Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverter....

    Heft er iemand ervaring met tele-convertors.....
    heb namelijk een sigma macrolns van 50 mm maar zou die toch graag wat verbeteren met er een convertor tussen
    te zetten.
    Dus mijn vraag is,welke zijn de goede,prijskaartje,nut of geen nut.....zo van die dingen.
    Bij voorbaat al bedankt.
    "The important thing is not the camera but the eye."

  • #2
    Re: Teleconverter....

    Objectieven verbeteren niet met een teleconverter, je kan er alleen het brandpunt mee verlengen
    dat ten koste van licht en kwaliteit.

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverter....

      Als je dan toch voor een teleconverter kiest, let op voor compatibiliteitsproblemen. Je wil echt niet dat het glas van converter en lens mekaar raken.
      Kenko is bruikbaar met vele lenzen die niet combineerbaar zijn met merkeigen converters (bij Canon in elk geval).

      Gelukkig behoren macrolenzen meestal tot de scherpste primes, waardoor ze een teleconverter wel kunnen verdragen. Ik heb een 50mm + 20mm tussenring + 1.4x converter geregeld gebruikt omdat ik geen echte macrolens had. De resultaten waren voor mijn part zeer goed, maar dat zou met de hoge pixel count van de huidige generatie sensors wel anders kunnen zijn. Als je veel macro doet, is een echte macrolens van 100mm of langer een betere investering.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverter....

        De Kenko teleconverter past inderdaad wel op bijna alle lenzen, maar de combinatie van bepaalde lenzen en camerabody's levert de C-AF 1,4x Teleplus MC4 wel eens problemen op.
        Dat is zo op de Canon 5D MKIII in combinatie met de Sigma 150 en 180mm macro, en met de Canon 300mm f4 L IS, op de 700D heb ik nog geen problemen gezien, op de 1DX worden de foto's 1 stop overbelicht, maar voor de rest werkt alles normaal (die overbelichting is gemakkelijk aan te passen met de belichtingscompensatie).

        Of die teleconverter ook problemen oplevert met andere merken camera's, dat weet ik niet.

        Een 1,4x teleconverter levert gewoonlijk nog goede beelden als je die op een scherpe lens gebruikt, met een 2x teleconverter zal de beeldkwaliteit een stuk meer achteruit gaan.
        Een langere macrolens kopen is dus een betere oplossing, met teleconverters zal de brandpuntsafstand van die 50mm nog niet lang genoeg worden om "actieve" vlinders en libellen dicht genoeg te kunnen benaderen.
        Ik gebruik zelf ook wel geregeld de 1,4x teleconverter op de 180mm macro om de werkafstand te vergroten zodat ik de beestjes niet te snel weg jaag.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverter....

          Allen al bedankt van jullie reacties en tips.....het zou voor op een sigma-macro lens zijn van 50mm
          "The important thing is not the camera but the eye."

          Comment

          Working...
          X