Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kent iemand dit teken? (⌘)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kent iemand dit teken? (⌘)



    Als Mac-ker ken ik dit meer dan 25j (staat namelijk op de cmd-toets, onmiddellijk links en rechts van de spatiebalk op een Mac-toetsenbord),

    maar heeft dat symbooltje daarbuiten nog een leven?
    En kent iemand de exacte naam? (ik ken het alleen als 'splat')
    Een grote speler op de telecom-markt heeft dit namelijk in z'n nieuwe naam/logo opgenomen.
    Zouden ze dan toch Mac-vriendelijker worden?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Kent iemand dit teken?

    Hier vindt je iets meer uitleg

    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Kent iemand dit teken?

      Dus het zou toch van Apple zijn, of uit die hoek komen?
      Bedankt voor de link. Ik weet niet waarom ik zelf nog niet gaan zoeken was, maar ik kreeg daarstraks een mail van onze internet-provider die nu dezelfde naam draagt als ons GSM-provider, etc. en ik dacht...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Kent iemand dit teken?

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Dus het zou toch van Apple zijn, of uit die hoek komen?
        Bedankt voor de link. Ik weet niet waarom ik zelf nog niet gaan zoeken was, maar ik kreeg daarstraks een mail van onze internet-provider die nu dezelfde naam draagt als ons GSM-provider, etc. en ik dacht...
        Nee, in de link staat een andere bron. In Scandinavië werd met dit teken een interessante plaats aangeduid en daar heeft Apple het dus vandaan. Aldus de WIKI

        "She was browsing through a symbol dictionary when she came across the cloverleaf-like symbol, commonly used in Nordic countries as an indicator of cultural locations and places of interest[2] (it is the official road sign for tourist attraction in Sweden,[3] Finland[4] and Iceland[5] and the computer key has often been called Fornminne—ancient monument—by Swedish Mac users[6] and Seværdighedstegn by Danish users). When she showed it to the rest of the team, everyone liked it, and so it became the symbol of the 1984 Macintosh command key.[7] Susan Kare states that it has since been told to her that the symbol had been picked for its Scandinavian usage due to its resembling the shape of a square castle with round corner towers as seen from above looking down .[8]"
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: Kent iemand dit teken?

          Kan me inderdaad herinneren dat dit zo'n 35 jaar geleden in Finland bij toeristische punten gebruikt werd. Zou de eerste keer zijn dat Apple met iets origineels kwam.

          Comment


          • #6
            Re: Kent iemand dit teken?

            ik meen dat bij vroegere mac's (van voor mijn tijd ) daar een appeltje stond...

            Comment


            • #7
              Re: Kent iemand dit teken?

              Maar komt dit symbool vandaag de dag voor op andere plaatsen, systemen, platforms?
              Heb nog zo'n toetsenbord liggen. Staan zowel het appeltje als het symbool waarover we het hier hebben op. Cmd is veel recenter.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Kent iemand dit teken?

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Maar komt dit symbool vandaag de dag voor op andere plaatsen, systemen, platforms?
                Heb nog zo'n toetsenbord liggen. Staan zowel het appeltje als het symbool waarover we het hier hebben op. Cmd is veel recenter.
                Geen idee.

                Hier nog een bron uit de 17e eeuw

                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Kent iemand dit teken?

                  Logo van PROXIMUS (ex-Belgacom) LOL!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kent iemand dit teken?

                    LOL. Waar heeft mijn ISP het gehaald, was eigenlijk mijn vraag.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kent iemand dit teken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Maar komt dit symbool vandaag de dag voor op andere plaatsen, systemen, platforms?
                      Het komt ook voor bij MS-Word (o.a. 2013)
                      Je krijgt het door ctrl, alt en + (numerieke toetsenbord) in te toetsen.
                      Dan kun je met het symbooltje naar een functie in de ribbon en er een sneltoets aan maken en/of de bestaande sneltoets wijzigen.
                      Last edited by heaucheneaudt; 22 oktober 2014, 10:28.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kent iemand dit teken?

                        Ja, ik neem aan dat je het kunt vormen, maar ik denk niet dat het bijvoorbeeld op een niet-Apple toetsenbord of dergelijke normaliter te vinden is.
                        Dit blijkbaar erg oud symbooltje is door Apple opgepikt en heeft altijd op ons toetsenbord gestaan. Onlangs veranderden Belgacom (telefonie) en Skynet (internet) van naam naar Proximus (een merk dat zij reeds gebruikten voor mobiel dataverkeer), en de X in hun naam is vervangen door ⌘ . Ook in de reclamefilmpjes is het teken nu prominent aanwezig... je ziet zo'n telefoondraad (zo'n krulding dat je vindt op een vast telefoontoestel tussen hoorn en toestel), dat overgaat in een ⌘.
                        Toen pas viel het me eigenlijk op dat ik dat teken wel kende, maar eigenlijk nergens (bv in het straatbeeld, op TV of wat dan ook) dan vlak voor mijn neus tegenkwam.

                        Ik vermoed dat je als Nederlander niet meteen vertrouwd bent met al die Belgische merken. Maar dit is hun oude vs nieuwe logo:

                        Last edited by LesC; 22 oktober 2014, 10:40. Reden: logo toegevoegd
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kent iemand dit teken?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Ja, ik neem aan dat je het kunt vormen, maar ik denk niet dat het bijvoorbeeld op een niet-Apple toetsenbord of dergelijke normaliter te vinden is.
                          Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
                          Je zal het ongetwijfeld met MS-Word kunnen vormen om in een document te zetten maar dat bedoel ik niet.
                          Het is een 'tooltje' in MS-Word, de cursor verandert in het symbooltje. Vervolgens ga je met dan symbooltje naar een functie in de ribbon en klikt.
                          Dan komt er een dialoogvenster tevoorschijn met invoervelden om een sneltoets aan de gekozen functie toe te wijzen.
                          Klinkt misschien ingewikkeld maar als je het eens probeert zie je meteen wat ik bedoel. (weet niet of het bij de oudere MS-Word versies ook van toepassing is)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kent iemand dit teken?

                            Aha, nu begrijp ik je. Nooit gezien. Zal 'ns proberen of het in Word for Mac 2011 v.14.4.4 ook aanwezig is.
                            Kan het niet onmiddellijk terugvinden... versie te oud of niet beschikbaar op Mac.
                            Was vroeger nochtans een echte Word-kenner (zowel Mac als Windows), maar sinds mijn pensionering gebruik ik het programma veel minder.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kent iemand dit teken?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Aha, nu begrijp ik je. Nooit gezien. Zal 'ns proberen of het in Word for Mac 2011 v.14.4.4 ook aanwezig is.
                              Het werkt alleen als je de + op het numerieke toetsenbord gebruikt, als je die niet hebt (laptop) werkt het dacht ik niet.

                              Comment

                              Working...
                              X