Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze filmformaat op fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze filmformaat op fototoestel

    Naast mijn Canon videocamcorder heb ik een Sony RX100M3 fototoestel, een compact waarmee je ook kan filmen.
    De kwaliteit, vooral in zwak licht, van de HD filmopnamen zijn verbazend goed. En het is een klein toestelletje dat in je vestzak past.
    De Sony rx100M3 biedt de mogelijkheid om te filmen in XAVC S, in AVCHD, en in MP4.
    In Edius wil ik de montage in MP4 op USB zetten om 1920x1080 weer te geven op TV. En de filmbeelden in MP4 op TV zijn heel mooi en scherp.
    Mijn vraag is: heeft het zin om in iets anders dan MP4 te filmen?
    Is er kwaliteitsverlies bij filmen in MP4 en monteren in MP4?
    Wat zou het voordeel zijn om bvb in AVCHD te filmen en te monteren om nadien toch met MP4 te eindigen?
    Welk is het voordeel en nadeel van al die formaten?
    groetjes - always look at the bright side of life
    ManManMan

  • #2
    Re: keuze filmformaat op fototoestel

    Dat zijn moeilijke vragen........
    Heel kort (en vulgariserend ) :
    H.264/avc is een codec standaard om beelden om te zetten in (wiskundige - eentjes en nulletjes ) digitale data. Het heeft een breed spectrum aan gebruiksdoeleinden, goede kwaliteit, niet al te veel kwaliteitsverlies bij het omzetten, en de bestanden zijn compact. Het zijn de typische .mp4 bestanden.

    AVCHD maakt ook gebruik van de H.264 codec standaard maar heeft bepaalde restricties (minder vrijheden) zodat de kwaliteitsverliezen minder zijn. Hogere kwaliteit dus. Maar iets grotere bestanden.
    XAVC heeft nog meer restricties voor het gebruik van de H.264 zodat de kwaliteit nog iets beter is. XAVC S gaat daar nog een ietsje boven. XAVC S is een typisch Sony formaat.

    Voor hobby gebruik is .mp4 als eindproduct na het monteren heel geschikt om op USB stick, of een mediaplayer enz. te zetten om op TV af te spelen.
    De bestanden, de clips, die je bewaart op de harde schijf om te bewerken zou ik in de hoogste kwaliteit laten.
    Bij mijn Canon is dat .mts. Nadat ik er met Edius (vroeger première Elements ) een video mee samengesteld heb blijf ik in AVCHD en ze worden .m2ts

    Ook kwaliteitsbepalend is de compressie. By Sony bvb. PS en HQ genoemd. Of bij het converteren de bitrate genoemd. De juiste keuze hierbij zal meer invloed hebben dan een keuze tussen .mts en .mp4

    In volgorde van hoge naar minder hoge kwalitieit : 50p, 50i , 25 p 24 p. Wat niet wil zeggen dat je 24p moet mijden als je een filmeffect wil hebben (voor jonge ogen :-) ).
    En wetende dat je met een hoge bitrate ( 25.000) je perfecte filmpjes op YouTube kan zetten in 25p.

    Info : https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=nl
    Last edited by Skitch; 28 oktober 2014, 20:30.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: keuze filmformaat op fototoestel

      Ik ken de specificaties van XAVC S nog niet zo goed, maar weet wel dat XAVC bedacht is door Sony om de gigantische informatiestromen in de 4K camera's die Sony maakt op te kunnen vangen en efficient weg te kunnen schrijven zonder nou meteen in RAW op te nemen.

      AVCHD is, net als XAVC gok ik, echter wel een behoorlijk processorintensieve codec, sommige montageprogramma's hebben (hoe dit met XAVC zit weet ik niet, omdat het nog een behoorlijk nieuwe codec is) moeite met het feit dat AVCHD een grotere groep beeldjes uitkiest om de verschillen bij uit te zoeken en alleen die weg te schrijven (het systeem van compressie).
      Op het moment dat je die beelden in je montageprogramma doormidden hakt en je doet dat toevallig ergens in het midden van de compressiegroep, moet het montageprogramma een nieuw groepje beelden berekenen aan de hand van het nieuwe stukje video, iets dat behoorlijk veel rekenkracht kan vereisen.

      In theorie zou je dus misschien beter af zijn bij XAVC, maar controleer wel of Edius er ondersteuning voor bied.

      Comment


      • #4
        Re: keuze filmformaat op fototoestel

        Edius 7, versie 7.41.28 na gratis updates, kan XAVC en XAVC S wegschrijven zonder problemen. Er is een preset voor beiden.
        De XAVC S files van de Sony HDR-AS100V worden door Edius 7 aanvaard en verwerkt zonder problemen.
        Bij het afspelen met VLC wordt het soms moeilijk. De files van 1920x1080 aan 60fps hebben, bij mijn testje, een grootte van 156.394 kB voor slechts 24 seconden.
        Een 4K camera heb ik (nog ?) niet.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: keuze filmformaat op fototoestel

          Hieronder een link naar een HD XAVC file (zoals gebruikekelijk als MXF verpakt).Kan Edius daar mee overweg?

          Comment


          • #6
            Re: keuze filmformaat op fototoestel

            Uiteraard kan Edius 7 daarmee overweg.
            Het "probleem" zou aan mijn te zwakke PC liggen. Maar de test is toch vlot gegaan. (Denk ik. Want ik kan het resultaat (.mxf) alleen zien in Edius, niet in VLC of andere spelers..... )
            Kijk hier naar het resultaat: https://www.dropbox.com/s/bpo197yff6..._TEST.MXF?dl=0
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: keuze filmformaat op fototoestel

              Prachtig, dank voor de test. Dit was op de eerdere versie (7.0?) niet evident. Ik merk dat ook de bit diepte (10bit) behouden wordt.
              Probeer voor playback eens MPC HC, een gratis SW player die het vlot op mijn PC doet met o.a. XAVC files.

              Comment


              • #8
                Re: keuze filmformaat op fototoestel

                De huidige versie is de 7.41.28 . Nadat ik de 7.0 gekocht heb zijn al de updates, tot nu toe, gratis gebeurd. :-)
                Dank voor de tip voor MPC-HC. Het is gedownload, getest en tot nu helemaal goedgekeurd.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: keuze filmformaat op fototoestel

                  Ik las de basisvraag nog eens na. XAVC-S of AVCHD of MP4 kiezen. XAVC-S files hebben een .mp4 extensie. AVCHD files zullen wellicht een .mts extensie hebben. Die camera kan ook opnemen colgens een open mp4 formaat, eveneens met een .mp4 extensie. Deze laatste biedt in deze cam enkel een beperkte resolutie setting. Dus niet gebruiken als fullhd gewenst is.

                  Comment

                  Working...
                  X