Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nabewerking op PC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nabewerking op PC

    Hey

    Ik had graag tips gehoord over starten met lightroom of corel draw (ultimated?)
    zijn het beiden foto nabewerkingsprogramma's, welke is makkelijkst om van start te gaan
    het is eigenlijk voor nabewerking van foto's en eventueel tittels maken om bij je foto's te plaatsen
    welke versie is aan te raden om van start te gaan?
    En welk boek (met overzichtelijkste uitleg) bij het programma

  • #2
    Re: Nabewerking op PC

    als beginneling ben je beter af met Elements 13
    gr, JOHAN , nikon D90, D7100

    Comment


    • #3
      Re: Nabewerking op PC

      Lightroom is de doka (daar heb je ook alternatieven voor o.a. dxo, gimp), Corel draw komt niet in aanmerking voor foto nabewerking - wat mij betreft -.
      Mijn advies hierin is dat je gewoon de proef versies van 30 dagen moet downloaden en kijken wat bevalt. Kwa versie pak je gewoon de laatste

      Boeken houd ik me verre van, dat is weggegooit geld, er zijn genoeg youtube kanalen / sites die uitleg kunnen geven over hoe te werk te gaan.

      Comment


      • #4
        Re: Nabewerking op PC

        Lightroom is uitstekend, zoek eens op Morethanwords, die heeft zelfs een ebook in de aanbieding (Lightroom ontmaskerd), zeker aan te raden.

        Corel Draw is louter bewerken, Lightroom is bewerken en vooral ook organiseren, printen, naar web sturen, boeken aanmaken.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Nabewerking op PC

          Lightroom: voor RAW-bewerking, belichtingscorrectie, enz.; velen gebruiken LR ook als bibliotheek, met trefwoorden, enz.
          PS(E): als je titels wilt aanbrengen, kaders, foto's samenbrengen, enz. Precies op dit punt schiet LR tekort, omdat het slechts één laag kent. D'er zijn omwegen, en plugins, maar ik raad, naast een goeie RAW-ontwikkelaar, en dat is LR heus wel, een programma als Photoshop of Photoshop Elements aan.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Nabewerking op PC

            Coreldraw is een vector tekenpakket, dus niet bijster geschikt voor foto's. In de suite zit ook Photo paint, maar hoe uitgebreid dat ding is weet ik niet.
            Corel heeft wel al een tijdje Paint shop pro overgenomen (wat dus wel specifiek voor foto's is). En als alternatief voor Lightroom hebben ze Aftershot pro (wat je ook onder Linux kan gebruiken).
            Als je de Wacom pen wil bovenhalen, heeft Corel ook Painter...

            Nu : de standaard zijn nog altijd de producten van Adobe. Maar om te starten neem je beter de elements edities (want een full photoshop blijft een duur ding).
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Nabewerking op PC

              'Voordeel' van LR+PS zou natuurlijk kunnen zijn dat Adobe dit pakket voortaan aanbiedt als een abonnement. Niet my cup of tea (voorlopig toch zeker niet), maar voor minder bemiddelde fotografen... ?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Nabewerking op PC

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                'Voordeel' van LR+PS zou natuurlijk kunnen zijn dat Adobe dit pakket voortaan aanbiedt als een abonnement. Niet my cup of tea (voorlopig toch zeker niet), maar voor minder bemiddelde fotografen... ?
                Klopt : https://creative.adobe.com/nl/plans/photography

                Dus een kleine 150€/jaar. Een volledige Lightroom is 130€, Photoshop was vroeger een kleine 1000€ (maar die kan je dus niet meer kopen, enkel nog huren).
                Groeten,

                Polleke

                Comment

                Working...
                X