Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rare diepvries gekocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rare diepvries gekocht

    Toen ik google gebruikte op zoek naar een forum kwam ik hier uit. Meer bepaald bij deze oude topic

    Ik heb net een diepvries gekocht van Liebherr. Net een mail gestuurd naar de klantendienst ginds. Ik ga dus geen omschrijving meer doen, gewoon copy/paste van mijn mailke.
    Ik vermoed dat het ook in dit geval een te lichte compressor betreft? wat denken jullie?


    Onze oude (AEG) hebben we vervangen door een nieuw toestel van het merk Liebherr. Een super zuinig toestel. Deze is fluisterstil (dankzij de kleine schroefcompressor?). Wat ik raar vind, als de diepvries draait is dat voor 25 tot 30 minuten continu. 20 minuten later draait dit toestel opnieuw. Dit is niet omdat de deur is open geweest noch omdat ik iets in de diepvries heb gestopt. Vreemd vind ik ook dat wanneer de diepvries draait er bijna geen warmteafgifte is achteraan in de koelradiator. Dat vind ik zeer vreemd.
    Graag had ik uw mening gehoord over dit toestel. Ik overweeg ook om bij Electrabel een verbruiksmeter te gaan huren om dit eens na te gaan.
    Is het dus normaal dat deze zuinige diepvriezer meer draait dan dat hij stil ligt? en is het normaal dat de koelradiator niet warm word? Het buisje dat vertrekt bij de compressor word warm (ca 35 à 40°C) Handwarm. De koelradiator aan de ingang word niet eens warm. Zelfs na 25 minuten niet.

  • #2
    Re: Rare diepvries gekocht

    Oorspronkelijk geplaatst door lange zot Bekijk bericht
    wat denken jullie?
    Ik heb daar zeer mijn twijfels over dat die grote merken vriezers zouden verkopen met een te lichte compressor, eerder dat deze niet goed gevuld is
    met gas waar alle uitleg van U toch op wijst, condensor niet warm genoeg aan de uitgang, deze moet normaal gezien heel wat warmer dan handwarm zijn.
    Het zou ook kunnen dat er in dat toestel een minder goede verdamper zit, met een te groot diafragma.
    Best even wachten op een antwoord van Bart, die weet daar alles van.

    Comment


    • #3
      Re: Rare diepvries gekocht

      Hier ook een Liebherr en die achterkant wordt ook niet echt merkbaar warm.
      Verder maakt het me weinig uit hoe vaak die motor draait, het is het verbruik dat telt en de constante temperatuur.
      Kijk even naar een moderne verwarmingsketel, die moduleert ook en draait vaker dan een oude ketel maar met minder verbruik ... temperatuur blijft zo constanter.
      Ik veronderstel dat het ook zo is met vriezers, als die regelmatig een beetje bij koelt dat dit energiezuiniger is dan wanneer deze na langere tijd fors moet koelen.
      Dus al bij al zou ik maar zeer tevreden zijn dat die achteraan niet al te warm wordt.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Rare diepvries gekocht

        Tot nu toe vind ik dat die diepvries niet echt raar is.
        Het lijkt me pas echt raar als je er een brood in doet en later springen er geroosterde boterhammen uit de bovenkant.

        Comment


        • #5
          Re: Rare diepvries gekocht

          Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
          Tot nu toe vind ik dat die diepvries niet echt raar is.
          Het lijkt me pas echt raar als je er een brood in doet en later springen er geroosterde boterhammen uit de bovenkant.
          Haha
          Heb nog niet zo lang een nieuwe koelkast van Liebherr in gebruik en die doet het prima.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Rare diepvries gekocht

            In elke koelkast wordt een koelcompressor met een zo laag mogelijk vermogen geplaatst om het verbruik te beperken.
            De condensor wordt zo berekend dat die niet te warm wordt, hoe hoger de condensatietemperatuur, hoe lager het koelrendement (het verbruik gaat dus merkbaar omhoog als de condensor warmer wordt).
            Als je een opgewarmde koelkast inschakelt, dan zal de temperatuur van de condensor in het begin warmer zijn, maar de condensatietemperatuur zakt dan naarmate de koelkast verder op de normale bedrijfstemperatuur geraakt.

            Als er echt te weinig koelmiddel in het koelcircuit zit, dan zal de compressor blijven draaien, want de voeler van de thermostaat wordt bijna altijd aan het einde van de verdamper geplaatst.
            Met een tekort aan koelmiddel zal er alleen oververhit gas tot aan die voeler geraken, en dan schakelt de thermostaat niet meer uit.
            In dat geval loopt de compressortemperatuur ook zo hoog op dat je die niet meer kan vastnemen, veel hoger dan de temperatuur die jij opgeeft (je verbrandt er je vingers aan).
            De compressor wordt gekoeld door de zuiggassen, als de temperatuur te van de zuiggassen hoog is (te weinig koelmiddel) dan kunnen de wikkelingen van de compressor zelfs verbranden.
            Op de koelkastcompressors zit wel een Klixon om die te beschermen tegen te hoge temperaturen en ook als de compressor een te hoge stroom trekt, dan schakelt die uit.
            Maar uiteindelijk zal de compressor dan toch verbranden omdat de die vastloopt door een tekort aan olie (die komt mee terug met de zuiggassen, maar dat lukt alleen als er voldoende koelmiddel in het circuit zit).

            Volgens mij is er niets mis met je koelkast, afhankelijk van de omgevingstemperatuur en het aantal keren dat de deur open gaat zal die meer of minder draaien.
            Maar de isolatie is niet te vergelijken met een thermos, als ze die zo goed zouden kunnen maken, dan zal de koelkast nog een heel stuk zuiniger worden.
            De massa in de koelkast (inhoud) speelt ook een rol bij de draaitijd en rusttijd, een grotere massa koelt trager af, en warmt ook trager terug op.
            Als je iets uit de koelkast haalt, en dat er na een tijdje terug in steekt, dan zal de toegevoegde warmte van die spullen ook weer afgevoerd moeten worden.

            Als het een ingebouwde koelkast is (waarschijnlijk niet, want dan kan je er niet bij om de temperatuur te voelen), dan is het mogelijk dat de deur niet goed sluit omdat de koelkast te diep in de kast ingebouwd is.

            Toen ik hier de oude koelkast heb vervangen door een A++ heb ik gemeten dat het elektrische verbruik van de compressor (terwijl die draait) tegenwoordig bijna de helft is van de oude koelkast zonder eco-labels.
            Zelfs als die 75% van de dag draait is die dus nog zuiniger dan de oude (die draaide op het einde bijna continu omdat de isolatie verzadigd was met vocht, er hing ijs aan de achterkant van het vriesgedeelte).
            Het is dus niet omdat die A++ nu nog steeds even veel draait dan een oude koelkast dat de nieuwe niet zuiniger is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Rare diepvries gekocht

              Perfect Bart, zoals altijd

              Heb zelf een kleine Zanker, zo oud als de straat en die heeft heel af en toe ook kuren.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Rare diepvries gekocht

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Perfect Bart, zoals altijd

                Heb zelf een kleine Zanker, zo oud als de straat en die heeft heel af en toe ook kuren.
                Mensen zijn soms moeilijk te overtuigen Theo, maar zo een ding smijt je soms beter buiten, sommige van die koelkastjes
                of vriezers verbruiken op twee jaar zoveel als ze waard zijn...
                De nieuwe met betere isolatie, ander gas en een schroefcompressor draaien een rendement dat soms tot 300% beter ligt dan
                die oude dingen.

                Bart zijn theorie zal wel kloppen, daar twijfel ik niet aan, maar als je plots 20 Kg warme massa in die vriezer steekt
                zal de uitgang van die compressor wel deftig warm worden, en bij veel vriezers (want het gaat hier wel degelijk over TS zijn vriezer)
                gaat de uitgang van de compressor eerst door een stukje ringleiding die rondom ter hoogte van de deurdichting zit ingewerkt,
                dat om het aanvriezen van de deurdichting tegen te gaan, tegen dat deze aan de condensor uitkomt is er reeds wat warmte
                afgegeven waardoor de condensor (radiator achter zoals TS deze noemt) een stuk koeler blijft.
                De voorste rand waar de deurdichting aansluit van een betere vriezer wordt dus wat opgewarmd, en dat weten velen niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Rare diepvries gekocht

                  Ok.
                  Mijn diepvries trekt ook vacuüm. Ben ik ook laat achter gekomen.
                  Dus de deur sluit goed.

                  Mijn kooksels laat ik afkoelen en dan gaan ze de koelkast in.
                  Na een tijdje verhuis ik die naar de diepvriezer.

                  Was al eerder aan 't kijken voor een iets groter formaat van bijv. Miele > 4 etages&lades.
                  Last edited by theokus; 27 oktober 2014, 12:29.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rare diepvries gekocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Ok.
                    Mijn diepvries trekt ook vacuüm. Ben ik ook laat achter gekomen.
                    Dus de deur sluit goed.

                    ....
                    "Vacuum trekken" is een groot woord. Onderdruk is misschien iets juister Ik doe koelkasten altijd open door even de zijrubber opzij te drukken met de vinger zodat er lucht in de kast kan. De deur gaat dan vanzelf open

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rare diepvries gekocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      .............
                      Mijn kooksels laat ik afkoelen en dan gaan ze de koelkast in.
                      Na een tijdje verhuis ik die naar de diepvriezer..................
                      Er zijn bepaalde temperaturen waarbij de bacteriën sneller groeien. Die temperatuurzones moet je zo snel mogelijk overbruggen.
                      Daarom is het veel beter om warm voedsel dat moet afkoelen zo snel mogelijk naar de minimum temperatuur te brengen.
                      Als het voedsel te lang in die zones blijft groeien de bacteriën te snel aan.




                      Grote volumes, zoals een grote pan soep, koelen langzaam af ïn de lucht", en ook in de koelkast,
                      en moeten dan ook geforceerd gekoeld worden, anders blijft de inhoud te lang in "het groeigebied" van de temperatuur hangen.
                      Dat is vaak de oorzaak van bederf.
                      Last edited by Skitch; 27 oktober 2014, 14:11.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment

                      Working...
                      X