Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

    Ik, die dacht, dat je met een FX loepzuivere foto's kan maken
    is toch wel teleurgesteld....
    In bijgevoegde foto's zie je wat ik bedoel

    close up 200% voor de korrel beter te laten zien


    dit zijn de metagegevens:
    camera : nikon d610
    lens : 24-70mm nikkor 2,8F
    brandpunt : 36mm
    modus :RAW
    ISO 320 1/200 F4
    belichtingscompensatie 0


    Wat doe ik fout?
    Of is er een probleem met de camera?

  • #2
    Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

    Op het histogram gaan de witte tinten dwars door het dak, dus overbelicht, kan je wat bijtrekken in Nikon Capture NX
    Maar volledig goed krijgen zal wat werk vragen, hier wat contrast en licht aangepast en wat opgescherpt, 30 sec. werk.

    Natuurlijk kan je met de originele NEF bestanden een stuk beter.

    Last edited by Guest42; 22 oktober 2014, 13:22.

    Comment


    • #3
      Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

      @demeyereg
      bedankt voor het snelle antwoord
      maar de foto was illustratief ... gewoon om te duiden dat ik op iedere foto die ik met het toestel maak (al dan niet overbelicht) er altijd een korrel aanwezig is.
      deze foto is de originele:

      dit is het eindresultaat:

      bijtrekken en opscherpen is allemaal geen probleem

      ik wil gewoon vanaf het begin een loepzuivere foto
      met mijn d90 had ik dat probleem niet
      met mijn d610 wel

      Comment


      • #4
        Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

        Ik heb dat met mijn 6D ook, en ik kom van een toestel van 10 jaar oud. Mijn vermoeden is dat je nu het hele beeldoppervlak van je lens gebruikt, en niet alleen het middelste - beste - deel.
        Ook vergt het tijd om die overschakeling gewoon te worden. Bij mij nu wel OK, in tegenstelling tot in het begin. Vooral de veel kleinere scherptediepte op eenzelfde diafragme speelde mij parten bijvoorbeeld.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Vooral de veel kleinere scherptediepte op eenzelfde diafragme speelde mij parten bijvoorbeeld.
          Ik heb het idee dat dat heel vaak wordt onderschat. Het verschil tussen APS-C en full frame is aanzienlijk.

          Wat betreft de korrel in de beelden van de nieuwe camera... 6D of D610... vergeet niet dat je een pak meer pixels hebt en dus veel dieper inzoomt op hetzelfde detail in vergelijking met vroeger. Verklein de foto eens naar het aantal pixels van je vorige toestel en maak dan eens dezelfde vergelijking. (Of nog beter: bekijk eens afdrukken van hetzelfde formaat uit beide toestellen.)

          Natuurlijk kan ik wel begrijpen dat je met je nieuwe toestel bij 1:1 dezelfde kwaliteit of beter verwacht t.o.v. je vorige toestel, maar ik weet eerlijk gezegd niet of het met 24MP+ nog realistisch is om op 100% view altijd perfect scherpe en ruisvrije details te zien. De kans op bewegingsonscherpte alleen al is zo groot. En hoe precies moet je AF wel zijn, etc.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

            Met mijn d600 heb ik dat probleem niet echt, wel heb ik meer ruis sinds de full frame, maar niet storend. Wel heb ik het gevoel dat ge sneller afgestraft word door u eigen fouten met de full frame, minste bewegingen foutje, of focus punt verleggen zie je direct terug. Kijk eens naar je serie in totaal (dus niet alleen staan ze er leuk op staan) en kijk eens of er verschil is. Vergelijk eventueel met andere eigenaar van een d610 en anders toch gewoon laten nazien, hij valt nog onder garantie.
            Ge moogt tijdelijk mijn d600 lenen als ge er een echt nodig hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

              Ik vind in beide gevallen het histogram wel erg ongelukkig uitzien.
              In de originele en in de bewerkte heb je een heel vlak / laag histogram. Die piek is de lucht, dat geldt voor beiden.
              Welke belichtingsmeetmethode gebruik je? Dit soort portretten zul je toch moeten inflitsen of een reflectiescherm moeten gebruiken om een mooi resultaat te krijgen.
              Voor een volledige analyse zou ik toch graag de exif gegevens willen hebben.
              Gr. Joop
              Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                in dit geval had ik mss beter spotmeting genomen ipv matrix meting voor een beter histogram ...
                maar in feite doet dat niet ter zake ... de korrel blijft, ook in perfect belichtte omstandigheden.
                Het is eigenlijk wat Pieter G zegt:
                Het verschil tussen APS-C en full frame is aanzienlijk.

                Wat betreft de korrel in de beelden van de nieuwe camera... 6D of D610... vergeet niet dat je een pak meer pixels hebt en dus veel dieper inzoomt op hetzelfde detail in vergelijking met vroeger. Verklein de foto eens naar het aantal pixels van je vorige toestel en maak dan eens dezelfde vergelijking. (Of nog beter: bekijk eens afdrukken van hetzelfde formaat uit beide toestellen.)

                Natuurlijk kan ik wel begrijpen dat je met je nieuwe toestel bij 1:1 dezelfde kwaliteit of beter verwacht t.o.v. je vorige toestel, maar ik weet eerlijk gezegd niet of het met 24MP+ nog realistisch is om op 100% view altijd perfect scherpe en ruisvrije details te zien

                Comment


                • #9
                  Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                  Dus met perfectie (belichtings) omstandigheden heeft u te veel (korrel) ruis met de D610: dan moet u voor een oplossing niet op dit forum zijn maar bij de service afdeling van Nikon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                    Bij ISO 320 zo een grove korrel, is niet normaal. Daar heeft de belichting niets mee te maken imo.
                    Je moet idd bij Nikon zijn als die exif data klopt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      ... voor een oplossing niet op dit forum zijn maar bij de service afdeling van Nikon.
                      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                      ..
                      Je moet idd bij Nikon zijn als die exif data klopt.
                      of een Canon kopen...(grapje).
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        Bij ISO 320 zo een grove korrel, is niet normaal. Daar heeft de belichting niets mee te maken imo.
                        Ik durf het niet zo zwart/wit stellen.
                        Ik ben ook geneigd om te zeggen dat het niet normaal is, maar ik heb geen noemenswaardige hands-on ervaring met het toestel, de foto is niet van mij, en ik ben van mening dat de oorspronkelijke foto, zoals in post #3 getoond, tamelijk ver moet worden opgetrokken op de plaats waar de uitvergroting uit de allereerste post werd gehaald. Ik persoonlijk val niet achterover van wat ik hier zie, maar ik zou wel hopen dat de gemiddelde prestaties van het toestel dit overtreffen.

                        Als fazt_eddie zegt dat dit effect inderdaad bij elke foto terugkomt, tja... misschien eens een vergelijkende test doen met een identiek toestel en de verschillen aan Nikon voorleggen.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                          gezien dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/f...?f=106&t=58071 zal de diafragma waarde eerder f14 zijn dan f4.
                          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                          Our English website: www.kaichitravel.com
                          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                            Hij heeft geen exif gegevens in zijn voorbeeld laten zitten zodat je niet kan zien wat hij tijdens het belichten en het nabewerken gedaan heeft, maar in zijn scherm afdruk van LR staat duidelijk f14 en geen f4
                            Door onderbelichting (daar lijkt het op ) krijg je meer ruis. Met zo'n kleine lensopening krijg je onscherpte door diffractie. Dus zo perfect als hij beweerd is de belichting niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geen loepzuiver foto's met Nikon D610

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              of een Canon kopen...(grapje).
                              grt,bouk.
                              Of een Fuji

                              Comment

                              Working...
                              X