Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED lampen blijven gloeien

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LED lampen blijven gloeien

    Thuis heb twee lusters (één met zes, één met acht lampen) uitgerust met energiezuinige LED lampen. Nu valt het me op dat deze lampen steeds blijven gloeien, ik vermoed door wervelstroomeffecten. Opvallend dat er enkele lampen daarbij wat sterker gloeien dan de andere in dezelfde luster. Stel je bij dat gloeien niet veel voor, je kan het amper zien. Maar ik vraag me af of dit de levensduur van deze LED's niet ernstig gaat benadelen. Een netfilter plaatsen zal hier niets tegen helpen zeker? Ter info, het zijn deze LED's.
    Bedankt alvast!

    Willy
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Re: LED lampen blijven gloeien

    This website is for sale! v-led.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, v-led.nl has it all. We hope you find what you are searching for!


    Jan

    Comment


    • #3
      Re: LED lampen blijven gloeien

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Thuis heb twee lusters (één met zes, één met acht lampen) uitgerust met energiezuinige LED lampen. Nu valt het me op dat deze lampen steeds blijven gloeien, ik vermoed door wervelstroomeffecten. Opvallend dat er enkele lampen daarbij wat sterker gloeien dan de andere in dezelfde luster. Stel je bij dat gloeien niet veel voor, je kan het amper zien. Maar ik vraag me af of dit de levensduur van deze LED's niet ernstig gaat benadelen. Een netfilter plaatsen zal hier niets tegen helpen zeker? Ter info, het zijn deze LED's.
      Bedankt alvast!
      Willy
      Ik zou eens proberen om de aansluitdraden van je luster om te wisselen. Bij TL-verlichting kan je dat gloei-effect ook hebben als de schakelaar in de nulleiding staat, i.p.v. in de faseleiding. Misschien de moeite waard om dat ook eens met ledverlichting te proberen, voor je 14,94€ gaat uitgeven aan een weerstandje van een Megohm dat normaal slechts een paar cent kost.
      Meet met een goede digitale universeelmeter de spanning over de aansluiting van de luster, terwijl de schakelaar af staat. Dat kan zelfs 220V zijn, maar kan slechts enkele mili of micro-ampères leveren. Hang als test een gewone gloeilamp parallel aan de aansluiting. De spanning zal weg zijn en je ledlamp gloeit niet meer na.
      Het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze lamp er continu blijft aanhangen, dus vervangen door een weerstandje van 1 of 2,2MOhm om de inductiespanning te dempen.

      En voor hier een Nederlander komt vragen wat een luster is : een luster in België is de dialectische benaming voor een luchter.
      Last edited by notex; 24 oktober 2014, 12:46.

      Comment


      • #4
        Re: LED lampen blijven gloeien

        In de keuken heb ik het opgelost door een dubbelpolige schakelaar te plaatsen.
        Maar inderdaad, eerst de schakelaar eens controleren en zien welke geleider er onderbroken wordt.

        Comment


        • #5
          Re: LED lampen blijven gloeien

          Normaalgezien moet de fase onderbroken worden in de schakelaar, dan heb je als het goed is geen lekstroom meer door de lamp.

          Als die lampen heel zwakjes "gloeien" (een led gloeit niet, want dan is die meteen stuk) dan wil dat zeggen dat er een héél kleine stroom door gaat.
          Met zo'n kleine stroom zal de levensduur van die led lamp niet merkbaar verminderen.
          De opgegeven levensduur van zo'n ledlamp wordt berekend op een lamp die op maximale lichtsterkte brandt (bij de opgegeven netspanning en frequentie).
          Maar die maximale levensduur wordt alleen behaald als de lamp vrij hangt zodat de warmte goed weg kan, als de lamp warmer wordt (in een gesloten armatuur of in een plafond), dan kan de levensduur zelfs heel sterk verminderen (dat geldt ook voor hoge omgevingstemperaturen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: LED lampen blijven gloeien

            stekker omdraaien..?
            polariteitsverschil.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: LED lampen blijven gloeien

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              stekker omdraaien..?
              polariteitsverschil.
              grt,bouk.
              Polariteitsverschil op wisselstroom

              Leg dat eens uit bouk

              Comment


              • #8
                Re: LED lampen blijven gloeien

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Thuis heb twee lusters (één met zes, één met acht lampen) uitgerust met energiezuinige LED lampen. Nu valt het me op dat deze lampen steeds blijven gloeien, ik vermoed door wervelstroomeffecten.Ter info, het zijn deze LED's.
                Bedankt alvast!

                Willy
                Je vermoeden klopt Willy, zoals hierboven reeds gezegd door Bart zal het niets doen aan de levensduur van je leds.

                Wel een dure plaats om te kopen hé, ik plaatste reeds een tiental bestellingen bij Aliexpress en nog nooit geen enkel probleem ondervonden,
                wel is aan te raden geen grote bestellingen te plaatsen, dat ivm. duanekosten... Dus beter twee bestellingen van 20€ dan één van 40€.

                Comment


                • #9
                  Re: LED lampen blijven gloeien

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Polariteitsverschil op wisselstroom

                  Leg dat eens uit bouk
                  waarom werk het bij audio dan wel.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: LED lampen blijven gloeien

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Normaalgezien moet de fase onderbroken worden in de schakelaar, dan heb je als het goed is geen lekstroom meer door de lamp
                    Tenzij Willy nog aangesloten is op de fasen van een 3 X 230 volt net hé Bart, dan heeft wisselen geen zin.
                    Een beetje het zelfde verhaal als bij de vroeger gebruikte neon lampjes.
                    Last edited by Guest42; 24 oktober 2014, 14:55.

                    Comment


                    • #11
                      Re: LED lampen blijven gloeien

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      waarom werk het bij audio dan wel.
                      grt,bouk.
                      Heeft daar niets mee te maken bouk, bij audio heeft dat te maken met tegengestelde bewegingen van de luidsprekerconus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: LED lampen blijven gloeien

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Heeft daar niets mee te maken bouk, bij audio heeft dat te maken met tegengestelde bewegingen van de luidsprekerconus.
                        ga ik over nadenken.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: LED lampen blijven gloeien

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          ga ik over nadenken.
                          grt,bouk.
                          Meten is weten bouk, zet de twee kanalen van een versterker eens op een oscilloscoop en op de ingang een mono signaal.
                          Of om het simpel uit te leggen, neem een batterijtje van een paar volt en steek daar de draadjes van een luidspreker tegen,
                          wissel dan de twee, en je zal zien dat in het ene geval de conus naar buiten komt, en in het andere geval naar binnen.

                          Bijzonderste is dat de twee gelijk zijn aangesloten, dan speelt de rest eigenlijk geen rol.

                          Comment


                          • #14
                            Re: LED lampen blijven gloeien

                            Er zijn er zelfs die beweren dat als de voeding van de CD-speler anders is aangesloten dan van de versterker, dat ze verschil horen. Maar als het over audio gaat beweren ze zoveel...

                            Dat van de faze bij luidsprekers is uiteraard wel belangrijk. Vandaar dat alle luidsprekerkabels een polariteitsaanduiding hebben, ondanks dat het over wisselstroom gaat.

                            Nu : dat je LED-lampen inderdaad hun warmte moet laten afvoeren is wel duidelijk. Ik heb in mijn living 6 GU-10 LED-spots van 7.5W (zijn behoorlijk dure dingen). Hier werken die al meer dan 2 jaar zonder problemen, maar de "warmteafvoervinnen" zitten wel goed vrij in de armatuur.
                            Bij mijn ouders worden dezelfde lampen gebruikt maar daar vormt de armatuur een soort van omkasting rond de spot : daar zijn al ettelijke lampen gesneuveld, en op veel kortere termijn dan 2 jaar. Die warmteafvoer is dus heel belangrijk.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #15
                              Re: LED lampen blijven gloeien

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Er zijn er zelfs die beweren dat als de voeding van de CD-speler anders is aangesloten dan van de versterker, dat ze verschil horen. Maar als het over audio gaat beweren ze zoveel...

                              Dat van de faze bij luidsprekers is uiteraard wel belangrijk. Vandaar dat alle luidsprekerkabels een polariteitsaanduiding hebben, ondanks dat het over wisselstroom gaat.

                              Nu : dat je LED-lampen inderdaad hun warmte moet laten afvoeren is wel duidelijk. Ik heb in mijn living 6 GU-10 LED-spots van 7.5W (zijn behoorlijk dure dingen). Hier werken die al meer dan 2 jaar zonder problemen, maar de "warmteafvoervinnen" zitten wel goed vrij in de armatuur.
                              Bij mijn ouders worden dezelfde lampen gebruikt maar daar vormt de armatuur een soort van omkasting rond de spot : daar zijn al ettelijke lampen gesneuveld, en op veel kortere termijn dan 2 jaar. Die warmteafvoer is dus heel belangrijk.
                              Inderdaad, vandaar dat Philips spotjes maakt waar een kleine ventilator in zit, maar schijnt ook niet het beste te zijn,
                              want die mini ventilators zijn dan het tere punt.....

                              Naar het schijnt zit er bij sommige toepassingen een peltier op de led, welke dan ook weer voor extra verbruik zorgt
                              maar wordt blijkbaar toegepast op de nieuwste beamers met led ipv gasdamp lampen.

                              Comment

                              Working...
                              X