Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fel wit licht door ramen foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fel wit licht door ramen foto's

    Hallo iedereen,

    Ik weet niet of het hier past in dit forum onderdeel maar ik zit met de volgende vraag:

    Ik heb op verschillende foto's waar er ramen zitten felle witte tinten die van buitenaf komen.



    Hoe kan ik dit verhelpen?

    Eventueel nog beter: hoe kan ik dit verhelpen terwijl ik de foto zelf neem?

    Dank
    https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

  • #2
    Re: fel wit licht door ramen foto's

    Bracketing toepassen, drie foto's maken (van statief): eentje correct belicht, eentje overbelicht en eentje onderbelicht en die foto's 'blenden'.
    Je zou dit misschien voor een stuk kunnen corrigeren in een programma als Lightroom, waar je met een lokale aanpassing (via borstel) de belichting lokaal kunt bijstellen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: fel wit licht door ramen foto's

      Bracketing heb ik gedaan op bijna alle foto's... Zelfs dan nog is het niet echt super.
      En bij foto's waar maar 1 opname van gemaakt is heb ik zelfs na de bewerking in Lr nog steeds geen goed resultaat.
      https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

      Comment


      • #4
        Re: fel wit licht door ramen foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Tavi Bekijk bericht
        ......
        Ik heb op verschillende foto's waar er ramen zitten felle witte tinten die van buitenaf komen.
        hoe kan ik dit verhelpen terwijl ik de foto zelf neem?
        hoe bedoel je, als je hem zelf neemt.?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: fel wit licht door ramen foto's

          Op het moment van fotograferen, Bouk. In tegenstelling tot in post-processing (Photoshop, Lightroom...)
          Wellicht een Vlaamse uitdrukking.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: fel wit licht door ramen foto's

            Je kan dit (tijdens de opname zelf) verhelpen door:
            - ofwel te wachten tot het buiten donkerder is (zodat binnen- en buitenlicht meer in balans zijn)
            - ofwel te zorgen voor extra verlichting binnen (zodat binnen- en buitenlicht meer in balans zijn)
            - ofwel bracketing toe te passen (zoals hierboven reeds vermeld). Als het buitenlicht dan nog te fel blijkt met 3 opnamen, zal je waarschijnlijk nog een extra 'onderbelichte' foto (- 2 stops) meer moeten nemen.
            www.guydewestelinckfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: fel wit licht door ramen foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Bracketing toepassen, drie foto's maken (van statief): eentje correct belicht, eentje overbelicht en eentje onderbelicht en die foto's 'blenden'.
              Je zou dit misschien voor een stuk kunnen corrigeren in een programma als Lightroom, waar je met een lokale aanpassing (via borstel) de belichting lokaal kunt bijstellen.
              Hoe blend je dan de foto's?
              In Photoshop via HDR of de 3 foto's laden als aparte lagen en dan stukken wegvegen of nog op een andere manier?
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

              Comment


              • #8
                Re: fel wit licht door ramen foto's

                Photomatix is nog altijd 'my program of choice' voor dit soort werk, al kun je uiteraard in Photoshop ook met lagen en laagmaskers werken.
                In het geval van boven zou het op te lossen zijn door het glas te selecteren en eventueel met een lichte kleur te vullen of zo. 't Is te doen, maar inderdaad: beter bij de opname zelf.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: fel wit licht door ramen foto's

                  als je bracketing hebt toegepast en het is nog niet super, dan heb je bij de
                  onderbelichte foto('s) in de serie niet genoeg onderbelicht me dunkt...
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: fel wit licht door ramen foto's

                    Ja bij de foto's waar bracketing is toegepast komen de resultaten wel (op eentje na ofzo) allemaal nog in orde.
                    Enkel die foto's waar maar 1 opname van is gemaakt krijg ik niet ok.

                    Het probleem is dat ik daar niet alle tijd voor had om daar even te wachten tot er minder licht was foto is genomen in de 'Gigawatt power plant' voor de urbexers onder ons.

                    Maar goed, ik probeer het nog even in Ps met selecties, toch bedankt voor de antwoorden!
                    https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                    Comment


                    • #11
                      Re: fel wit licht door ramen foto's

                      tja das gewoon het dynamisch bereik van je camera hé (en bij de d7100 is dit toch breed)
                      overbelicht is overbelicht... kan je niets van terughalen, enkel opvullen zoals lesC zegt
                      1 vraag, is dit in RAW getrokken?
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: fel wit licht door ramen foto's

                        Bij RAW ga je effectief meer kunnen terughalen van verloren details. Een andere optie, waaraan ik net dacht was: na selectie van de ramen, een laagmasker aanbrengen en eventueel een andere lucht (met wat detail) achter plakken. Via dat laagmasker zou je toch redelijk nauwkeurig je beeld kunnen corrigeren, dunkt me.
                        Wij hebben destijds een soortgelijke oefening (ander 'buitenbeeld' achter de ruiten) moeten doen in de cvo-cursus 'Rastertekenen'.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: fel wit licht door ramen foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          tja das gewoon het dynamisch bereik van je camera hé ...
                          gut .. zelfs je "menselijk oog" heeft niet zoveel dynamisch bereik ... en dat wordt nog geprocess'd door millioenen hersencellen

                          Comment


                          • #14
                            Re: fel wit licht door ramen foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                            Je kan dit (tijdens de opname zelf) verhelpen door:
                            - ofwel te wachten tot het buiten donkerder is (zodat binnen- en buitenlicht meer in balans zijn)
                            ....
                            gut ... dit is wel een mooie .. een doordenkertje ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: fel wit licht door ramen foto's

                              Invulflits zou hier ook kunnen helpen.

                              Mvg Yves.
                              What you see is what you get

                              Comment

                              Working...
                              X