Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft ooit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft ooit

    de batterij van zijn laptop gekalibreerd?

    Ben er meer bezig.
    Had niet gedacht dat dit zo lang duurt
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Wie heeft ooit

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    de batterij van zijn laptop gekalibreerd?

    Ben er meer bezig.
    Had niet gedacht dat dit zo lang duurt
    Wat versta je onder calibreren ?
    Bij Lenovo krijg je een melding wanneer de prestaties van de batterij achteruitgaan. Dan kan je die batterij teug "opwaarderen". Een soort refreshen dus imho. Ik denk dat de laptop dan een cyclus insteld zodanig dat de batterij een aantal keren ontladen en opgeladen wordt.

    Maar kan ook zijn dat ik er totaal naast zit, Theo.

    Beter effe wachten op Bart
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Wie heeft ooit

      Nog nooit van gehoord Theo, zit deze mogelijkheid op iedere laptop computer?
      In elk geval zit er zo een refresh op een Maha batterijlader, en dat kan inderdaad zeer lang duren, de batterijen worden dan namelijk een aantal keren bijna volledig ontladen en terug opgeladen.
      Bij een Li-Ion zoals gebruikt in laptops en de betere handmachines zie ik daar eigenlijk de noodzaak niet van in, als je die laptop af en toe eens gebruikt tot hij om opladen vraagt zou dat eigenlijk ruim voldoende moeten zijn, tenzij het batterij pack nog uit NiCa batterijen bestaat NiMH batterijen hebben dat zelfs niet meer nodig.
      Last edited by Guest42; 23 oktober 2014, 06:34.

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft ooit

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        de batterij van zijn laptop gekalibreerd?

        Ben er meer bezig.
        Had niet gedacht dat dit zo lang duurt
        Bij mijn 10-jarige Acer duurde het 2h16. Niet slecht voor zo een oud beestje met nog de originele batterij erin.

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft ooit

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          de batterij van zijn laptop gekalibreerd?
          De capaciteit van je batterij verbetert niet bij dat calibreren. Alleen wordt de uitlezing van je overblijvende % batterypower of resterende tijd in overeenstemming gebracht met de actuele conditie van je batterij. Als je laptop nieuw was betekende 100% bijvoorbeeld 3 uur, en na enkele jaren krijg je voor 100% slechts 1 uur.

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft ooit

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Bij mijn 10-jarige Acer duurde het 2h16. Niet slecht voor zo een oud beestje met nog de originele batterij erin.
            Respect!
            Ik mijn HP ontelbare keren vervloekt omdat hij na 10min zonder kabel al begint te janken dat de batterij haast leeg is
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft ooit

              Accu's en batterijen zijn geen zaken waar we vaak aandacht aan besteden. We laden ze op en gebruiken ze. Toch verdienen deze componenten meer aandacht,..


              Jan

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft ooit

                Had er ook nog nooit van gehoord.
                En omdat een paar collega's over Linux begonnen.... dacht ik er nog een keer aan
                om mijn laptop te gebruiken > Compaq Evo N610c
                Daar stond Xubuntu op en niet Mint zoals ik eerder zei.

                Toen de updates begonnen viel alles stil. Geen beweging meer.
                Heb toen een recente ISO op DVD gezet en die gestart voor een nieuwe installatie.
                Lukte niet omdat 'checking battery state....' op 't scherm verscheen.
                En dat bleef ook duren. Er gebeurde niets.
                Gezocht wat dit betekende > las oplossingen on internet > niets heeft geholpen.

                Via 'F10' de bios gestart > zag daar de optie kalibreren batterij.
                Was een toeval hoor
                Heb ik gedaan tot een stuk in de nacht.
                Daarna weer de DVD gebruikt voor een nieuwe installatie > geen resultaat.

                Uren werk > geen resultaat.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft ooit

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  de batterij van zijn laptop gekalibreerd?

                  Ben er meer bezig.
                  Had niet gedacht dat dit zo lang duurt
                  Weet dat het bestaat, nooit gedaan omdat het IMHO een volledige laad en ontlaadcyclus genereert anders kan men geen "capaciteit" meten (zie ook draad over Maha lader voor goed begrip ...)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft ooit

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Weet dat het bestaat, nooit gedaan omdat het IMHO een volledige laad en ontlaadcyclus genereert anders kan men geen "capaciteit" meten (zie ook draad over Maha lader voor goed begrip ...)
                    Heb het intussen opgegeven.
                    Laptop staat hier en ik kan er niks mee beginnen.
                    Gparted start niet op.
                    De XP recovery van Compac start niet meer op.
                    Boot niet op van de dvd-drive. Staat juist aangeduid in het bios maar niks dus.

                    ctrl-del-F1 of F8 of F11 > helpt niks; (gevonden op internet)
                    sudo hier en sudo daar > noppes.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft ooit

                      Bij sommige camera-accu's wordt er ook af en toe een capaciteitsmeting uitgevoerd (dat is zo bij de accu van de 1D reeks), op de lader brandt dan een rood ledje, je kan de kalibratie starten door op het schakelaartje te drukken, als je dat niet doet, dan wordt de accu gewoon bijgeladen (na enkele seconden begint het gewone laadproces).

                      Die kalibratie is inderdaad een capaciteitsmeting, de accu wordt eerst geladen, daarna ontladen, en dan terug geladen.
                      Dat duurt heel lang, en als je je camera een beetje kent, dan is het eigenlijk helemaal niet nodig.
                      Je ziet zelf ook wel dat de accu na een aantal jaren sneller leeg raakt, daarvoor heb je die kalibratiefunctie niet nodig.

                      De accu van mijn 1Dx blijft in de lader aangeven dat ze moet gekalibreerd worden, ik heb dat wel een keer gedaan, maar de lader geeft altijd terug aan dat het weer nodig is.
                      Daarom steek ik de accu gewoon in de lader, en druk niet meer op dat schakelaartje...
                      Bij de "accu info" in de cameramenu's wordt er ook aangeraden om de accu te kalibreren, die melding gaat hier ook niet weg nadat de accu gekalibreerd is.
                      Bij de oude accu van de 1D MKIII lukt dat wel, waarschijnlijk zit er dus een foutje in de chip van de accu van de 1Dx...
                      Die chipjes in de accu zorgen alleen maar voor ellende, die dienen vooral om ervoor te zorgen dat goedkopere accu's onbruikbaar worden, de accu wordt er helemaal niet beter van...

                      In de cameramenu's van de 5D MKIII wordt de "laadprestatie" weergegeven, bij de originele accu wordt een laadprestatie van 2 blikjes gegeven (3 is maximum).
                      Die accu heb ik getest in een hobbycharger, de capaciteit was 1798mAh, op de accu is een capaciteit vermeld van 1800mAh.
                      Als die 2mAh onder de opgegeven waarde zit, dan geeft de camera dus aan dat die nog maar 2/3 van de oorspronkelijke capaciteit heeft.
                      Er zullen er wel zijn die dan meteen naar de winkel rijden om een nieuwe accu te kopen, want volgens de camera is die niet meer goed genoeg...

                      Het is allemaal onzin, zodra je merkt dat een accu veel te snel leeg is (bij normale temperaturen), dan vervang je ze, maar niet omdat de camera in de menu's aangeeft dat je eigenlijk nog eens geld zou moeten uitgeven.
                      Dat geldt ook voor die laptop accu.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X