Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

    Ik heb de aankoop om een nieuwe 27” monitor nog even uitgesteld, waarbij ik in eerste instantie aan deze nieuwe Dell u2713H dacht.
    Omdat ik als hobby-fotograaf toch nog met de enkele vragen zit, zoals in welke mate het belangrijk is om nu een Adobe RGB 10-bits scherm aan te kopen.

    Mezelf kennende liggen de eisen op schermkeuze en afscheid nemende van een Dell u2711 redelijk hoog en daar bedoel ik vooral mee, dat ik me kan ergeren aan zaken zoals, backlight bleeding, kleuruniformiteit, enz…

    Is het nu echt nodig om als hobby-fotograaf je Raw-opnamen steeds in Adobe RGB te schieten? Om deze dan vervolgens en hoe kan het ook anders op een Adobe RGB 10-bits scherm te kunnen bewerken?
    Een vraag die ik me dus al een geruime tijd stel en waarbij ik steeds het gevoel heb om belangrijke informatie te verliezen wanneer ik voor sRGB zou kiezen.

    Net zoals ik zijn er toch een heleboel Mac-gebruikers die fotobewerking doen op een iMac, waarvan het iMac-scherm sRGB is en de kleuren helaas steeds moesten gekalibreerd worden? De laatste 5K iMac met retina scherm zou uit de doos gelukkig hierin al een heel stuk beter zijn.

    Als Mac-gebruiker wil ik de monitor kunnen aansluiten via displayport.
    Ofwel ga ik voor deze Dell u2713H (Adobe RGB) of Dell u2713HM (sRGB)
    Last edited by Moris; 2 november 2014, 20:04.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

    Moderator Note: Verplaatst van de praatcafé (Chit & chat) naar "Accessoires".
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

      Moris, ik heb geen zinvolle antwoorden
      De dure schermen van Eizo zijn nog steeds toppie.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

        Hmmm, Eizo gaat me in de hobby net te ver.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

          als je in raw schiet maakt het toch niet uit of er srgb of adobergb gekozen zijn, in een raw zit alle beeldinformatie, is enkel hoe je ze na bewerking opslaat toch??
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

            Inderdaad
            Het kleurprofiel wordt immers in de Raw-converter gekozen in welk kleurenprofiel je de foto verder wenst te bewerken en exporteren.
            Daarom is de vraag hier of een aankoop van een Adobe RGB monitor, wel zinvol is voor hobby gebruik?
            Indien ja, dan converteer je de Raw-bestanden naar Adobe RGB!
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

              is ook enkel zinvol als je afdrukcentrale/printer adobe RGB af kan drukken
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                Wij laten zelden foto's afdrukken.
                Een enkele keer gebeurd het wel eens en wanneer de foto echt de moeite waard is om deze in een groot canvas te laten afdrukken.
                De meest genomen foto's worden online en onderling via usb-stick met familie/vrienden gedeeld.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                  Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                  Wij laten zelden foto's afdrukken.
                  Een enkele keer gebeurd het wel eens en wanneer de foto echt de moeite waard is om deze in een groot canvas te laten afdrukken.
                  De meest genomen foto's worden online en onderling via usb-stick met familie/vrienden gedeeld.
                  Voor web is sRGB genoeg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                    Klopt het dat alle iMac alsook de retina iMac sRGB schermen zijn? Dan wordt er in de grafische sector toch weinig met Adobe RGB gewerkt?
                    Sony A7 mkIII
                    Is all I need :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Voor web is sRGB genoeg.
                      Ben ik 120% mee eens.
                      Ze hebben ook iets meer helderheid
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                        Klopt het dat alle iMac alsook de retina iMac sRGB schermen zijn? Dan wordt er in de grafische sector toch weinig met Adobe RGB gewerkt?
                        Vergis je niet
                        't Is al een tijdje geleden maar ik heb het gezien bij Haletra (Houthalen).
                        Ik zag hun opmaak (Apple) en het eindresultaat.
                        MAAR je hebt een punt omdat ik niet weet of ze wel Adobe RGB gebruikt hebben
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                          Ik kan verkeerd zijn, maar krijg zo een beetje de indruk dat de meeste hobby-fotograven het beste af zijn met een goed sRGB-scherm.
                          En hierdoor ook tegen veel minder problemen aanlopen.

                          Zelf ben ik aan het kijken naar deze deze Dell u2713H (Adobe RGB) of Dell u2713HM (sRGB).
                          Het verschil tussen beide schermen is gemiddeld een +/- €200 in het voordeel van een sRGB scherm.
                          Daarbij heb je bij de sRGB IPS schermen ook een veel groter aanbod, waaronder

                          Asus, LG, Samsung, enz.....
                          Sony A7 mkIII
                          Is all I need :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                            Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                            Ik kan verkeerd zijn, maar krijg zo een beetje de indruk dat de meeste hobby-fotograven het beste af zijn met een goed sRGB-scherm.
                            En hierdoor ook tegen veel minder problemen aanlopen.

                            Zelf ben ik aan het kijken naar deze deze Dell u2713H (Adobe RGB) of Dell u2713HM (sRGB).
                            Het verschil tussen beide schermen is gemiddeld een +/- €200 in het voordeel van een sRGB scherm.
                            Daarbij heb je bij de sRGB IPS schermen ook een veel groter aanbod, waaronder

                            Asus, LG, Samsung, enz.....
                            Een betere zo niet de beste site voor antwoorden (en testen):
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop monitor: sRGB of ADOBE 10-bits

                              Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                              Wij laten zelden foto's afdrukken.
                              Een enkele keer gebeurd het wel eens en wanneer de foto echt de moeite waard is om deze in een groot canvas te laten afdrukken.
                              De meest genomen foto's worden online en onderling via usb-stick met familie/vrienden gedeeld.
                              Dan maakt het niets uit: of hebben al je fam/vrienden een dure en goed ingestelde monitor.

                              Comment

                              Working...
                              X