Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filtermaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke filtermaat

    Dag iedereen,

    Ik wil graag aan de slag gaan met ND (grad) filters voor landschapsfotografie. De keuze lijkt neer te komen tussen het Cokin P en Z-pro systeem, omdat deze systemen compatibel zijn met veel filters van andere fabrikanten.
    Het P-systeem is goedkoper en meer draagbaar, lijkt me. Maar ik vraag me af of ik geen vignetting ga krijgen met m'n Tamron 24-70mm F2.8 die een serieuze filtermaat van 82mm heeft (dit is het theoretische maximum van het P systeem). Momenteel schiet ik nog met een crop camera, maar ik heb schrik dat de filterhouder zichtbaar wordt @24mm op een full frame camera. Dus misschien is het beter om ineens te investeren in de grotere filters en houder van Cokin (en waar ook de betere, maar dure, Lee filters inpassen). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n grote filterthread en het P-systeem? Of ervaring met dit systeem in combinatie met bv. een 20mm lens op FF?
    Ander advies is ook welkom omtrent filters want ik heb er jammer genoeg nog geen ervaring mee.

    Thx!

    Gert

  • #2
    Re: Welke filtermaat

    Ik heb op veilig gespeeld en ben voor de Z-pro series gegaan. Spijtig dat er geen reactie kwam, maar ja

    Comment


    • #3
      Re: Welke filtermaat

      Heb een P-systeem, maar gebruik dat niet op m'n 12-24 van sigma - te veel risico op vignettering en andere nevenwerkingen. Ik zou daar eigenlijk 's werk moeten van maken.
      Voor echte breedhoeklenzen is een grotere filter beter, en er bestaan speciale mounts voor om de filter zo dicht mogelijk tegen 't glas te krijgen om zo weinig mogelijk nevenverschijnselen te krijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Welke filtermaat

        Bedankt voor je reactie. Ik zie mezelf in de toekomst nog wel een bredere lens kopen dus ik denk dat ik met de Z-pro series niet overdreven heb. Heb ook gezien dat je de houder kan ombouwen. Je offert dan wel 1 van de 3 slots op maar je zit dan nog dichter bij de lens, wat de vignettering dan weer zou beperken.

        Comment


        • #5
          Re: Welke filtermaat

          niet vergeten vermelden wat de bevindingen zijn :-)
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Welke filtermaat

            Uiteraard!

            Comment


            • #7
              Re: Welke filtermaat

              Net het hele pakket aangekregen. Eerste bevindingen: vrij handig systeem en zeker stevig. De filters kwamen in een tasje en zijn afzonderlijk opgeborgen in zakjes, dus goed mee te nemen.
              Ik heb een DX camera dus over vignettering kan ik me - nog - niet uitspreken. Ik wou klaar zijn voor de toekomst. Hopelijk kan ik dit weekend een paar mooie beelden nemen, die zal ik dan zeker tonen.
              Klein minpuntje: m'n lens cap kan er niet op wanneer de adapterring erop zit, weet niet hoe dat zit met andere systemen...
              Last edited by gertvermeersch; 7 november 2014, 12:50.

              Comment


              • #8
                Re: Welke filtermaat

                Je vindt mijn eerste resultaten hier op Flickr. De meeste landschapsfoto's zijn genomen met de filters

                Comment


                • #9
                  Re: Welke filtermaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door gertvermeersch Bekijk bericht
                  Klein minpuntje: m'n lens cap kan er niet op wanneer de adapterring erop zit, weet niet hoe dat zit met andere systemen...
                  zelfste hier...
                  vraag me wel af of dit bij de LEE filters anders zou zijn...
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment

                  Working...
                  X