ook leuk zijn maar dat zal nog steeds wel niet echt mogelijk zijn he :-)

    Dus laat maar weten wat jullie ervaringen zijn en met welke lenzen. Die weather sealing op de 18-135 zie ik ook wel zitten maar lenzen met dergelijk bereik vallen in de praktijk nogal eens tegen. Te traag qua diafragma en autofocus en beeldkwaliteit niet top. Diafragma hier ken ik natuurlijk en tja dat zal meestal wel lukken behalve binnen natuurlijk. (alhoewel vandaag de meeste foto's aan f2.8....)

    De 27mm pancake in combinatie met X-1M moet ik dan ook zeker hebben lijkt mij ook top.

    Dus graag wat gebruikservaringen, ik heb er hier al wel wat gevonden maar nog niets ivm sport. (misschien niet goed genoeg gezocht.....)

    Groetjes

  • #2
    Re: Fuji X-T1 en Sport?

    Voor sport zou ik hem persoonlijk niet aanraden, daar vind ik hem nog steeds te traag voor. Mss dat met de XF50-140 F2.8 die eraan komt binnenkort dit een betere combinatie gaat zijn voor sportfotografie.
    BD2718BE - Fuji addict

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-T1 en Sport?

      Traag met diafragma is wel logisch, F/3.5-5.6. AF en optisch voor het normale gebruik is uitstekend. Voor sportopname is een snellere lens natuurlijk altijd aan te bevelen. Ik denk en overal te lezen op diverse forums dat de complexiteit van de AF instellingen van deze camera meer het probleem is. Als je van de camera het AF gebeuren goed onder de knie hebt kun je er prachtige sport opnames mee maken. Voorbeelden genoeg te vinden op diverse forums.
      "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-T1 en Sport?

        Bedankt voor je antwoord Robin.

        Nu wil ik toch even vermelden dat ik niet een sportcamera verwacht. Dan kocht ik gewoon de canon 7d II.

        Het is gewoon dat ik wel verwacht dat het behoorlijk gaat en dat de focus kan tracken ( wat denk ik wel zal lukken) maar hoe zit het dan bij sporten waar regelmatig iets tussen het beeld door komt. Verliest hij dan focus altijd? En hoe snel heeft hij die terug.

        Voor de rest lijkt dit mij een hele goeie camera die doet wat ik nu moet hebben. Maar als ik dit koop zou ik dan wel teleurgesteld zijn indien ik geen behoorlijke foto's meer zou kunnen maken van de voetbal van mijn zoon. Maar dat is dan ook de enige sport die ik fotografeer. Dus een echte sportcamera moet ik niet hebben en die 8 fps is al beter dan wat ik nu heb.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-T1 en Sport?

          Sorry dubbele post
          Last edited by Kevlar; 3 november 2014, 10:04. Reden: Verwijderen dubbel post

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-T1 en Sport?

            Hallo Kevlar,

            U zou 'm een weekend kunnen gaan huren, bijvoorbeeld bij de Firma Grobet in Antwerpen.
            Ik zit met dezelfde twijfel, de Fuji of wachten op de opvolger van de Sony A7. Begin 2015.
            Dat huren heb ik in alle waarschijnlijkheid ook nog op het program staan.

            Adrie

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-T1 en Sport?

              Bedankt voor de tip.

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-T1 en Sport?

                Ik denk dat ik er ook eens eentje ga proberen te huren.
                Voor mij is Art&Craft niet zo ver, maar ik heb er nog nooit gekocht en weet ook niet of ze dit soort materiaal verhuren.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-T1 en Sport?

                  bij a&c is het enkel nikon denk ik....
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-T1 en Sport?

                    Hallo,

                    Ik heb nu zo'n 5 maanden ervaring met mijn 3 Fuji's en de enige manier om te ondervinden of dit type camera jou en je soort fotografie ligt is hem zelf eens uitproberen ...
                    Wat voor de ene een fantastische camera is, kan voor de andere een teleurstelling zijn.
                    Voor mij zijn de Fuji's in elk geval zeker geen teleurstelling.

                    Dus testen maar en laat hier je bevindingen weten. Soms kan een kleine instelling aanpassen het verschil maken tussen tevreden en ontevreden ...

                    Succes!
                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-T1 en Sport?

                      Bedankt Jaja, ik had natuurlijk al enkele andere post van jou omtrent de x-t1 gezien. En al sinds het begin van BD nu al,heel lang geleden heb ik veel respect voor jouw mening. Ik had toen wel andere naam maar dat heeft geen belang.

                      Heb vandaag een klein beetje met het toestel kunnen spelen en ja het lijkt mij echt wel wat, spijtig genoeg geen eigen SD kaart mee maar dat komt nog wel. En ja het lijkt me echt iets voor mij alleen zit ik met dat voetbal probleem he..... Het zou echt zonde zijn moest dat niet meer lukken en dan zou ik toch weer op zoek gaan naar iets anders. Wat mij ook opviel was dat de EVF eenmaal de buffer vol is ook niet meer kan volgen. Hoeveel dat mij zou storen weet ik ook nog niet. Komen jullie dat in de praktijk vaak tegen?

                      En bij deze testjes heb je natuurlijk ook nog altijd dat je de camera nog niet kent he, dat heeft ook nog invloed op de resultaten.
                      Ik ben er dus nog niet uit en tja mijn apparatuur nu doet alles beter dan ik nodig heb enkel past het niet echt meer in mijn gebruik ervan..... Sowieso als ik switch zal het met een klein hartje zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-T1 en Sport?

                        Kevlar,

                        Als Hasselt niet te ver is, dan wil ik nog wel eens met je op stap gaan en pakken we elk wel een verschillende Fuji ...
                        De voetbalploeg van Hasselt speelt wel niet (meer) in eerste klasse hé

                        Hier een link naar iemand die er motorraces mee fotografeert:
                        http://www.fujixspot.com/showthread.php?t=3994

                        Jaja

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Bedankt Jaja, ik had natuurlijk al enkele andere post van jou omtrent de x-t1 gezien. En al sinds het begin van BD nu al,heel lang geleden heb ik veel respect voor jouw mening. Ik had toen wel andere naam maar dat heeft geen belang.

                        Heb vandaag een klein beetje met het toestel kunnen spelen en ja het lijkt mij echt wel wat, spijtig genoeg geen eigen SD kaart mee maar dat komt nog wel. En ja het lijkt me echt iets voor mij alleen zit ik met dat voetbal probleem he..... Het zou echt zonde zijn moest dat niet meer lukken en dan zou ik toch weer op zoek gaan naar iets anders. Wat mij ook opviel was dat de EVF eenmaal de buffer vol is ook niet meer kan volgen. Hoeveel dat mij zou storen weet ik ook nog niet. Komen jullie dat in de praktijk vaak tegen?

                        En bij deze testjes heb je natuurlijk ook nog altijd dat je de camera nog niet kent he, dat heeft ook nog invloed op de resultaten.
                        Ik ben er dus nog niet uit en tja mijn apparatuur nu doet alles beter dan ik nodig heb enkel past het niet echt meer in mijn gebruik ervan..... Sowieso als ik switch zal het met een klein hartje zijn.
                        Last edited by jaja; 4 november 2014, 23:09.
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-T1 en Sport?

                          Bedankt voor het aanbod Jaja. Misschien neem ik wel eens contact met je op hiervoor. En eerste klasse is niet nodig hoor daar speelt mijn zoon nog niet in.........

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-T1 en Sport?

                            Hoi,

                            zojuist in een goede fotozaak in mijn buurt de X-T1 in combinatie met de nieuwe XF 18-135 lens geprobeerd.
                            Alles kersvers uit de doos.
                            De enige verandering aan instelling die ik gedaan heb ik "high performance" aanzetten.
                            Voor mij valt de Fuji helaas af...
                            De AF van mijn OM-D E-M5 deed het beter en sneller daarbinnen.
                            Ik ga voor de E-M1 als opvolger...

                            Adrie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-T1 en Sport?

                              Persoonlijk vermoed ik ook dat als je een systeemcamera wilt, die ook snel focust, de e-m1 een betere keuze is.
                              Interessant artikel : http://photographylife.com/reviews/olympus-om-d-e-m1

                              Vorige week ook nog ergens een artikel gelezen waarbij ze de X-T1 vergeleken met de E-M1, en ze kwamen eigenlijk tot dezelfde conclusie. Fuji iets betere beeldkwaliteit, toch in de hogere iso's, maar op het vlak van autofocus, presteerde de E-M1 beter.
                              Beide knappe toestelletjes, zowel technisch als qua uitvoering, met beide hun voordelen.
                              Voordeel van de Olympus vind ik

                              - de ingebouwde en blijkbaar heel efficiënte beeldstabilisatie
                              - de objectieven van Olympus zijn ook compact. Ik zie soms wel mirrorless camera's die wel compact zijn, maar de lensen dat al veel minder zijn. Dan vraag ik me af wat nog het voordeel is.
                              - uitgebreide set van objectieven, die ook een heel degelijke reputatie hebben (en dus allemaal gestabiliseerd zijn)
                              - weathersealed, en het verleden heeft al bewezen dat dit voor Olympus geen loze claim is

                              Maar de X-T1 is natuurlijk ook een hele fijne camera, met een schitterende beeldkwaliteit, hier op het forum al voldoende aangehaald. En afhankelijk hoe je uw setje samenstelt, kan deze goedkoper uitkomen dan de E-M1.
                              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                              Comment

                              Working...
                              X