Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoya polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoya polarisatiefilter

    Iemand ervaring met de volgende polarisatiefilter: Hoya PL-Cir Slim?
    Is hij zijn geld waard voor wat ervaring op te doen met zo'n filter?
    Flickr

  • #2
    Re: Hoya polarisatiefilter

    Er staat dacht ik in de chip foto-video net een review over polar-filter 2014-nr80 p 96-97.

    Comment


    • #3
      Re: Hoya polarisatiefilter

      Hier een 77mm versie in gebruik en ben er zeer tevreden over.
      Zit voornamelijk op de 24-70 F/2.8 L en de 5D
      Het CPL kostte iets van 5 tientjes dacht ik. Prima prijs/kwaliteit verhouding.
      Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

      Comment


      • #4
        Re: Hoya polarisatiefilter

        Ik heb een Hoya HD polarisatiefilter met een diameter van 82mm voor de 24-70 f2,8 L II, en dat geeft prima resultaten.

        Heb je echt een "slim" filter nodig?
        Daar past de standaard lensdop niet op, en omdat die dunner is kan het nog moeilijker worden om die na gebruik los te krijgen.
        Als je een gewoon filter kan gebruiken in plaats van een slim, dan gebruik je dat best ook.

        Die Hoya HD polarisatiefilters zouden ok iets minder lichtverlies hebben dan de andere merken (maar dat heb ik zelf niet getest).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Hoya polarisatiefilter

          Dank je voor de tips en reacties!
          Ik zou de filter vooral gebruiken op mijn 17-55 2.8, dus dan lijkt me de slim versie beter?
          Gebruiken jullie die polarisatiefilter bovenop de UV beschermingsfilter? Of doen jullie het een óf het ander?
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Hoya polarisatiefilter

            Op een 17-55 f2,8 zal je geen slim filter nodig hebben, met een gewoon uv-filter krijg je op die lens ook geen extra vignetting, dan is dat ook zo met een gewoon polarisatiefilter.
            Filters combineren is nooit een goed idee, dan vergroot de kans op interne reflecties nog (meer flarevlekken en verminderde contrasten bij tegenlicht), en de kans op vignetting wordt ook groter.
            Je gebruikt dus een polarisatiefilter of een beschermfilter, een beschermfilter is beter dan een uv-filter, op een digitale camera heb je geen uv-filter nodig.
            UV-filters zijn nog een overblijfsel van de analoge fotografie dat ze je elke keer proberen aan te smeren als je een lens koopt (extra winst voor de winkelier, dat is het enige waarvoor zo'n filter nog dient).
            Als je altijd een zonnekap gebruikt, en een beetje voorzichtig bent, dan gebruik je zelfs beter helemaal geen filter, tenzij je het polarisatie-effect wil, alleen dan gebruik je een polarisatiefilter (of een ander filter voor een specifiek effect).
            Elk stukje glas dat je voor de lens zet kan de beeldkwaliteit verminderen (hoe goed de coatings en het glas ook zijn).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoya polarisatiefilter

              Dank je voor de tips!
              Dan ga ik voor de niet slim versie. Thx
              Flickr

              Comment

              Working...
              X