Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

    Onlangs heb ik me een set B&W speakers aangeschaft.
    Voorlopig staan die nu in de huiskamer opgesteld op een YTONG-blok van 650mm hoog, in afwachting van de houten steunen die ik ga maken.
    Nu vind je via de site van B&W allerlei passende staanders,en ook allerlei prijsklassen.
    Je hebt bijvoorbeeld staanders die op 4 gedraajde metalen kegeltjes steunen die met hun punt op de grond steunen...
    Dus vraag ik me af...zijn die staanders dan zo belangrijk voor de klank?
    Maw.: heeft snobisme hier ook een hand in?
    Of volstaat het dat ik een degelijke massieve notelaar balk verticaal op een voet monteer en daarop een speaker vastzet?

    En speakerkabels....spelen die een "hoorbare" rol?
    Nu gebruik ik gewoon soepele standaard elektriciteitskabel, weliswaar met markering op één van de aders (kwestie van de polariteit natuurlijk ;-)
    Last edited by dréten; 28 oktober 2014, 19:40.

  • #2
    Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

    Het gaat 'm vooral om de ontkoppeling van de grond, en de hoogte ten opzichte van je luisterpositie.

    Ideaal voor stereospeakers is iets van de muur af, op oorhoogte en in een hoek van ongeveer 60 graden.

    Hier een beetje leesvoer



    IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

    Comment


    • #3
      Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

      Dus met mijn Ytong's zit ik al op het goed (zij het tijdelijke) spoor...
      Als ik namelijk aan de stenen voel, dan zijn die "dood"...
      Nu nog een mooi stuk goed trillingabsorberend hout op de kop tikken en we zijn klaar?
      Of zie ik het te simpel?

      Comment


      • #4
        Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

        Onthoud vooral dat als je wilt ontkoppelen (en meestal wil je dat ook) je dat niet doet met harde materialen maar met zachte.
        De Ytong-blok is op zich poreus maar nog steeds rigide genoeg om trilling door te geven.
        En eerlijk, het ziet er niet uit in je living
        Een rubber mat onder je speakers en onder de blok gaat al veel oplossen bijvoorbeeld.
        Trillingsabsorberend hout alleen gaat de zaak niet klaren vrees ik.

        IZ.

        IZ.
        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

        Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

        Comment


        • #5
          Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

          Dus vraag ik me af...zijn die staanders dan zo belangrijk voor de klank?
          Maw.: heeft snobisme hier ook een hand in?
          Ja, ze zijn "belangrijk" in de zin dat de goede hoogte van je luidspreker belangrijk is. Als die dingen rammel is het wel duidelijk dat ze niet geschikt zijn. Langs de andere kant wordt er over die kegels enorm veel lulkoek verteld. Zorg ervoor dat je steunen de vloer en de speaker niet beschadigen, dat ze stevig zijn en van de goeie hoogte en je bent al heel ver.

          En ja, snobisme speelt een enorme rol in al wat voor hifi moet doorgaan. Zeker in de accessoires. Als je eens zin hebt om te lachen en een half uurtje tijd: http://pwbelectronics.co.uk/

          Nu gaan er waarschijnlijk afkomen die dat geloven....

          Comment


          • #6
            Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

            Dat houten staanders alléén voldoende zijn denk ik ook niet.
            De bedoeling is eigenlijk:
            Een dunne en rondom wat te kleine (kwestie dat die niet zichtbaar is) Alu-plaat aan de bovenzijde bekleden met een laag absorberend rubber(zoals ze dat in de industrie ook gebruiken om machines van de vloer te isoleren)
            Op die laag rubber breng ik dan op de hoeken dubbelzijdig tape aan waarop ik de speakers vastplak.
            Die dunne plaat monteer ik vervolgens op een staande balk (100x80) van zo'n 700mm hoog.
            Die balk langs onder op een rigide metalen plaat van zo'n centimeter dik (kwestie van de stabiliteit) vastmaken.
            En onder die metalen plaat breng ik dan ook nog eens vilt of rubber pootjes aan.

            Comment


            • #7
              Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

              Ik zou die speakers niet vastplakken, dat gaat nergens heen op een rubberen mat. En als je ze laten eens wilt vervangen zit je met twe boxen met 8 lelijke vuile plakken, dat verkoopt slecht
              Ik zie ook het nut niet meteen van het alu en het metaal, ik zou eerder opteren voor gewoon luidspreker - rubber - houten balk - rubber - vloer.

              IZ.
              For Greater Good - Ambient Music for the Masses

              Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

              Comment


              • #8
                Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
                Ik zou die speakers niet vastplakken, dat gaat nergens heen op een rubberen mat. En als je ze laten eens wilt vervangen zit je met twe boxen met 8 lelijke vuile plakken, dat verkoopt slecht
                Ik zie ook het nut niet meteen van het alu en het metaal, ik zou eerder opteren voor gewoon luidspreker - rubber - houten balk - rubber - vloer.

                IZ.
                Dan liggen de speakers gegarandeerd binnen de week op de vloer hoor.

                Misschien even voor de volledigheid, het gaat om dit type
                En de statieven die ik in gedachten heb
                Last edited by dréten; 28 oktober 2014, 19:46.

                Comment


                • #9
                  Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                  'k Heb intussen de topic-start nog wat aangevuld met een dito vraag omtrent de invloed van al dan niet "goeie" kabels op het geluid.

                  Dus: beïnvloeden de kabels "hoorbaar" het geluid, of heeft men een oscilloscoop nodig om het verschil te merken?
                  Momenteel gebruik ik gewoon soepele standaard elektriciteitskabel, weliswaar met markering op één van de aders (kwestie van de polariteit natuurlijk ;-)
                  Last edited by dréten; 28 oktober 2014, 19:59.

                  Comment


                  • #10
                    Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                    In de FAQ op de site die je zelf hebt aangegeven (http://bwgroupsupport.com/faqs/bw#stands) vind je al behoorlijk wat informatie.

                    Persoonlijk gebruik ik voor mijn woonkamer vloerstaanders : dan heb je met staanders tenminste al geen problemen. Om contact met de vloer te minimaliseren staan deze op spikes, iets wat een goede luidsprekersteun ook gebruikt.
                    In mijn slaapkamer heb ik mijn kleine 686 luidsprekers aan de muur gehangen (via een bijkomende B-tech muursteun). Maar een 685 is daar vrees ik minder voor geschikt...

                    Persoonlijk opteer ik toch voor echte luidsprekerkabel. Voor een 685s2 zou ik 2.5 mm2 gebruiken (mijn vloerstaanders hebben 4 mm2 gekregen, zelfs biwired, maar dat laatste doet eigenlijk niets).
                    Zo'n kabel hoeft helemaal niet duur te zijn (zelfs als het OFC is). Die duurdere varianten (verzilverd, voorzien van dure bananenpluggen, ...) mag je helemaal vergeten.
                    Voor een goeie 2-3€/m moet je dat zeker kunnen vinden : link.
                    Als het niet de bedoeling is om die luidsprekerkabel vaak los te maken, mag je die gewoon strippen en zo in de bevestiging schroeven. Je zal merken dat er speciaal voor dat doel een gat dwars door de tige van de luidsprekeraansluiting is aangebracht.

                    Voor kabels ben ik behoorlijk ongelovig als het over de relatie kabel/geluidskwaliteit gaat. Luidsprekerkabel is voor mij zowat de enige uitzondering, omdat daar tenminste nog stroom door vloeit. Iets wat je bv. van een interlink niet kan zeggen : de ingangsimpedantie van een versterker is zo hoog dat je de passerende electronen quasi kan tellen (bij wijze van spreken dan).
                    Last edited by polleke_cgc; 28 oktober 2014, 20:16.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                      mm had je dan niet beter ineens zo'n vloerstaanders genomen?
                      voor een beetje iets of wat stabiele en ontkoppelde goede statief (standaard) ben je toch ook snel een goede €150 het stuk kwijt
                      dat is mijn idee erover he
                      kwestie luidsprekerkabels, je hoor iets of wat verschil tussen zilver(verzilverde) kabel en gewone koper kabel maar je moet daar geen €100 de meter aangeven
                      gewoon goede OFC koper kabel van bijvoorbeeld 4mm² en je komt al een heel eind ermee

                      Comment


                      • #12
                        Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                        Vergeet inderdaad de hype van kabels die duizenden euro's kosten maar je wel een geluid geven waar je de nuances van de Big Bang in terughoort, die men zelfs in de studio niet had gehoord.
                        Koop 'normale' kabels, dwz, niiet de goedkoopste, niet de duurste, ergens tussenin.
                        Staanders op spikes zie ik sneller omvallen dan speakers op rubber matten moet ik zeggen.

                        Ik weet ook niet of het jouw bedoeling is om naar muziek te luisteren op huiskamernivo of dat je van je huis een gabber-discotheek wil gaan maken

                        IZ.
                        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                        Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                        Comment


                        • #13
                          Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                          je kan ook wat vinden op volgende pagina's als je de standaards zelf wilt bouwen kwestie spikes/kegels/pinnen/dempingsmateriaal

                          of setje staanders

                          in geen geval zo'n dingen nemen van Vogels die zijn veel te licht, die zijn enkel goed voor zo'n bose sateliet spulletjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                            Er is wel een verschil meetbaar tussen kabeltypes. Maar dan spreken we over "coax" vs "flat" vs "8" (zoals netsnoer). En ook over verschillen die meetbaar zijn rond de -120 dB. Dus eigenlijk niet echt belangrijk te noemen Uit die metingen bleek dat er bvb geen enkel verschil was tussen kabel die hopen geld kostte en gewoon netsnoer van dezelfde sectie, correlatie > 0.999.

                            De referentieartikels zijn JAES Vol 28 p310 en Vol 73 p46 door Greiner.

                            Comment


                            • #15
                              Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                              Het belang van ontkoppelen is al aangekaart en kan ik alleen maar onderstrepen. Dat moet niet veel kosten maar is wel belangrijk.

                              De bijdrage van goede kabels is zeker een must en hoor je wel degelijk. Doch moet je er ook geen honderden euros aan spenderen. 4mm2 is echt aan te bevelen om lekkere bassen te hebben bij moderne luidsprekers die meestal een inwendige weerstand hebben van 4 ohm. Somige luidsprekers hebben zelfs een weerstand van 2 ohm of nog lager en dan is goede bekabeling nog meer doorslaggevend.
                              Het zal vooral in de bassen te horen zijn.

                              Mensen die in de scene zitten van auto-tuning weten het wel. Als je echt diepe bassen uit je speakers wil halen moet je afkomen met draaddoorsnedes die fenomenaal zijn. Ook naar de voeding van je versterkers trouwens of je bassen gaan totaal niet doorkomen of je versterker gaat zelfs beginnen oversturen omdat em stroom tekort heeft met dito spanningsval. De spanningsval op de luidsprekerkabels mag je ook niet onderschatten en dat hoor je. In die scene is het niet abnormaal om met draaddoorsnedes te komen van 120mm2 zuurstofvrije kabel.

                              In de huiskamer loopt het allemaal niet zo hard en is de gulden middenweg meest verstandig.
                              Zorg dat je goede bedrading hebt en het loopt wel los.

                              Comment

                              Working...
                              X