Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plamuren en schilderen draaibankje.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Plamuren en schilderen draaibankje.

    Ik heb een ander draaibankje gekocht, mechanisch perfect in orde, meetstatus 0,005 mm correct.

    Voor de kenners, Hembrug ergonomic 36 snelheden (18 tot 3550 rpm) weegt 1177 Kg met vier soorten klauwplaten

    en 53 spanbussen (1 tot en met 27mm opgaand per 0,5mm) en kast met alle toebehoren.

    Nu wil ik deze nog wat plamuren en schilderen, vraag is welk plamuur neem ik het best ?
    Autoplamuur of bestaat er iets dat sterker is?
    Graag tips.

    Hierbij een paar foto's van het machientje waar het over gaat.






  • #2
    Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

    Mooi ding, ik ben jaloers. Maar ik krijg dat toch niet binnen in mijn piepklein atelier.

    Zelf zou ik daar eigenlijk niet aankomen. Probleem is dat er waarschijnlijk zoveel snij- en smeerolie overal op en inzit dat plamuur en verf niet gaat houden zonder dat je dat helemaal demonteert om het grondig te kunnen reinigen.

    Comment


    • #3
      Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

      Hier ook niet super groot hoor Spanik, 6m X 3,5m zal daarom de gereedschapskast op wielen zetten.

      Comment


      • #4
        Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

        Heb zo'n 2.5x2.5...

        Maar zie ik dat nu goed dat het bed niet horizontaal is? Of is dat een illusie door de foto?

        Comment


        • #5
          Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Heb zo'n 2.5x2.5...

          Maar zie ik dat nu goed dat het bed niet horizontaal is? Of is dat een illusie door de foto?
          Inderdaad Spanic,bed ligt onder een hoek van 20 à 25° schat ik, en typisch voor die Hembrug Ergonomic, voordeel een zeer goed zicht op je werkstuk en de wagen staat steeds spelingsvrij, kostprijs van die bankjes was er ook naar, 1987 Philips kelder Eindhoven 1,2 miljoen Bef. Niet normaal, maar nu ook nog zeer gegeerd, een mooie gereviseerde gaat nog steeds 12.000 á 14.000 € bij machinehandelaars zoek maar eens op.
          Ik denk dat Hembrug samen met de Zwitserse Kern en Weiler veruit de duurste precisie draaibankjes zijn die er bestaan, Weiler
          is ook zeer goed in deze klasse, maar is dan weer gebouwd op een zwaar plaatstalen onderstel, terwijl Hembrug en Kern een onderstel hebben volledig
          uit gietijzer vandaar dat die kleine Hembrug Ergonomic 1.177 Kg weegt.

          Hier een filmpje van een Nederlandse firma die tweedehandsmachines verkoopt https://www.youtube.com/watch?v=_YtZC4inmro
          En hier een voorbeeld van wat ze voor die dingen durven vragen, printscreen van vermoedelijk dezelfde firma, dat weet ik niet meer.
          Last edited by Guest42; 1 november 2014, 18:12.

          Comment


          • #6
            Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

            En mogen we ook weten wat je daar mee doet?

            Ik heb eigenlijk nog nooit nood gehad aan een zelf gedraaid stuk metaal.

            Comment


            • #7
              Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

              Ik zou die niet schilderen, het is een stuk gereedschap, dat mag er gebruikt uitzien.
              De verf zal er op de plaatsen waar die weg is ook het eerst weer terug af komen als je de draaibank gebruikt.
              Het enige probleem is misschien dat er roest zal komen op de plaatsen waar de verf weg is als je de draaibank te weinig gebruikt (af en toe met olie insmeren helpt daar ook tegen).

              Als je die echt terug "nieuw" wil maken, dan zal je ze toch voor een groot deel moeten demonteren en alle stukken grondig schuren, ontvetten, in de grondverf zetten, en dan een stevige lak over zetten.
              Plamuur zou ik niet gebruiken, dat is het eerste wat los komt als je er met iets tegen stoot.
              Als je een roestwerende grondverf kan vinden met dezelfde kleurcode, dan kan je daarmee de stukken blank metaal bijschilderen met een borsteltje.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                En mogen we ook weten wat je daar mee doet?

                Ik heb eigenlijk nog nooit nood gehad aan een zelf gedraaid stuk metaal.
                -Hij zou hiermee bijvoorbeeld een stukje kunnen draaien zodat ik de 1/4" tot 3/8" aansluiting van mijn Rycote Audio Kit ook rechtstreeks of een standaard statief kan gebruiken.
                -Met zo'n draaibank (en de kennis om het te gebruiken) had ik het verloren asje van de hendel van mijn vorig statief kunnen draaien i.p.v. dat statief weg te gooien.
                -De "scharnieren" van de driepoot van onze muzieklessenaar zijn eigenlijk lange rivetten (made in China...). 'k Zou daar stevige (zelfgedraaide) asjes kunnen in zetten.
                -Mensen die een oldtimer (helicopter, vliegtuig, boot, auto, moto of fiets enz.) koesteren hebben duizenden van die voorbeeldjes (en vraagjes).
                't Zou wel eens kunnen dat demeyereg plotseling heel veel vrienden bijkrijgt.

                PS: @ demeyereg : de hierboven staande voorbeelden zijn al opgelost hoor .
                Last edited by Skitch; 3 november 2014, 20:35.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  En mogen we ook weten wat je daar mee doet?

                  Ik heb eigenlijk nog nooit nood gehad aan een zelf gedraaid stuk metaal.
                  Gewoon wat bezig blijven hé Tommy, oorspronkelijk ben ik van opleiding gereedschaps en matrijzenmaker, dat heb ik ook een jaar of twintig gedaan, daarna nog sporadisch.
                  Mijn bijzonderste bezigheid thuis was tot een paar jaar geleden het ombouwen van camera ruggen van technische en middenformaat naar digitale ruggen en lange manuele objectieven naar een ander soort bajonet, bv. Een 400mm Pentax naar Nikon enz. Ook de Nikon bajonet maakte ik zelf, zo heb ik enkele jaren geleden ook een aantal verloopstukken naar Nikon F gemaakt voor Hans Braakhuis, iets dat nergens op de markt te krijgen was.
                  Nu wil ik mij gaan toeleggen op het bouwen van een 3D freesmachine en extruder, als je dat draaiwerk wil uitbesteden kan dat natuurlijk ook, maar dan is de uitdaging er van af, dan koop je beter meteen zo een freesmachine of extruder, kost amper nog een paar duizend euro.
                  Als je zo gaat denken, heb je helemaal niets van machines nodig, gewoon een hobby als een ander zeker.
                  Ik weet niet of het je ooit is opgevallen dat op sommige terrassen van die aluminium parasol staanders staan met van die armen met een snelkoppeling, was twintig jaar geleden een ontwerp van mijzelf, en daar is een patent op.
                  Zo zijn we met zijn allen wel met iets bezig zeker, en ik hou nu eenmaal van techniek.
                  Last edited by Guest42; 3 november 2014, 21:46.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik zou die niet schilderen, het is een stuk gereedschap, dat mag er gebruikt uitzien.
                    De verf zal er op de plaatsen waar die weg is ook het eerst weer terug af komen als je de draaibank gebruikt.
                    Het enige probleem is misschien dat er roest zal komen op de plaatsen waar de verf weg is als je de draaibank te weinig gebruikt (af en toe met olie insmeren helpt daar ook tegen).

                    Als je die echt terug "nieuw" wil maken, dan zal je ze toch voor een groot deel moeten demonteren en alle stukken grondig schuren, ontvetten, in de grondverf zetten, en dan een stevige lak over zetten.
                    Plamuur zou ik niet gebruiken, dat is het eerste wat los komt als je er met iets tegen stoot.
                    Als je een roestwerende grondverf kan vinden met dezelfde kleurcode, dan kan je daarmee de stukken blank metaal bijschilderen met een borsteltje.
                    Die ruimte staat twintig meter achter ons huis in voorzien van een geïsoleerde spouw en wordt reeds jaren dag en nacht verwarmd of gekoeld met een warmtepomp Bart, staat steeds op 20°C dus zeer droog en niets roest er, dat schilderen is zoals je zegt maar bijzaak, maar het oog wil ook wat hé.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      .
                      't Zou wel eens kunnen dat demeyereg plotseling heel veel vrienden bijkrijgt.
                      Ik heb veel vrienden hoor Skitch, en niet om reden van wat ik voor hun doe, gewoon omdat we het goed met elkaar kunnen vinden en gelijklopende gedachten hebben.
                      En ja, hier heb ik ook enkele goede vrienden gemaakt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ik heb veel vrienden hoor Skitch, en niet om reden van wat ik voor hun doe, gewoon omdat we het goed met elkaar kunnen vinden en gelijklopende gedachten hebben.................................................. .......
                        Dat zijn de echte goede vrienden hé.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Dat zijn de echte goede vrienden hé.
                          Inderdaad Skitch

                          Comment


                          • #14
                            Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                            Geert, waarom ga je dat plamuren, opschuren, nogmaals plamuren weer afschuren en dan eerst een primer erop leggen en dan de eind laag (of twee zelfs)?
                            Zie je het niet zitten om eerst te zandstralen ==> hechtlaag ==> primer ==> opschuren en dan een eind laag?
                            Veel minder werk en beter ook want door het zandstralen is het stuk die je wilt spuiten meteen ook ontvet.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Plamuren en schilderen draaibankje.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Geert, waarom ga je dat plamuren, opschuren, nogmaals plamuren weer afschuren en dan eerst een primer erop leggen en dan de eind laag (of twee zelfs)?
                              Zie je het niet zitten om eerst te zandstralen ==> hechtlaag ==> primer ==> opschuren en dan een eind laag?
                              Veel minder werk en beter ook want door het zandstralen is het stuk die je wilt spuiten meteen ook ontvet.
                              Daarvoor zou ik de machine deels uiteen moeten halen Luc, maar deze is pas helemaal nagezien en afgeregeld door Philips.
                              Er is een meetstatus bij tot op 0,005mm nauwkeurig.
                              Het zou dus zot zijn deze uiteen te halen en daar met zand op
                              te komen hé, gietstalen machines worden altijd geplamuurd voor ze geschilderd worden.

                              Comment

                              Working...
                              X