Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

We gaan verbouwen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • We gaan verbouwen

    Wij wonen al 10 jaar lang in een tof huisje, met redelijk wat grond aan. Het huisje is echter erg klein. Nu dachten we bon, ok, zoeken we iets anders, maar in feite valt dat tegen. We houden teveel van ons kleine huisje, en vooral van de grote wilde tuin en omgeving. We hebben namelijk niet echt buren vlakbij, en dat geeft toch veel vrijheid.

    We zijn eens gaan horen op de gemeente of we ons huis zouden mogen vergroten, en blijkbaar is dat niet zo’n probleem. We moeten dan wel de aanvraag doen natuurlijk, maar ze hebben ons al gezegd dat het zeker aanvaard zal worden. Alleen hebben we niemand in de familie of vriendenkring die al eens grote werken hebben laten doen, en we zitten met nogal wat vragen.

    Hoe moet je eraan beginnen, wie moet het plan maken, in welk materiaal, … Tal van vragen dus, vandaag mijn vraag of iemand een bedrijf kent die al die vragen kan beantwoorden. Ook wanneer we dan van start zullen gaan hebben we hulp nodig, want we werken allebei en zijn vroeg weg en laat thuis.

    Bon, tof vooruitzicht natuurlijk, we gaan denk ik een spannende tijd tegemoet! Geeft weer vlinders in de buik. We gaan dus niet verhuizen, maar het komt er wel op neer.

  • #2
    Re: We gaan verbouwen

    Een architect zou al een goed plan zijn.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: We gaan verbouwen

      Alles hangt af van wat je echt wilt doen ....
      Mijn schoonbroer kocht het ouderlijke huis op.
      Hij ging de stalling vervangen door neiuwbouw, de keuken vernieuwen en terzelfdertijde een douchkamer benedensvloers plaatsen.
      Ik heb enorm veel waardering voor hem over de manier hoe hij gedurende bijna meer dan een jaar in een open werf heeft geleefd.
      1) geen water tijdens de dag en 's avonds na de werken slechts 1 werkende kraan.
      2) electriciteit in haken en ogen ...
      3) de badkamer kon niet gebruikt worden. CHauffageketel werd vervangen en dus wekelijks uitkijken naar andere plaatsen om zich te wassen, idem dito voor het wassen van kledij. Het is allemaal goed voor een paar weken, maar het wordt wel echt lastig vervelend. Gelukkig was hij welkom bij ons en kon hij iedere dag komen eten bij ons, want dat was nagenoeg niet mogelijk bij hem thuis.
      4) het toilet is meer dan een jaar lang zo'n dingen geweest die aannemers op de werf plaatsen. Kan je je het voorstellen ? Winter, pikdonker en buiten en met de zaklamp...

      Nadien een prachtige verbouwing, maar zelf zou ik het niet gedaan hebben, of toch anders. Geprobeerd hebben ergens in te wonen of een spotgoedkope studio gezocht.
      ZIjn huis was immers een open werf. Wie wist kon hem 's nachts bezoeken zonder dat hij het zelf wist.
      Een andere mogelijkheid is een caravan afhuren ... maar natuurlijk is alles bepaald door wat je juist zal doen.

      WIj hebben bij ons sedert begin maart een werf in het salon, eetplaats en hal ... Dit betekent evenveel als alle huismeubelen van salon, eetplaats, nureau en hall opeengestapeld in de garage.
      Ik vind niets meer weer (papperasserij) en we leven nu met z'n drieën als meer dan 8 maand op drie stoelen en kijken we TV via de PC. Timesharing ...
      Veel luxe moeten inboeten en in feite niet echt leuk. Sociaal (lees gezin) is er wel sterker uit gekomen omdat we meer samen leefden in de keuken, dus meer babbelden en uiteindelijk minder bezig waren met TV, .... Gevolg, voor de eerste maal in de BD-geschiedenis zijn dochterlief en echtgenote mee gekomen naar een SD en nu vragen ze naar meer.
      Je ziet maar, kleine ingrepen kunnen onverwacht grote gevolgen hebben.

      Skitch heeft een volg veel diepgaander en zwaardere verbouwing achter de rug ...
      Last edited by Wim.Vanmaele; 31 oktober 2014, 08:16.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: We gaan verbouwen

        Dit lijkt me een geschikter forum voor je vraag: http://bouwinfo.be/forum/forum.php

        Jan

        Comment


        • #5
          Re: We gaan verbouwen

          gewoon architect. Wel op voorhand goede afspraken maken over ev bijkomende studies en ereloon (ik sta wel aan de andere kant maar dat is altijd een ellende. Mensen willen wel voor stenen betalen, het plan met de stenen niet :-))

          Comment


          • #6
            Re: We gaan verbouwen

            Wij hebben dit ook eens bekeken (verbouwing oude woning) en nadien (vanwege allerlei redenen) gekozen om een ander huis te zoeken.

            Eerst en vooral zijn we eerst zelf beginnen plannen en tekeningen maken (met Visio bijvoorbeeld) om een idee te krijgen wat we willen en konden doen.

            Daarna hebben we inderdaad contact gezocht met een architect (na heel wat opzoekingswerk om dingen/verbouwingen te zien die die architect gedaan had).
            Tijdens deze gesprekken kwam die inderdaad met heel wat andere (betere) ideëen af en heeft hij ook wat plannen en schetsen gemaakt waarmee wij verder konden.

            Dit proces hebben we dan wel gestopt omdat we
            1. inzagen dat er heel wat moest gebeuren waaronder onder andere afbraak van het gedeelte waar ook de cv stond
            2. dit eerst punt baarde ons zorgen aangezien we daar ook moesten blijven wonen met een (toen) kindje van nog geen 2 jaar oud.
            Je kunt met verbouwingen geen garantie hebben dat het binnen een bepaalde termijn klaar is dus dit risico was ons te groot
            3. we hebben dit huisje toen voor een heel goede prijs kunnen verkopen en quasi voor hetzelfde bedrag een veel groter huis kunnen kopen in een gemeente maar een paar kilometer verder

            Dit laatste is natuurlijk iets heel persoonlijk en blijkbaar heb jij (hopelijk jullie) besloten om de verbouwing te kiezen.
            Weet wel dat een verbouwing een serieuze belasting op je relatie vormt. Ik ken heel wat vrienden die bij vebouwen of bouwen onoverkombare problemen gekregen hebben.

            Maar om kort te zijn :
            - zelf tekenen en uitwerken om te zien wat de mogelijkheden zijn en welke ideëen je goed vindt
            - informatie inwinnen (beurzen, bedrijven, ...)
            - architect zoeken en indien mogelijk verbouwingen gaan bekijken van die bepaalde architecten, dan krijg je een idee wat voor een ideëen ze hebben

            en ik denk vooral veel geduld hebben.


            Mvg en succes

            Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

            Comment


            • #7
              Re: We gaan verbouwen

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              .....................
              Skitch heeft een volg veel diepgaander en zwaardere verbouwing achter de rug ...
              Doe me daar niet meer aan denken hé!

              Met de hond onder de arm de ladder op naar de woonruimte.
              Daarna alles overdoen met de zakken van de Aldi.
              Ontbijten in de gietende regen..... en de tafel een beetje opschuiven om zelf niet nat te worden.
              Aan de overburen vragen om even te mogen douchen.
              Op een bepaald ogenblik was onze woning een cabrio. Eentje dat niet toe kon.
              'k Wens het mijn ergste vijand niet toe.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: We gaan verbouwen

                Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik heb héél goede ervaringen met een aannemer uit Sint-Truiden. Die heeft, tot volle tevredenheid, alle "grote" werken van onze verbouwing gedaan. Ter info: verdieping bij gezet, vloerniveau's veranderd, alle gyproc werk, plaatsen bijkomende ramen en deuren in gevel, gevelbekleding met ceder,...

                Voor de rest: hoor eens rond in je omgeving (buren en zo), neem een goede architect (vraag referenties en check ze ook!) en check alle papierwerk. Je zou de eerste niet zijn die gefopt wordt door een gemeenteambtenaar die zijn zaken niet zo heel goed op een rijtje heeft.

                Comment


                • #9
                  Re: We gaan verbouwen

                  Afgelopen jaar mijn badkamer verbouwd en om dat rustig aan te kunnen doen had ik een Portable Douchecabine gekocht, plm €300, en geplaatst in een ander vertrek. Ideaal. Niet naar de buren voor een douche of 7 x naar de sportclub of .... Na de verbouwing via Marktplaats binnen 1 dag verkocht..

                  Ook zijn er Portable Badkamers. Douchecabine plus toilet.. Beide makkelijk te plaatsen en aan te sluiten
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: We gaan verbouwen

                    Het begint bij een budget, en een wensenlijst.

                    Daarna zoek je een architect, en liefst ééntje die werkt met forfaitaire prijzen. Wij hadden er zo een voor onze verbouwing.
                    Vermits je vrijwel niks zelf gaat doen, laat die dan ook maar de aannemers zoeken en coordineren zodat je bouwtermijn wat beperkt blijft.

                    Als je dak er af gaat, zorg dan maar voor een huurappartement of zo, want je wil echt niet in de regen en de kou wonen.

                    Bij ons is de achtergevel er uit gegaan, maar de 'oude' ramen zijn pas weggegaan als die nieuwe er in stonden. Ons huis was nooit echt open, en bleef verwarmbaar.
                    Wel hebben we een 3tal weken zonder keuken gezeten. Koken in een microgolf en elke avond de afwasser gebruiken terug naar het kraatje schuiven omdat we niet in de badkamer wouden afwassen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: We gaan verbouwen

                      begin er zo'n maart april mee.
                      wij hebben wel in de winter als onze ramen van dubbelglas voorzien, maar ja dat was in 1 dag gedaan.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: We gaan verbouwen

                        Klinkt tof allemaal! Ja, er bestaat zeker een leidraad met een stappenplan voor verbouwingen, en er zijn ook bedrijven die je daarmee kunnen helpen. Als je met zo iemand samen zit, stelt hij samen met jou een planning op met alles wat er moet gebeuren. Je kunt dan een deel aan dat bedrijf uitbesteden, een deel zelf doen, of nog een deel door iemand anders laten doen. Dat is echt wel tof. Het is een beetje ‘à la carte’ kun je zeggen. Maar het voornaamste is dat je dan niets vergeet: met zo’n stappenplan dat die mensen opstellen kun je bijvoorbeeld niet vergeten dat er een bouwaanvraag moet worden ingediend, of dat je recht hebt op premies en dergelijke.
                        Nu, premies, ik zou maar rap zijn, want het ziet er naar uit dat die zullen verdwijnen, nu de staat in slechte papier zit!
                        Daarnaast kan zo’n bedrijf helpen kiezen welke aannemers je moet aanspreken voor welke werken. Zij zorgen voor prijsoffertes, en omdat zij toch meer gewicht hebben in dat wereldje tegenover één privépersoon die éénmalig werken wilt uitvoeren, ga je zeker interessantere prijzen krijgen. Ze doen ook meestal de opvolging van de werken, de planning, komen langs om te zien of alles gebeurt gelijk dat het moet, enzovoort. Daardoor kun je zelf blijven werken, want natuurlijk zijn de werken altijd tijdens de werkuren.

                        Comment

                        Working...
                        X