Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewegend onderwerp in donker zonder flash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bewegend onderwerp in donker zonder flash

    Hallo,

    ik heb een vraag waar ik geen oplossing voor heb. Ik heb discus vissen en deze hebben een heel mooie uitstraling of reflectie met de nacht verlichting aan: blauwe led verlichting om het maan licht na te bootsen. Nu mijn vraag is ik zou een instelling willen vinden zodat ik een foto kan nemen van deze vissen maar dan zonder flits want dan is het effect verloren. Ik weet dat het moeilijk is of misschien onmogelijk en daarom deze vraagstelling. Want als ik een foto neem dan heb ik een vaste achtergrond maar van de vis blijft er alleen maar een vage lijn over. Dus de sluitertijd kan het bewegend voorwerp niet corrigeren. Ik probeer dit te doen met een NIKON D90 met standaard kitlens (AF-S DX NIKKOR ED 18-55mm 3.5 - 5.6. Ik krijg het niet voor elkaar alle hulp is welkom.
    Dank u.

    Groetjes,
    Flecha
    Vrees niet dat je
    te traag vordert:
    vrees alleen de stilstand.

  • #2
    Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

    Kies je grootste diafragma, verhoog de ISO (kan een D90 ISO 800 aan?) dan kan je sluitersnelheid wat sneller.
    Gebruik meer blauwe leds.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

      Met je D90 kan je zeker naar 1600iso gaan (mits wat ruis achteraf weg te werken) met je kit lens zorgen dat je zo dicht mogelijk gaat dat je niet moet zoomen en het diafragma zo ver mogelijk open, eventueel een 50mm 1.8 zoeken in 2dehands of ergens lenen.

      Comment


      • #4
        Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

        Dank u Lieven Lema en kawaracer voor de tips die jullie me gaven want ik denk dat het gelukt is kijk maar eens even in de beginnershoek in het topic de nacht koningen.
        Vrees niet dat je
        te traag vordert:
        vrees alleen de stilstand.

        Comment


        • #5
          Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash



          tis mooi maar ik denk dat je er nog meer uit kan halen door in dit geval meer licht te steken. Een meer lichtsterke lens zou je wel een kortere sluiter kunnen opleveren maar je zal veel diepte verliezen op dergelijke korte afstand en is dus geen optie.
          vooral zacht licht dan = licht dat een groot oppervlak heeft of van uit verschillende hoeken komt.

          De D90 kan tot ISO 3200 als ik het goed heb. Zal wel wat ruis in huis brengen maar met een goede nabewerking geraak je er weer van af. Zou ik zeker ook eens proberen want donker + foto gaan moeilijk samen.

          Comment


          • #6
            Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

            Meer licht kan ik niet meer bij plaatsen want het is een LED verlichting die de TL's vervangt ik zou de lichtsterke kunnen verhogen want deze staat voor de nacht op 10%. Als ik deze hoger zet denk ik dat het uitgesproken blauw gaat verdwijnen en dat de vissen volledig gaan oplichten hetgeen hier niet de bedoeling is, juist alleen de blauwe delen die in de tekening van de vissen waar te nemen zijn. Met toch nog de herkenning van het silhouet van de vis zelf zonder dat dit de volle aandacht trekt. Want ik kan dan beter overgaan tot dag opname. Wat ik wel kan doen is het kleurspectrum veranderen want het zijn RGB LED's die ik kan programmeren en elke kleur kan samenstellen tot x aantal miljoen schakeringen en ook tevens de lichtsterkte kan aanpassen. U spreekt ook over donker + foto moeilijk samen gaan, maar dat is nu net de uitdaging die ik wil aangaan door een zoeken naar verschillende instellingen van het toestel om toch maar een speciaal effect te bekomen tussen het donkere en iets met de aanwezige kleuren.
            Vrees niet dat je
            te traag vordert:
            vrees alleen de stilstand.

            Comment


            • #7
              Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Een meer lichtsterke lens zou je wel een kortere sluiter kunnen opleveren maar je zal veel diepte verliezen op dergelijke korte afstand en is dus geen optie.
              met zo platte vissen zal dat wel meevallen (om er meer dan 1 in beeld te hebben: apart fotograferen en samenvoegen in PS?)

              Comment


              • #8
                Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

                Ik heb toevallig ook een aquarium en flits wel... met de flitser boven het water. Probeer maar eens.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

                  Ik was niet acuraat genoeg, sorry.
                  Eigenlijk is het: donker + beweging + foto = probleem.
                  Probleem is dat die vissen ook bewegen en je dus geen lange sluitertijd kan gebruiken anders was er helemaal geen probleem.
                  Diafragma vergroten is ook al lastig.
                  Blijven nog 2 dingen over, licht bijsteken of ISO optrekken.
                  Dus ik denk dat je toch eens zal moeten proberen om te testen op hoog ISO en dan zien wat je nog kan doen met je lichtopstelling.

                  Eventueel kan je ook eens proberen te flitsen met gels.

                  Comment


                  • #10
                    Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Ik was niet acuraat genoeg, sorry.
                    Eigenlijk is het: donker + beweging + foto = probleem.
                    Probleem is dat die vissen ook bewegen en je dus geen lange sluitertijd kan gebruiken anders was er helemaal geen probleem.
                    Diafragma vergroten is ook al lastig.
                    Blijven nog 2 dingen over, licht bijsteken of ISO optrekken.
                    Dus ik denk dat je toch eens zal moeten proberen om te testen op hoog ISO en dan zien wat je nog kan doen met je lichtopstelling.

                    Eventueel kan je ook eens proberen te flitsen met gels.
                    Flitsen met gels is mij totaal onbekend en hoe wordt dat dan gebruikt?
                    Vrees niet dat je
                    te traag vordert:
                    vrees alleen de stilstand.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bewegend onderwerp in donker zonder flash

                      Flitsen met gels houd niet meer in dan voor je flits een warmtebestendige kleurfilm aan te brengen (bv blauw)

                      Je kan die gels kopen in een setje waar er verschillende kleurtjes in zitten.
                      Meestal een paar basiskleuren en een paar kleurtemperatuurcorrectiegels.
                      Kostprijs zal zo rond de 20 euro zijn voor een setje +-.

                      Comment

                      Working...
                      X