Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte lucht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witte lucht

    Hallo.

    Ik heb hier eens een vraagje, ik ben gisten eens naar kasteel van Kruibeke geweest en heb daar wat foto's genomen, maar die zijn volledig de mist ingegaan.
    Kasteel staat er mooi op maar de lucht is overbelicht, focus mij op iets lichter dan is hij onderbelicht,ik weet niet wat ik verkeerd doe,het was een mooie blauwe lucht, heb van alles al geprobeerd maar niks helpte, juist hetzelfde eergisteren in Mechelen.
    Kan mij iemand mij eens vertellen wat ik kan doen omdat te vermijden.
    Is genomen op statief, exif zit in de foto.

    Grts S.

    Hier een voorbeeldje van.

  • #2
    Re: Witte lucht

    Klassiek probleem. Fotografische oplossing: ander tijdstip (=fotogenieker lucht) afwachten. Of een filter gebruiken.
    Of AEB (bracketing) toepassen en achteraf in postprocessing de foto's samenvoegen. Google eens op Photomatix.
    Tenslotte is het softwarematig mogeijk de lucht te vervangen, of misschien zelfs, als je nog detail in je lucht hebt (RAW schieten?), via bv Lightroom een gradiële filter te plaatsen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Witte lucht

      Ik heb er met bracketing en zo bewerkt met photomatix hdr en dat is nog een oplossing ofwel zoals je zegt op een later tijdstip.
      Grts

      Comment


      • #4
        Re: Witte lucht

        ofwel fotograferen met gradueel grijsfilters, de zachte versie, dit samen met zacht licht of bracketing en je kan al veel meer....
        op mijn flickr-account heb ik ook zo een paar kastelen gedaan...
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Witte lucht

          heel simpel....
          je hebt tè lang belicht en waarom hier onderbelichten..?
          warom een F16 en een time van een 20ste voor dit shot...?
          als je dit neemt met een F10 had je een mooie lucht gehad.
          mijn luchten zijn altijd mooi blauw als ze er zijn natuurlijk.
          maar pas mijn sluitertijd ook aan en ga nooit onder een 200ste, wel hoger en het diafragma nooit hoger dan F11.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Witte lucht

            Hoeveel foto' neem je dan in AEB?

            Comment


            • #7
              Re: Witte lucht

              Voor deze zijn drie voldoende.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Witte lucht

                Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                Hoeveel foto' neem je dan in AEB?
                gebruik ik niet.
                gewoon 1 opname zie:
                Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..

                of op mijn site.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Witte lucht

                  Ik heb vanalles geprobeerd Bouk, op f8,f11,f16 zelfs op spotmeting, ik kwam niks goed uit, das de beste wat ik heb en op 20sec was omdat ik met zo laag mogelijk iso wil werken, dat is ook de reden met statief.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witte lucht

                    Voor AEB gebruik je ook een statief.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witte lucht

                      je schrijft, het was een mooie blauwe lucht..
                      waar stond de zon.
                      opname is laat in de middag genomen.
                      zie ook geen schaduwen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witte lucht

                        Je foto is gemaakt om 17.36u. (volgens exif) . Het blauwe uurtje in kruibeke was op 1 november tussen 17.16 en 17.56u. Daar is jammer genoeg weinig van te merken in je foto . Het kan ook zijn dat de tijd niet correct staat in je toestel en dan heeft dit gedeelte van de comment totaal geen waarde. (zomertijd/wintertijd)??
                        Fotografeer je in RAW ? Dan kan je uit deze opname toch heel wat halen, zie voorbeeld vertrekkende van je jpg.



                        - gewoon door de hoge lichten te verminderen .

                        Hoe kan je dit nu bij opname verbeteren:
                        -meet het licht van de lucht
                        -meet het licht van het kasteel
                        Neem hiervan het gemiddelde en stel dit in op je camera.
                        Is het contrastverschil tussen beide niet te groot krijg je dit in postprocessing perfect.
                        Is het verschil veel te groot, dan wachten tot de lichtintensiteit van de lucht bijna samenvalt met het gebouw.
                        Of...... deze opname maken in de ochtend, dan heb je de zon in de rug.
                        hopelijk heb je hier iets aan.

                        groeten,

                        Stefan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Witte lucht

                          Dank je Beeldmakker en ja hoor, ik neem mijn foto's altijd in RAW.
                          Hier stond de zon achter het kasteel, maar ik heb er ook met de zon achter mee en juist hetzelfde resultaat hoor.

                          Grts S.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witte lucht

                            De uitleg is vrij simpel hoor, het verschil in intensiteit, helderheid tussen lucht en kasteel zijn gewoon te hoog om deftig door je sensor vastgelegd te worden. Nu moet je dus kiezen, ofwel kasteel mooi belichten (lucht wordt wit) ofwel lucht mooi laten uitkomen (kasteel wordt donker). Maar je kan spelen. de optie is dus om met een filter de lucht donkerder te maken (maar geen rechte horizon dus moeilijk toepasbaar) of het kasteel meer licht geven (inflitsen, ook moeilijk toepasbaar vrees ik ) Voor de analoge onder ons, ikke, stopt het eigenlijk hier. (hoewel ik een gemiddelde meting zou nemen en in de doka met tegenhouden en doordrukken nog wel een eind zou raken.)
                            Maar jij hebt de macht van de digitale fotografie in RAW fotograferen is al een dikke hier kan je in nabewerking nog een heel deel stops opnieuw winnen, de verschillen tussen lucht en kasteel dus eigenlijk kleiner maken. Of zoals je hierboven ziet, zelfs uit de jpg is softwarematig nog een hele hoop informatie te halen. Je moet gewoon zien dat je niet dezelfde "behandeling" geeft aan de hooglichten en de rest!
                            In deze foto denk ik dat RAW en software zeker aan te raden is tegenover aanpassingen tijdens de opname (filters, flits...) Hoewel ik vermoed dat een polarisatiefilter al iets kan helpen voor het blauw in de lucht.
                            Voor de rest maakt het weinig uit of je werkt met f16 of f2.8 of 1/10 of 1/200 Het verschil tussen lucht en kasteel veranderd er niet door. Wat niet wegneemt dat het uitzicht van je foto zal veranderen bij gebruik van andere instellingen. (als je natuurlijk niet gaat overbelichten of onderbelichten.)

                            Tom
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Witte lucht

                              hier is tè lang belicht tegen het lichtbron in, 1/20.
                              en dan nog onderbelicht ook.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X