Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

    Pas op: De volgende beelden kunnen schokkend zijn voor arachnofobe mensen . Schrijver dezer is niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen.


    Een haaip ? Ik geloof het al niet meer, alhoewel, zoals altijd staat de ongelovige thomas op uitkijk en wil hij het wel eens eerst zien en dan geloven.
    Het is altijd makkelijker er over te praten als je er helemaal geen ervaring mee, in hebt en het is al even gemakkelijk te kritikasteren over de slechte melkkeuze als je zelfs al niet weet dat melk hier helemaal niet aan te pas komt.
    Ik moet eerlijk bekennen, ik staat met de mond open wanneer ik de huidige behaalde resultaten bezie. En jawel hoor, niet alles is maneschijn zoals ook niet al mijn opnames goed zijn, laat staan geslaagd, maar ik moet dan ook bekennen dat ik bij gebruik van een Nikon D9(X) of een D9999 met hetzelfde euvel geplaagd ben. De vuilnisemmer loopt snel over met rommel.
    Ok, we hebben de mond vol over de Fuji X-T1 met gewone fotolenzen, ... maar ik wil meer, veel meer, heel wat veel meer, ik wil macro en dat is nu juist één van de meest kritische takken in de fotografie.
    Een slechte of minder goede macro-opname is SLECHT en je kan ze niet opkrikken, kuisen tot iets toonbaars.
    Met de Nikon lijkt macro iets makkelijk. Macro-lens erop, hoge ISO -waarden, hoge snelheid, ultra-klein diafragma en een rate van 5 beelden per seconde of meer en laat de mitraillette maar vuren.
    Gegarandeerd, of soms ook niet, dat op die duizend opnames er wel eentje goed zit. Laat het manuele scherp stellen dan ook maar manueel blijven.
    Helaas, mijn plezier raakt op en het wordt een gewoon doen ...
    Ons haaip-dingen nu. Eerste vaststelling, helaas geen enkele erkenbare macro ervoor, laat staan herkenbare. Ze hebben bij Fuji iets wat roept op 65mm maar echt macro ? Vergeet het.
    Wat nu ?
    Hebben ze nu wel zo'n soort adaptor dat je tussen de Fuji-body en de Nikon-, Canon-, ... lens kan steken waardoor je een Nikon-macro (in mijn geval) kan mounten op een Fuji.
    Leuk. Laten wat dat dan maar eens proberen. Hé, je automatisch geweer dat je gewoon bent wordt vervangen door een volkomen manueel te sturen toestel.
    Euh, mag ik erop wijzen dat deze situatie wel niet echt wereldvreemd is. Wie tussenringen gebruikt komt in hetzelfde patroon te vervallen en wie van ons heeft nooit tussenringen gebruikt op het analoog of het digitale toestel. Ik in ieder geval wel, want ik ben immers zo begonnen aan de macro-fotografie. Het gebruik van die adaptor is dan een kleine stap. je denkt alsof je tussenringen gaat gebruiken en de toen op gedane kennis is nu perfect bruikbaar.
    Eenvoudiger gezegd, geschreven dan gedaan.
    Mijn eerste ervaring een week geleden was er één om bij te huilen. Niets scherp, alles wazig ... Van de honderden beelden slechts een tweetal die er door kunnen. De bij en de blauwe kever.
    Vorige week vrijdag moest ik binnen voor een oogoperatie.
    Gisteren stond ik versteld over mijn zicht, voorlopig, want het rechteroog moet ook nog even onder het mes, maar soit.
    In de serre snel even rondgelopen en een Chinees vrijwillige spin verplicht het web in de lucht te verlaten en op de planten waar haar webophangdraadjes zitten, te kruipen.
    En ik die dacht dat ze zich schijndood ging houden ...
    Helemaal niet, dat ding deed haar best om asap haar web weer in de lucht te krijgen. F1-indachtig was hier nergens een mogelijkheid tot pose.
    Bij controle van de beelden stond ik wel perplex.
    Persoonlijk vind ik ze heel goed, vooral omdat ik weet hoe weinig testen ik al heb kunnen doen. En zoals altijd komt meesterschap bij vakmanschap en baart oefening kunst.

    Een tevreden man en weer eens te meer kan een mythe in de fik gestoken. De X-T1 van futji is goed, steengoed en foetsjie de haaip.
    Of ze nu de vervanger wordt van de Nikon D9(x) en/of D999 of van een ander merk ? Ik weet het niet en ik geloof dat ook wel niet.
    Zolang niet echt fuji-lenzen met macro blijft het in feite even behelpen met een adaptor. Ik mis hier dan ook direct de mogelijkheid om foto's te stacken en die DOF kan je helaas vaak op geen andere manier bereiken.

    Maar genoeg gebabbeld laat de beelden spreken.

































    De resultaten bewijzen de vele prognoses. Keigoed of mag ik zeggen stekelig spingoed ?.
    Evenals ik in het vorige topic schreef.
    De workflow die ik met Nikon-NEF's had blijkt huizenzwaar wanneer ik nu zie met welke eenvoud en heel wat minder bewerkingen ik tot de JPG's kom.
    De foto's komen zo rechtaan, rechtuit de foetsjie. Enkel crop en Noiseware werd gebruikt bij ISO 6400.
    Of ik nu meer of minder foto's heb genomen durf ik niet te zeggen. Bij macro worden heel wat meer foto's genomen omdat de slaagkans zo wie zo heel wat lager ligt.
    Wegens de enorm kleine DOF is de minste 1/1000mm verschuiving nefast. Bij een opname neem je er dan best vele want de minste beweging zorgt voor 'on'scherpe beelden.
    De Fuji doet daar niet beter of slechter in. Maar, ik mankeer wel de mogelijkheid om via Zerene te stacken ...
    Een statief gebruik ik zelden, gewoon alleen al omdat de objecten meestal niet echt meegaans zijn.
    Voor de gelegenheid heb ik enkel gebruik gemaakt van de Tamron AF 90mm 1:2,8 Macro, gecombineerd met een Metabones-adaptor. Deze lens heeft in het verleden best haar degelijkheid bewezen.
    Mijn andere macro-primes komen er ook nog wel aan te pas, maar ik wou het toch al eens proberen.

    Vervloek ik nu de Nikon en zweer ik nu bij die Fuji ? Ja en neen. Beide toestellen hebben zeker hun voor en beiden hebben zeker hun tegen en heel zeker hebben beiden gemeenschappelijke dingen. 't Is zoals de lens. De ene gebruik je voor dit en de andere voor dat.
    Nog steeds maak ik geen goede foto's en stilaan begin ik toch te denken dat dit eerder aan het handvat ligt dan aan het fototoestel. En met de Nikon maak ik betere foto's op het ene vlak en met die Fuji dan weer op het andere vlak.

    En is de Fuji nu een hype ? Misschien is de volgende zinspeling eerder datgene wat ik denk: Foetsjie hype.
    Een aanrader, en om deze reden raad ik iedereen die een DSLR gebruikt aan, om ook eens een mirrorless ter hand te nemen en er toch even mee te werken.
    Het is nu niet dat iedereen zijn DSLR dient weg te doen en de boot van de mirrorless dient te nemen. Neen, meer is dat iedereen beseft dat het huidige materiaal goed, steengoed is en dat uiteindelijk een goede foto niet meer aan het materiaal ligt, eerder aan het handvat.

    Dit is zeker niet mijn laatste trip met de Fuji in de macrocosmos.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Pas op: De volgende beelden kunnen schokkend zijn voor arachnofobe mensen . Schrijver dezer is niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen.
    bedankt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Schitterend stukje tekst Wim en zeer leerrijk….
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Voor de gelegenheid heb ik enkel gebruik gemaakt van de Tamron AF 90mm 1:2,8 Macro, gecombineerd met een Metabones-adaptor.
        Ziet er een goeie adapter uit

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

          De beelden hebben gesproken (Wim ook .)

          Je legt alweer het zwakke punt bloot van het systeem, en elk vergelijkbaar systeem: het is nieuw en er zitten nog gaten in die opgevuld moeten worden. In dit geval de X-mount macrolens.
          (Voor mij is eerder nog de 140-400 iets om naar uit te kijken, maar dat terzijde.)

          Toch een vraagje over focus stacking. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dus het kan best zijn dat het antwoord voor de hand ligt. Waarom lukt het niet met de Fuji en wel met de Nikon? Zijn er settings die je mist om hetzelfde te kunnen doen? Of heeft het te maken met de bursts die de Nikon kan schieten met AF? Ik zou verwachten dat een relatief statisch onderwerp (dus niet een als een gek rondhollende spin) te fotograferen valt met een reeks single shots op korte tijd vanop statief. Wat zie ik over het hoofd?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Toch een vraagje over focus stacking. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dus het kan best zijn dat het antwoord voor de hand ligt. Waarom lukt het niet met de Fuji en wel met de Nikon? Zijn er settings die je mist om hetzelfde te kunnen doen? Of heeft het te maken met de bursts die de Nikon kan schieten met AF? Ik zou verwachten dat een relatief statisch onderwerp (dus niet een als een gek rondhollende spin) te fotograferen valt met een reeks single shots op korte tijd vanop statief. Wat zie ik over het hoofd?
            Ja, dat vraag ik mij ook af Pieter.

            Voor alle duidelijkheid focus stacking kan enkel en alleen met een volledig manuele scherpstelling.
            Beste is je toestel op een rail, en telkens je toestel een paar tiende mm verplaatsen ten opzichte van je (stilstaande) onderwerp.
            Ik gebruik daarvoor Combine ZP maar nog niet gedaan met Fuji opnames.

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ja, dat vraag ik mij ook af Pieter.

              Voor alle duidelijkheid focus stacking kan enkel en alleen met een volledig manuele scherpstelling.
              Beste is je toestel op een rail, en telkens je toestel een paar tiende mm verplaatsen ten opzichte van je (stilstaande) onderwerp.
              Ik gebruik daarvoor Combine ZP maar nog niet gedaan met Fuji opnames.
              Zijdelings ...
              Ik stel een vaste focus in en laat mijn (dode) "onderwerp" bewegen

              Edit: je kan maar focus stacking enkel toepassen als het onderwerp gedurende de ganse shoot onbewegelijk blijft zitten in dezelfde pose (bvb, beweegt het 1 poot dan ben je al gechareld) ...
              Last edited by Guest41; 22 oktober 2014, 10:10.

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Zijdelings ...
                Ik stel een veste focus in en laat mijn (dode) "onderwerp" bewegen
                Komt op hetzelfde neer hé, alleen maken ze wondermooie instelrails om een toestel op te monteren.
                Ik heb er ooit eentje zelf gemaakt op een kogelgeleiding en te besturen met een stappenmotor, je had de keuze
                tussen enkele onderlinge stappen van 1/10mm tot 1mm per klik, nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe een Fuji aan te sturen
                van uit zo een systeem.
                Maar eerst eens zien hoe de fuji beelden te stacken zijn, of is daar een probleem met het andere type sensor

                Voor Pierre Rondelez heb ik op zijn instelslede een meetklok gemonteerd, zodat hij zijn stack foto's van mineralen
                beter kan afstemmen op een reeks die telkens met dezelfde verschuiving is gemaakt, als je de gebruikte reeks foto's
                kan maken met steeds exact dezelfde verschuiving is je eindresultaat blijkbaar toch veel beter dan dat je bv. de ene keer
                een verschuiving maakt van 1mm en bij de andere 0,5mm maw. het is een must steeds dezelfde verschuiving te maken.
                Een linkje naar de foto's van Pierre. http://www.mindat.org/user-6139.html#2

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                  Misschien dit. Met Zerene en Helicon focus kan een stack instellen waarbij het programma de stappen stuurt in je macrolens. Fuji en Nikon babbelen niet met elkaar en dus wordt alles manueel
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Misschien dit. Met Zerene en Helicon focus kan een stack instellen waarbij het programma de stappen stuurt in je macrolens. Fuji en Nikon babbelen niet met elkaar en dus wordt alles manueel
                    Ok... dat klinkt alsof het met een statief, manuele focus en een scherp ziend oog niet echt een succes wordt.
                    Het interesseert mij wel, dus ik google even wat bij mekaar daarover.

                    Laat dit topic vooral verder gaan over de macro-capaciteiten van de Fuji
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Ok... dat klinkt alsof het met een statief, manuele focus en een scherp ziend oog niet echt een succes wordt.
                      Het interesseert mij wel, dus ik google even wat bij mekaar daarover.

                      Laat dit topic vooral verder gaan over de macro-capaciteiten van de Fuji
                      Zie wat je met een oude 105mm Micro Nikkor F4 Ai, Kipon Nikon en Fuji FX adapter kan doen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Zie wat je met een oude 105mm Micro Nikkor F4 Ai, Kipon Nikon en Fuji FX adapter kan doen.
                        http://www.fujix.nl/viewtopic.php?f=6&t=35
                        Holy crap!
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                          Ik vermoed dat de focus stacking programma's graag bepaalde informatie automatisch oppikken uit de EXIF gegevens, en die zijn inderdaad voor een deel afwezig omdat er bij gebruik van een adapter geen elektronische communicatie is tussen de (Nikon) lens en de (Fuji) camera. Ik weet niet of er mogelijkheden zijn om die gegevens in de stacking software handmatig in te geven (zelf doe ik vanalles, maar geen stacking...).

                          Voor zover je precies zou weten welke informatie 'ontbreekt', en je die bij de opname zou kunnen noteren: er is een LensTagger Lightroom plug-in beschikbaar die je toelaat - zowel bij JPEG als bij RAF bestanden - de opnamegegevens achteraf manueel aan de EXIF toe te voegen (idealiter meteen na het importeren van de beelden in je Catalog, en vóór je begint na te bewerken). Ik gebruik die software intensief om de opnamegegevens bij werken met adapter- of macroringen, tilt & shift toestanden. Speed Boosters, enz. correct bij te houden.

                          't Is niet meteen de handigste oplossing, maar het werkt wel!

                          En - pro memorie - de allereerste HDR-tools vereisten ook heel wat manuele instellingen, en ondertussen nauwelijks

                          Of gebruiken jullie de stacking software om via afstandsbediening (auto)focus-stappen in te stellen? Dan moet je nog enkele maanden wachten tot de Fuji API definitief is - en je software-ontwikkelaar die ook ondersteunt, natuurlijk...
                          Last edited by baloo; 22 oktober 2014, 14:41.
                          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                            Fuji komt half december met 2 macro adaptors - 11mm & 16mm
                            deze zijn voorzien van electronische contacten waardoor de autofocus, enz.. perfect blijven werken.

                            At Fujifilm we create innovative products and deliver effective solutions in a wide variety of fields to serve society, contribute to the quality of life, and enhance environmental sustainability.

                            富士フイルムのデジタルミラーレスカメラ「Xシリーズ」・中判デジタルカメラ「GFX」の総合サイト。製品情報や開発秘話、プロ写真家が撮った写真や映像を紹介します。

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-T1: limieten en de macro. Even haaip of foetsie haaip ?

                              Voor macro is AF niet echt nodig,ik gebruik zelden AF.Meestal MF,ik stel gewoonlijk scherp door vooruit of achteruit te bewegen.

                              Comment

                              Working...
                              X