Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

    Na dat ik de X-M1 enkele weken gebruik, ben ik echt verbaast over de beeldkwaliteit.
    Het is och arme 'n plastiek kodakske met 'n plastieke lens, maar die beeldkwaliteit verrast mij telkens weer. Zeker bij hoge ISO.
    Mijn D700 staat standaard op ISO3200 omdat ik veel binnen trek(vooral foto's ), liefst zonder flits.

    Nu was het dus eigenlijk al beslist voor mij dat ik de X-T1 zou kopen.
    Van één ding was ik zeker, het zou altijd dezelfde beeldkwaliteit zijn gelijk de X-m1.
    Veel verschil zit er niet tussen X reeks want ze gebruiken allemaal dezelfde sensor.
    In principe zou de kwaliteit zelfs nog iets beter moeten zijn omdat de standaard kit-lens veel sneller , degelijker en duurder is. (€599)
    Dus duurder als de €450 die ik heb betaald voor de hele X-M1

    Meningen en reviews op youtube zetten soms tot nadenken.
    Om de topic kort te houden besloot ik dan gisteren toch de OLY EM1 te kopen.
    Omwille van de mogelijkheden en de looks: touchscreen etc...
    Goed wetende dat ik met iets mindere ISO zou moeten stellen, was 't mij dat waard.

    Soit, deze morgen krijg ik die CB doos binnen. Camera reeds uit de doos geweest, NP voor mij.
    Totdat ik mijn eerste foto's bekeek....'kviel bijna achterover. Da kan nie....
    Bleek die op ISO 12800 te staan, maar dan heb ik bij de Fuji nog beter beeld.
    Ik zet de ISO op 3200 Auto, maar bij het uitvergroten zag ik duidelijk artifacs en heel weinig detail.
    (Zelf 'n hot pixel, links onder, wat verklaart dat die wss al was geretourneerd)
    Als dat zowiezo, het "flagg-ship" OLY is, dan sorry...
    Mijn vrouw, als leek, zag het al direct.

    Het apparaat lag prima in de hand, zeer degelijk en mooi afgewerkt, met toch enkele mogelijkheden die graag had gewild.
    Maar hier is het gezegde van toepassing "Van 'n schoon tafel alleen kunde niet eten..."

    Het toestel is ondertussen al terug richting CB en de X-T1 komt in de plaats. Hopelijk deze week nog.
    Last edited by w00ha; 29 oktober 2014, 17:06.

  • #2
    Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

    Het Amazon-syndroom verspreidt zich...
    Tegenwoordig is het de gewoonte dat men meerdere toestellen aankoopt, het beste eruit haalt, en de rest terugstuurt naar de webshop. Vervolgens komt het artikel terug in stock, klaar om verzonden te worden naar de volgende klant. Zo kan het even doorgaan totdat er een klant is die het intussen gebruikte toestel toch goed genoeg vindt om de volle pot te betalen.

    Los daarvan... ik ben ervan overtuigd dat zowel de Oly als de Fuji uitstekende toestellen zijn. Misschien was jouw exemplaar zo een mandagochtendgeval.
    In elk geval veel plezier met je nieuwe speelgoed!
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      ... ik ben ervan overtuigd dat zowel de Oly als de Fuji uitstekende toestellen zijn. Misschien was jouw exemplaar zo een mandagochtendgeval.
      In elk geval veel plezier met je nieuwe speelgoed!
      Daar ben ik het mee eens. Olympus was vroeger een van de toppers en trendsetters van de digitale fotografie.
      Analoog heb ik de OM 1 met handgreep nog gehad. Ik had ook echt "dat" gevoel bij die OM EM1.

      Dit is mijn 2de toestel wat ik ooit kocht (en nog steeds bezit), omdat ik zoom miste en een X-contact. Dit toestel werd indertijd zelfs bij de recherche gebruikt.
      Je moest wel 'n klein penlite bij hebben om te focussen



      Toen nog zo 'n superzoom van Olympus, niet de UZI maar kom niet meer op het model.
      Daarna de peperdure E-10. En uiteindelijk zo hier op dit forum terecht gekomen, daar destijds JaJa hetzelfde toestel had.
      Nikon had toen digitaal voor de consument noppes.
      Kodak was toen de D4 van nu. Wat 'n tijden
      Last edited by w00ha; 29 oktober 2014, 16:17.

      Comment


      • #4
        Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

        W00ha,

        En nu heeft Jaja 3 Fuji's ... ;-)

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
          W00ha,

          En nu heeft Jaja 3 Fuji's ... ;-)

          Jaja
          Wacht even hé...kan niet meer volgen

          Volgens mij heb je dan de E2 of pro bijgekocht omwille van de zoeker?

          Comment


          • #6
            Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

            Ik heb eerst de X-T1 gekocht, dan de X-A1 en dan de X-E1 en ze voldoen alledrie perfect.
            De X-E1 is mijn camera voor al het "dagelijkse" werk, de X-A1 gebruik ik meestal met de Samyang 10mm vanwege het grote en duidelijk LCD -scherm en de X-T1 is uiteraard mijn "topcamera".
            Mooi trio vind ik :-)
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

              Tegenwoordig lijkt het normaal om toestellen alleen maar af te rekenen op iso 3200 en hoger?
              Ieder toestel en merk heeft zijn specifieke kwaliteiten.
              Sterke punten van de E-m1 vind ik de ingebouwde stabilisatie en cropfactor waardoor je ook met telelenzen nog relatief lichte combinaties kunt maken.
              Je weet van een Fuji van te voren dat de hoge iso prestaties beter zullen zijn. Om dan toch een EM1 te kopen om die vervolgens af te raden vind ik een beetje gezocht en flauw.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                En toch durf ik 'm gebruiken bij iso3200.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  ...... Om dan toch een EM1 te kopen om die vervolgens af te raden vind ik een beetje gezocht en flauw.
                  Ik raad niemand iets af of aan. Ik deel gewoon mijn ervaring en gedacht.
                  Als dat voor u te flauw is, doe dan wat zout erbij

                  Comment


                  • #10
                    Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                    Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                    En toch durf ik 'm gebruiken bij iso3200.
                    Dat was voor mij ook het min, wat ik vooropstelde.
                    Je kan dat ook heel mooi vergelijken op 'n Duitse site.
                    Je moet naar beeldkwaliteit gaan en dan kan je verschillende camera's met ISO in jpeg of RAW vergelijken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                      Ik volg deze discussies al een tijdje, Oly, fuji, pana, sony...
                      Kleinere lichtere camera's , zelfde of betere? resultaten dan de klassieke spiegelreflex...
                      Kopen, niet goed vinden, ontgoocheld dat ze toch niet het verhoopte resultaat geven in die extremere situaties... herkenbaar...
                      Ik kocht zo ook al enkele toestellen (nikon d800, nex 7 laatst nog compacte rx 100III), conclusie blijft: alles ligt bij de fotograaf, het verschil wordt echt niet gemaakt door die iets grotere sensor, dat iets groter iso bereik... meestal wordt er in minder extreme situaties gefotografeerd.
                      Door al deze discussies te volgen word je extreem kritisch en veeleisend, misschien onbereikbaar veeleisend. Je dreigt te vergeten dat de belangrijkste factor bij een goeie foto bij jezelf ligt. De duurste 'Eddy Merckx' fiets maakt van jou ook nog geen wielerkampioen. Ik pleit ook schuldig hoor, feit is dat de winnaar hier zeker de nikon, sony, olympus en andere fuji aandeelhouders zijn... ik probeer alleen even dit te relativeren...
                      Ik neem aan dat er hier wel wat professionals tussen zitten waar het er misschien wél op aan komt net die ene extra feature te hebben en die moeten zich dan hierdoor niet al te aangesproken voelen alhoewel ook bij hen er best wat gerelativeerd kan worden denk ik...

                      Het gedacht van een amateur met een fotohart...

                      groeten,

                      Luc

                      ps wel content van de nex7 en RX 100 (naast m'n D800 die inderdaad vaker blijft liggen) maar soms denk je de verkeerde keuze gemaakt te hebben als je wat op dit forum begint te lezen... niet dus. Fuji, OLY, pana etc... geven uiteindelijk allemaal even veel voldoening (lees plezier) denk ik... en daar doen we het toch voor niet?
                      verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                      Comment


                      • #12
                        Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                        LLuc,

                        Ik kan enkel maar "voelen" wat mijn foto's zeggen ...
                        Dit is Fuji: (van de duurste X-... tot de goedkoopste X-...).
                        https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/
                        En daar ben ik zeer tevreden mee voor mijn soort fotografie.
                        Je mag nog zoveel onder woorden brengen als je wil, uiteindelijk zijn het de foto's zelf die "spreken" ...
                        En ik heb er geen seconde spijt van dat ik mijn Canon 5dMkII en mijn Sony Nex-7 heb ingeruild voor Fuji X-serie camera's en lenzen.
                        En dat is uiteindelijk wat telt.

                        Maar, ieder zal andere noden hebben, en dus ook keuzes (moeten) maken.

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                          Ben ook alleen maar tevreden van m'n olympus.
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                            Ben ook alleen maar tevreden van m'n olympus.
                            Dat is ook goed, want ik vind het ook 'n prachtige camera.
                            Ik had iets beter resultaten verwacht bij hogere ISO.
                            Maar als je naar 'n systeem camera overstapt is het wel belangrijk om te weten wat je doelstelling is.
                            De lenzen die er later bijkomen zijn niet goedkoop.
                            Dat was ook een van de redenen om toch die OM E1 te kopen. Het aanbod van MFT lenzen is groter en goedkoper.


                            Met de D100/70 vroeger heb ik moeten leven ( max ISO 400) en daar kwamen ook prachtige portretten uit. Er stond meestal wel constant 'n flitser op.
                            Vanaf de D700 ben ik helemaal anders beginnen te fotograferen.
                            Maar nu, eenmaal als je dat gewoon bent, is het heel moeilijk om 'n stap achteruit te gaan. Zeker omdat die Fuji X-M1 dat ook kan.
                            Last edited by w00ha; 30 oktober 2014, 19:26.

                            Comment


                            • #15
                              Re: What a bummer....OLY EM 1....rap terug naar Fuji X-XX

                              Moet idd nemen waar je je goed bij voelt.

                              Ik fotografeer meestal met omgevingslicht. Met D70 was het idd al een probleem om boven de 400 te gaan.
                              Met D700 gebruikte ik iso3200 ook maar zelden.

                              Temeer omdat ik er ook geen probleem mee heb om te flitsen. On-camera maar nog liever off-camera. Als ik iso3200 moet gebruiken is het meestal ook k*tlicht uit de verkeerde richting komt en dan gebruik ik liever een flitslampje uit juiste richting.
                              En omdat ik off-camera flits is de 1/320 sync van oly imo beter dan de 1/160 bij fuji.
                              Heb vorige week een fuji 100s mogen gebruiken. Was niet onder de indruk van de focussnelheid.
                              Fuji is goed. Altijd al fan geweest van fuji. Maar nu meer olympus fan.

                              Nikon is afgelopen jaar niet meer gebruikt en staat te koop.
                              Aanbod mft lenzen is idd niet klein. Maar ook niet altijd goedkoop.


                              De beste camera....is die, die je bij hebt.
                              Last edited by paly; 30 oktober 2014, 11:24.
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X