Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is dat zo ....???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is dat zo ....???

    hoikes

    heb me een nieuwe Nikon D750 met bijbehorende lens Nikkor 24-120 mm f/4.0 aangeschaft ... en als ik nu foto"s neem dan heb ik last van vignettering in de hoeken ... ook heb ik al de zonnekap eraf gedaan en de beschermingsfilter ook .. maar het probleem blijft ..

    is dat (ab)normaal voor zo"n duur toestel .. nee toch he ?? Iemand met gelijkaardige problemen ? Heb al de verkoper gewaarschuwd maar die is in verlof , heb het toestel pas verleden week gekocht ...

    iemand raad of een oplossing ??

    thanks
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

  • #2
    Re: Is dat zo ....???

    De zonnekap zou hier zelfs geen rol in mogen spelen.
    Maak je de foto's wijd open op f4? Dan zou ik zeggen: wellicht normaal - probeer eens op f8 en vergelijk.
    Denk eraan dat je full frame werkt, en dus met de hoeken van de foto tot in de rand van de beeldcirkel komt. Een beetje vignetting en softness is te verwachten. Ik denk ook dat deze lens niet tot de top nikkors behoort.

    Zoals steeds met dit soort vragen: laat eens een voorbeeldje zien.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Is dat zo ....???

      Pieter

      idd op f/8.0 heb ik heel weinig of geen vignettering ..... Had zo gedacht dat die lens tot de toppers behoorde ... is nochtans duur genoeg geweest ... ??? Kan je me dan ook zeggen welke lenzen tot de "toppers" behoren dan?

      thanks voor den info Pieter ...
      [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

      Comment


      • #4
        Re: Is dat zo ....???

        Nikon 24-70mm 2.8f
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Is dat zo ....???

          Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
          idd op f/8.0 heb ik heel weinig of geen vignettering ..... Had zo gedacht dat die lens tot de toppers behoorde ... is nochtans duur genoeg geweest ... ??? Kan je me dan ook zeggen welke lenzen tot de "toppers" behoren dan?
          Als je tussen f/4 en f/8 duidelijk verschil ziet, denk ik niet dat er een probleem met je lens is. Dit is inderdaad te verwachten op een full frame sensor.
          De lens is inderdaad vrij duur, en ik zal ze ook niet afbreken - ze heeft tenslotte een mooi bereik en constant max. diafragma -, maar de maatstaf voor het standaardbereik is echt wel de 24-70 die Templar aanhaalt. Dat is uiteraard nog een heel andere prijsklasse. Eerlijk gezegd zou ik die 24-120 niet meteen afschrijven. Tenzij je echt extra geld over hebt voor een 24-70 en de huidige lens nog gewoon kan inruilen.

          De toppers in het nikkor gamma? De heilige drievuldigheid: 17-35, 24-70, 70-200... allemaal f/2.8 en top in hun categorie. Aan de groothoek-kant ziet ook de 14-24 er zeer goed uit. Het is in elk geval speelgoed voor fotografen die hun geld met foto's verdienen en/of een dikke portemonnee hebben.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Is dat zo ....???

            Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
            ... iemand raad of een oplossing ?? ...
            De oplossing staat in de handleiding, op blz. 218. Titel: "Vignetteringscorrectie".
            Last edited by Jos Vanhengel; 28 oktober 2014, 00:42.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: Is dat zo ....???

              Volgens de test op Photozone.de is de lichtafval op 24mm vol open bijna 2 stops, aan de hoge kant dus, maar vrij normaal voor lenzen met een dergelijk zomereik. Bij de Sigma 24-105 (die ik zelf overigens wat beter vind) is de vignettering van dezelfde orde en van de Canon L lens gaat het zelfs richting 2,5 stops. Niet alsof je nu dus iets nieuws opmerkt...
              Last edited by Spanjaart; 27 oktober 2014, 19:19.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Is dat zo ....???

                Shading (''Vignetting'')
                When the lens is mounted on a sub-frame camera such as the D300s, there is no corner shading to speak of. It's more prominent when the lens is mounted on a full-frame camera: when set to 24mm and ƒ/4, images will have corners that are up to 1 1/4 stops darker than the center. Other focal length / aperture settings are more forgiving; at ƒ/4, corner shading ranges between 1/2 and 2/3 of a stop at 28-120mm. Stopping down reduces this corner shading, and at ƒ/8 and smaller, it's negligible at 35mm and longer. At 24-28mm however, there will always be some element of light falloff.
                Bron: SLRGear.
                Er lijkt dus inderdaad een lichte vorm van vignettering bij deze overigens heel fijne lens, maar ik zou er niet wakker van liggen en is ook nog te corrigeren in de postprocessing.
                "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                Comment

                Working...
                X